Κόσμος Τρίτη 15/12/2020, 13:26
ΚΟΣΜΟΣ

Είναι ασφαλή τα αεροπλάνα μετά από μήνες ακινησίας;

Είναι ασφαλή τα αεροπλάνα μετά από μήνες ακινησίας;

Η έναρξη του προγράμματος εμβολιασμών –μετά τη Βρετανία και τις ΗΠΑ, το εμβόλιο άρχισε να χορηγείται και στον Καναδά- δημιουργεί ελπίδες στην παγκόσμια βιομηχανία του τουρισμού και των ταξιδίων, η οποία έχει μπει εδώ και μήνες στον «πάγο» εξαιτίας της πανδημίας. Όμως πριν οι επιβάτες αρχίσουν να ονειρεύονται ταξίδια σε κοντινούς ή μακρινούς προορισμούς, μάλλον θα πρέπει να αναρωτηθούν: Πόσο ασφαλή είναι τα αεροπλάνα που έμειναν προσγειωμένα για τόσους μήνες;

Σύμφωνα με το BBC, ειδικοί προειδοποιούν τις αεροπορικές εταιρείες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές όταν θέτουν ξανά σε λειτουργία τα αεροπλάνα που έμειναν προσγειωμένα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι «σκουριασμένοι» πιλότοι, τα λάθη στη συντήρηση ή ακόμα και οι φωλιές εντόμων που έχουν δημιουργηθεί στα συστήματά τους θα μπορούσαν να αποτελούν δυνητικούς κινδύνους για τα αεροπλάνα που επιστρέφουν στην ενεργό δράση, τονίζουν.

«Υπάρχει μία συγκεκριμένη λίστα οδηγιών για τη συντήρηση του κάθε αεροσκάφους, αλλά αυτό  δεν έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν σε αυτή την κλίμακα», εξηγεί στο BBC ο Greg Waldron, του περιοδικού FlightGlobal.

Εκτός από τις αρχές, ανησυχίες εκφράζουν και οι ασφαλιστικές εταιρείες. «Έχουμε ανθρώπους (πιλότους) που επιστρέφουν στη δουλειά και είναι αρκετά σκουριασμένοι, και αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα», είπε ο Gary Moran, της ασφαλιστικής εταιρείας Aon.

Ένα από τα προβλήματα που προκαλούν ανησυχία είναι η αύξηση των κακών προσεγγίσεων προσγείωσης. Ο αριθμός των «μη σταθερών προσεγγίσεων» έχει αυξηθεί σημαντικά φέτος, σύμφωνα με την International Air Transport Association (IATA). Οι προσεγγίσεις αυτές μπορούν να οδηγήσουν σε απότομες προσγειώσεις, αεροσκάφη που βγαίνουν έξω από τον αεροδιάδρομο ή ακόμα και συντριβές.

Το Μάιο, ένα αεροπλάνο της Pakistan International Airlines συνετρίβη έπειτα από «μη σταθερή προσέγγιση», σκοτώνοντας 97 άτομα, ενώ άλλοι 18 πέθαναν όταν ένα αεροσκάφος της Air India Express συνετρίβη κατά την προσγείωση τον Αύγουστο.

Οι ειδικοί λένε ότι οι πιλότοι θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί από ό,τι συνήθως, όταν θα επιστρέψουν στην ενεργό δράση, αναφέρει το BBC. «Το να πετάς αεροπλάνο είναι αρκετά τεχνικό. Εάν δεν το κάνεις για αρκετό καιρό, σίγουρα δεν είναι δεύτερη φύση, όπως το να κάνεις ποδήλατο», επισημαίνει ο Waldron του FlightGlobal. Όμως, οι αεροπορικές εταιρείες το γνωρίζουν καλά και σε πολλές περιπτώσεις βάζουν τους πιλότους τους για περισσότερες ώρες σε προσομοιωτές πτήσεων.

Αλλά και στο ζήτημα της συντήρησης των αεροσκαφών που ήταν σε ακινησία, η European Union Aviation Safety Agency (EASA) διαπίστωσε αύξηση στις αναξιόπιστες ενδείξεις για την ταχύτητα του ανέμου και το ύψος κατά τη διάρκεια της πρώτης πτήσης των αεροπλάνων που ήταν παρκαρισμένα. Σε κάποιες περιπτώσεις, αεροσκάφη αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια απογείωσης ή να επιστρέψουν στη βάση τους.

Σε πολλά περιστατικά, τα προβλήματα με τις ενδείξεις οφείλονταν σε έντομα που είχαν μπει στους σωλήνες. Βέβαια, αυτά τα θέματα είναι γνωστά στον κλάδο και ο Waldron δηλώνει ότι τα ταξίδια με τα αεροπλάνα θα παραμείνουν ασφαλή.

moneyreview.gr με πληροφορίες από BBC

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News