Κόσμος Τρίτη 14/09/2021, 15:21
ΚΟΣΜΟΣ

Γιατί μειώνουν το όριο ταχύτητας οι ευρωπαϊκές πόλεις;

Γιατί μειώνουν το όριο ταχύτητας οι ευρωπαϊκές πόλεις;

Πιο εύκολα μπορούν να κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια οι κάτοικοι των ευρωπαϊκών πόλεων στα αστικά κέντρα, αφού πολλές πρωτεύουσες ή ευρύτερες περιοχές της Γηραιάς Ηπείρου έχουν μειώσει τα όρια ταχύτητας. Ενδεικτικά, λίγους μήνες νωρίτερα, το Παρίσι ανακοίνωσε πως θα μειώσει το όριο ταχύτητας στα 30 χμλ την ώρα.

Το Μπιλμπάο της Ισπανίας είχε επίσης μειώσει το όριο στα 30 χλμ από το 2018, όποτε και ήταν η πρώτη μεγάλη πόλη παγκοσμίως που πραγματοποιούσε μία τέτοια κίνηση. Τότε, το δημαρχείο είχε υποστηρίξει ότι η μείωση του ορίου ταχύτητας θα καθιστούσε την περιοχή βιωσιμότερη, πιο ήσυχη, ασφαλέστερη και πιο ανθρώπινη. Η Ολλανδία επέβαλε αντίστοιχα μέτρα πέρυσι με διαφορετικά όρια ταχύτητας τις βραδινές ώρες και άλλα όρια τις πρωινές. Οι Βρυξέλλες επίσης μείωσαν το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ την ώρα από την αρχή του έτους.

Η μείωση των ορίων ταχύτητας θέτει τον άνθρωπο στο επίκεντρο της αστικής ζωής έναντι του αυτοκινήτου. Επίσης, προστατεύει τους πεζούς και μειώνει την εκπομπή αέριων ρύπων. Υπενθυμίζεται επίσης ότι στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να μηδενίσει τα αυτοκινητιστικά ατυχήματα μέχρι το 2050, ενώ 65 πόλεις έχουν υπογράφει το Vision Zero, το οποίο προσβλέπει στην βελτίωση του σχεδιασμού των δρόμων, ώστε να αποφευθούν οι θάνατοι.

Για παράδειγμα, το 2016 η Γλασκώβη δημιούργησε 82 λωρίδες χαμηλών ορίων, το οποίο μέτρο μείωσε τα ατυχήματα με πεζούς κατά το ένα τρίτο. Οι υψηλές ταχύτητες αυξάνουν την πιθανότητα ατυχημάτων, αλλά και σοβαρών τραυματισμών ή θανάτων. Μάλιστα, από πρόσκρουση αυτοκινήτου με 25 χλμ την ώρα κάποιος πεζός έχει μόνο 10% πιθανότητα να τραυματιστεί σοβαρά, ενώ με 80 χλμ την ώρα το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 50%.
Εκτός από όρια ταχύτητας, τα σαμαράκια ή τα μεγαλύτερα πεζοδρόμια ή ακόμη και τα δέντρα μπορούν να αυξήσουν την προστασία των πεζών και να μειώσουν τα ατυχήματα. Ωστόσο, τα χαμηλά όρια ενδέχεται να καταστήσουν και τα αυτοκίνητα λιγότερο ελκυστικά και συνεπώς να οδηγήσουν στη δημιουργία περισσότερων ποδηλατοδρόμων και πεζοδρομίων. Το Παρίσι έχει ήδη μειώσει κατά το ήμισυ τους χώρους στάθμευσης, ώστε να δημιουργήσει νησίδες πρασίνου.

Πηγή: World Economic Forum

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News