Ποιο είναι το προφίλ των Ελλήνων ιδρυτών startups;
Το ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας έχει αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, έχοντας παρουσιάσει σημαντικές ιστορίες επιτυχίας. Εξαγορές, μεγάλοι γύροι χρηματοδότησης και εταιρείες που φτάνουν κοντά στο στάδιο του unicorn συνθέτουν έναν χώρο που ωριμάζει σταδιακά, προσπαθώντας να περάσει στο επόμενο επίπεδο ανταγωνισμού με τη διεθνή αγορά, αλλά και να μας παρουσιάσει νέα βήματα προόδου και εξέλιξης. Ποιο είναι, όμως, το προφίλ του Έλληνα ιδρυτή startup; Το Found.ation, σε συνεργασία με την Dialectica, παρουσίασε στο πλαίσιο του Startups in Greece 2022/2023 Report μία σημαντική έρευνα που σκιαγραφεί τους Έλληνες που έχουν ιδρύσει startup, με στόχο να εξάγει χρήσιμα συμπεράσματα για το οικοσύστημα της χώρας μας, τις προοπτικές του και την μετέπειτα πορεία του.
Η ηλικία και η εμπειρία των Ελλήνων startup founders
Πόσων ετών είναι ο μέσος Έλληνας ιδρυτής startup και ποια είναι η προηγούμενη εμπειρία του στον χώρο; Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το μεγαλύτερο ποσοστό των founders συγκεντρώνει η ηλικιακή ομάδα 25-34 ετών (44%), ενώ το 34% βρίσκεται στην ηλικιακή ομάδα 35-44 ετών. Το υπόλοιπο ποσοστό είναι άνω των 45 ετών και μόνο ένα μικρό ποσοστό (4%) κάτω των 24 ετών. Το 88% των ερωτηθέντων αυτοπροσδιορίζονται ως άνδρες, ενισχύοντας την ανάγκη για διαφορετικότητα εντός του οικοσυστήματος, ενώ η πλειοψηφία τους έχει ως βάση την ελληνική πρωτεύουσα, με μικρές εξαιρέσεις όσους βρίσκονται σε περιοχές της ελληνικής υπαίθρου.
Όσον αφορά το επίπεδο σπουδών, το 64% κατέχει μεταπτυχιακό και μόνο το 18% των ερωτηθέντων έχει απλώς ένα προπτυχιακό δίπλωμα. Τα κύρια πεδία σπουδών των Ελλήνων founders αφορούν τις εφαρμοσμένες και θετικές επιστήμες (78%) ενώ το υπόλοιπο ποσοστό έχει σπουδάσει βιοεπιστήμες ή ανθρωπιστικές επιστήμες. Το 56% των ερωτηθέντων είναι για πρώτη φορά ιδρυτές χωρίς προηγούμενη αντίστοιχη εμπειρία, ενώ το 64% εργάζονταν σε κάποια τρίτη επιχείρηση πριν ιδρύσουν τη startup τους και μόνο το 18% απασχολούνταν πριν στο οικοσύστημα των startups. Ένα ενδιαφέρον σημείο είναι ότι το 12% των ερωτηθέντων δεν είχαν προηγούμενη εργασιακή εμπειρία και ίδρυσαν το τρέχον εγχείρημά τους αμέσως μετά το πανεπιστήμιο. Πρόκειται για ένα στατιστικό που αναδεικνύει τη σημασία της σχέσης μεταξύ ακαδημαϊκού και startup περιβάλλοντος.
Χρηματοδότηση, απολαβές, τρόπος λειτουργίας και μέγεθος ομάδας
Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα (56%) δηλώνουν πως έχουν λάβει έως 250.000 ευρώ ως επένδυση στην εταιρεία τους, ενώ μόλις ένα 12% έχει εξασφαλίσει πόρους μεγαλύτερους του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Σχετικά με τις προσωπικές τους μηνιαίες απολαβές, πάνω από τους μισούς δηλώνουν πως λαμβάνουν περισσότερα από 3.000 ευρώ μικτά, ενώ μόλις το 12% λαμβάνει λιγότερα από 1.000 ευρώ. Καθώς η πλειονότητα των ιδρυτών διαθέτουν άλλον έναν εταίρο στην startup τους, το μετοχικό ποσοστό που κατέχει ο καθένας κυμαίνεται από το 21 έως το 50%.
Οι περισσότερες startups (68%) απασχολούν έως δέκα άτομα, τα οποία κατά κύριο λόγω εργάζονται με κάποιο υβριδικό τρόπο λειτουργίας, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως απασχολούν προσωπικό που εργάζεται από διαφορετική πόλη (24%) ή διαφορετική χώρα (14%). Οι ίδιοι οι founders, ωστόσο, διαμένουν κατά κύριο λόγο στην Ελλάδα (56%), ενώ από όσους διαμένουν στο εξωτερικό, μόλις το 14% επέστρεψαν στη χώρα τα τελευταία δύο χρόνια, σε αντίθεση με το 30% που επέλεξε να παραμείνει στο εξωτερικό.
Ανάπτυξη εν μέσω παγκόσμιας κρίσης
Όπως αναδεικνύεται από την έρευνα, οι τέσσερις κύριες βιομηχανίες στις οποίες δραστηριοποιούνται οι startups των συμμετεχόντων είναι ο ICT (Software, Security, Networking, Services), Big Data, Analytics και Business Services. Σημαντικό είναι το ότι το 54% των ερωτηθέντων ίδρυσαν την startup τους από το 2020 και μετά, κατά τη διάρκεια δηλαδή και έπειτα από την κρίση του COVID-19. Το ελληνικό οικοσύστημα, εν μέσω συγκυριών, όπως η πολυετής οικονομική κρίση στην χώρα μας, αλλά και οι δύσκολες προκλήσεις που ακολούθησαν, μπόρεσε να ανθίσει. Με τα σωστά κίνητρα, έχει σημαντικές προοπτικές για το μέλλον και τις νέες ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν. Περισσότερα χρήσιμα στοιχεία, την άποψη των founders για το τι προσδοκούν να διορθωθεί στο μέλλον αλλά και την ολοκληρωμένη έρευνα που σκιαγραφεί πλήρως το προφίλ του Έλληνα startup founder θα βρείτε στο Startups in Greece report. Πρόκειται για μία έκδοση που κυκλοφορεί για 6η συνεχή χρονιά, με σκοπό την καταγραφή των επενδυτικών ευκαιριών και του προφίλ των startups στην Ελλάδα. Το φετινό report υποστηρίζεται από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων – EATE (HDBI), και τελεί υπό τη χορηγία των Pfizer, Dialectica, Eurobank | egg – enter grow go | Corallia και SeedBlink.EIT Digital, με σκοπό την καταγραφή των επενδυτικών ευκαιριών και του προφίλ των startups στην Ελλάδα. Το report υποστηρίζεται από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων – EATE (HDBI), και τις Pfizer, Dialectica, Eurobank | egg – enter grow go | Corallia και SeedBlink.
Το Found.ation γράφει για το moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Στα 8 δισ. ευρώ η αξία των ελληνικών startups
Μειωμένη κατά 40% φέτος η χρηματοδότηση των ελληνικών startup
19 εξαγορές ελληνικών startup το 2022
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News