Bolt: Πώς εκτινάχθηκε η αξία της σε λιγότερο από 6 μήνες
Πορεία να κατασθεί decacorn (startup της οποίας η αξία της αγγίζει η ξεπερνάει τα 10 δισ. δολάρια) έχει χαράξει η Bolt, η εταιρεία διαμοιρασμού μετακινήσεων με έδρα την Εσθονία.
H startup η οποία ανταγωνίζεται εταιρείες όπως η Uber και η Lyft, πραγματοποίησε γύρο χρηματοδότησης, από τον οποίο άντλησε 628 εκατ. ευρώ (711 εκατ. δολάρια), ένας γύρος που σχεδόν διπλασίασε την αποτίμησή της στα 8,4 δισ. δολάρια (7,4 δισ. ευρώ), από 4,8 δισ. δολάρια προηγουμένως.
Να σημειωθεί ότι η εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από οκτώ χρόνια, μόλις τον περασμένο Αύγουστο είχε αντλήσει 600 εκατ. ευρώ ή 713 εκατ. δολάρια με τις τότε ισοτιμίες, υπερδιπλασιάζοντας την αξία της από τα 2 δισ. δολάρια στα 4,75 δισ. δολάρια.
Η Bolt δηλαδή έχει καταφέρει σε διάστημα πέντε μηνών να υπερτετραπλασιάσει την αποτίμησή της. Στον τελευταίο γύρο συμμετείχε εκ νέου του VC, Sequoia, αλλά οι Whale Rock και Owl Rock, όπως και υπάρχοντες επενδυτές.
Η εικόνα της οικονομικής της ευρωστίας μόνο τυχαία δεν είναι, καθώς στα οκτώ χρόνια ύπαρξής της, κοιτάει στα μάτια εταιρείες όπως η Uber, με την οποία βρίσκεται σε ευθύ ανταγωνισμό σε αγορές που είναι ζωτικές, όπως αυτή του Λονδίνου και του Παρισιού. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι επί του παρόντος έχει 100 εκατομμύρια πελάτες σε 45 χώρες στην Ευρώπη και την Αφρική.
Παράλληλα έχει ανοίξει το πεδίο των δραστηριότητών της, όπως στην παράδοση γευμάτων, στην παράδοση ειδών παντοπωλείου και στην ενοικίαση ηλεκτρικών πατινιών και μηχανών μικρού κυβισμού.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο και εκ των ιδρυτών της startup, Μάρκους Βίλιγκ, στις πόλεις πλέον καταγράφεται όλο και περισσότερο η τάση για εγκατάλειψη του καθεστώτος ιδιόκτητου αυτοκινήτου, με τους καταναλωτές να στρέφονται στις υπηρεσίες διαμοιρασμού μετακινήσεων, στα ηλεκτρικά σκούτερ και στην κοινή χρήση αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επενδυτές αρχίζουν να διακρίνουν την αξία της «σούπερ εφαρμογής», μιας ιδέας που περιλαμβάνει πολλαπλές υπηρεσίες οι οποίες συνδυάζονται και προσφέρονται μέσα από μία πλατφόρμα. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε κάποιες περιοχές της Ασίας, ωστόσο αναπτύσσεται με βραδύτερο ρυθμό στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική.
Από την άλλη, δεν υπάρχει στα άμεσα πλάνα η προοπτική για είσοδό της στο χρηματιστήριο, κάτι το οποίο θα συμβεί στο μέλλον σύμφωνα με τον Βίλιγκ, ωστόσο δεν υπάρχει καμία βιασύνη.
Πέρυσι εισήγαγε στην Εσθονία την υπηρεσία παράδοσης ειδών παντοπωλείου μέσα σε 15 λεπτά, την οποία ονόμασε Bolt Market. Κινούμενη όπως οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου, βασίζεται στα λεγόμενα dark stores, τα οποία δέχονται μόνο ηλεκτρονικά παραγγελίες και δεν εξυπηρετούν πελάτες με φυσική παρουσία.
Πλέον η υπηρεσία προσφέρεται σε 10 χώρες, με δεκάδες «σκοτεινά καταστήματα». Η εταιρεία βλέπει ισχυρή ζήτηση στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, σύμφωνα με τον Βίλιγκ, ο οποίος αποκάλυψε ότι σχεδιάζει να ανοίξει εκατοντάδες νέα καταστήματα φέτος.
Όπως αναφέρει, η startup είναι πιθανό να ξοδέψει «εκατοντάδες εκατομμύρια» για την ανάπτυξη της υπηρεσίας παράδοσης ειδών παντοπωλείου τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα τονίζει ότι η βιωσιμότητα των εταιρειών ταχείας παράδοσης ειδών παντοπωλείων είναι αμφιλεγόμενη, σημειώνοντας ότι ο κλάδος λειτουργεί με μικρά περιθώρια κέρδους.
«Αυτή δεν είναι μια επιχείρηση λογισμικού», τονίζει ο Βίλιγκ. «Αυτή πρόκειται να κατασθεί μια εξαιρετικά ανταγωνιστική επιχείρηση. Οι περισσότερες από αυτές τις εταιρείες που αναμένουν ότι θα αποκομίσουν κέρδη από τον κλάδο αυτό θα απογοητευτούν πολύ σε λίγα χρόνια».
moneyreview.gr με πληροφορίες από CNBC
Διαβάστε επίσης:
Εταιρείες delivery: Μετά την έκρηξη και τα deals, η νέα ευκαιρία του 1 τρισ.
Ελληνικές startups: Ρεκόρ επενδύσεων το 2021 – Ποιες ξεχώρισαν
Ευρώπη: Σε επίπεδα ρεκόρ το venture debt των startups το 2021
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News