Δημοσιογράφοι vs influencers: Πώς ενημερώνονται οι νέοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Ήταν ανέκαθεν γνωστό ότι influencers κυριαρχούν στις πλατφόρμες που προσελκύουν νεότερο κοινό, όπως το TikTok και το Instagram. Πλέον, όμως, σε αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι influencers έχουν μεγαλύτερη απήχηση σε ό,τι αφορά τη μετάδοση ειδήσεων ακόμη και σε σύγκριση με δημοσιογράφους.
Σύμφωνα με έκθεση του Reuters Insitute σχετικά με τις ειδήσεις σε ψηφιακά κανάλια, οι δημοσιογράφοι εξακολουθούν να επικρατούν στις «παραδοσιακές» πλατφόρμες social media, όπως το Facebook. Ωστόσο, διαφορετική είναι η εικόνα στις πλατφόρμες που έγιναν δημοφιλείς τα τελευταία χρόνια.
«Διαπιστώνουμε πως παρότι οι δημοσιογράφοι “κινούν” τις συζητήσεις της επικαιρότητας στο Twitter και το Facebook, δυσκολεύονται να προσελκύσουν κοινό σε νεότερες πλατφόρμες, όπως το Instagram, το Snapchat και το TikTok, όπου διάφορες προσωπικότητες, influencers και συνηθισμένοι άνθρωποι έχουν συχνά μεγαλύτερη απήχηση, ακόμη και επί θεμάτων της επικαιρότητας», αναφέρουν οι ερευνητές του Reuters Institute.
Από την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν περίπου 94.000 ενήλικες από 46 αγορές παγκοσμίως, προκύπτει ότι οι δημοσιογράφοι επικρατούν έναντι των influencers και των διασημοτήτων στο Facebook και το Twitter. Ωστόσο, οι τελευταίοι -αν και με μικρότερη διαφορά- έχουν μεγαλύτερη απήχηση στο TikTok, το Instagram, το Snapchat και το YouTube, πάντοτε σε ό,τι αφορά την μετάδοση ειδήσεων.
Ορισμένα από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης έχουν ήδη δημιουργήσει λογαριασμούς στο TikTok, αλλά αποτελούν την εξαίρεση στον κανόνα. Όπως σημειώνει η έκθεση του Reuters, τα ΜΜΕ εξακολουθούν να εκφράζουν ανησυχίες για τις προοπτικές άντλησης εσόδων από το TikTok, αλλά και για τις σχέσεις του με το Πεκίνο.
Επίσης, εάν κάποιος δημοσιογράφος επιχειρήσει μόνος να προωθήσει τη δουλειά του για παράδειγμα μέσω του TikTok, είναι πιθανό να διαπιστώσει ότι απαιτούνται επιπλέον δεξιότητες. Ενδεικτικά, οι δημοσιογράφοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν απλό κείμενο, συνδέσμους και σχόλια για να προωθήσουν τη δουλειά τους στο Facebook και το Twitter. Για να κάνουν μια ανάρτηση στο TikTok, όμως, πρέπει να έχουν κάποιες δεξιότητες επεξεργασίας βίντεο.
Παρότι κατά την έκθεση του Reuters, το TikTok είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πλατφόρμα που εξετάστηκε, το Facebooκ παρέμεινε στην κορυφή, καθώς το 28% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι το χρησιμοποιεί για ενημέρωση. Ωστόσο, πρόκειται για πτώση της τάξης του 14% από την κορύφωση του 2016.
«Εδώ και λίγο καιρό, το Facebook αποστασιοποιείται από τις ειδήσεις, μειώνοντας το ποσοστό των αναρτήσεων με ειδήσεις που βλέπουν οι χρήστες στο feed τους. Τον τελευταίο χρόνο μείωσε επίσης τις άμεσες πληρωμές σε εκδότες και άλλα μέσα που στηρίζουν τη δημοσιογραφία», αναφέρουν οι ερευνητές.
Στη δεύτερη θέση βρέθηκε το YouTube με 20%, και ακολουθούν το Whatsapp (16%), το Instagram (14%), το Twitter (11%), το TikTok (6% από 1% το 2020), το Messenger (6%) και το Snapchat (2%).
«Παρότι ο μέσος όρος στο TikTok είναι σχετικά χαμηλός, η χρήση είναι πολύ μεγαλύτερη από τους νέους και από το κοινό σε ορισμένες χώρες στην Ασία, τη Λατινική Αμερική και την Αφρική», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα.
Επίσης, διαπίστωσαν ότι διαφέρει και η θεματολογία ανάλογα με την πλατφόρμα: «Οι χρήστες του Twitter είναι πιο πιθανό να στρέψουν την προσοχή τους σε “σκληρά” θέματα ειδήσεων, όπως την πολιτική και την οικονομία σε σχέση με τους χρήστες άλλων πλατφορμών, ενώ οι χρήστες των TikTok, Instagram και Facebook είναι λίγο πιθανότερο να δουν αστείες αναρτήσεις (ή σάτιρα) παρά να δουν ειδήσεις».
moneyreview.gr με πληροφορίες από Business Insider
Διαβάστε επίσης:
Η ταινία του 1998 που προέβλεψε το σήμερα με χειρουργική ακρίβεια
Αυτά είναι τα επτά πιο μισητά brand names – Γιατί τα απορρίπτουν οι καταναλωτές
Μέσα στο καλοκαίρι ο ανταγωνιστής του Twitter από το Instagram
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News