Βανέσα Πάππας: Μια Ελληνοαυστραλέζα αλλάζει τα social media
Η Βανέσα Πάππας θυμάται πάντα το πρώτο βίντεο που είδε στο TikTok: Ήταν ένας άνδρας που φορούσε μία κούτα από χαρτόνι και έτρεχε μέσα στο διαμέρισμά του σαν καβούρι. Όπως θα ομολογούσε αργότερα, ήταν αυτό το βίντεο που την έπεισε να αφήσει μία πολύ καλή δουλειά στο YouTube, καθώς και το σπίτι που είχε μόλις αγοράσει και ανακαινίσει στη Νέα Υόρκη, και να μετακομίσει στην άλλη πλευρά της Αμερικής για να δουλέψει για το TikTok στο Λος Άντζελες. Σε μία εποχή που αποθέωνε την τέλεια σκηνοθετημένη και φιλτραρισμένη αισθητική του Instagram, η Ελληνοαυστραλή μάνατζερ πίστεψε ότι τα σαχλά και αμήχανα βιντεάκια αυτής της πλατφόρμας που γεννήθηκε στην Κίνα, θα ήταν το μέλλον των social media. Δεν φαντάστηκε, ωστόσο, ότι με αυτή την επαγγελματική κίνησή της θα βρισκόταν στην πρώτη γραμμή ενός νέου Ψυχρού Πολέμου, καθώς Ουάσιγκτον και Πεκίνο διασταυρώνουν τα ξίφη τους για τις τεχνολογίες του αύριο.
Ήταν Νοέμβριος του 2018 όταν η Πάππας ανέλαβε γενική διευθύντρια για τις ΗΠΑ, με το TikTok να μετρά τότε 20 εκατομμύρια χρήστες στη χώρα. Σήμερα, είναι πλέον ένας υπολογίσιμος αντίπαλος του Facebook, του Instagram και του YouTube, καθώς έχει ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια downloads παγκοσμίως, τους 100 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ και κάνει θραύση στη λεγόμενη Generation Z, δηλαδή εκείνους που έχουν γεννηθεί μετά το 1995. Ήταν αυτή η μετεωρική επιτυχία μίας κινεζικής εταιρείας που έκανε το TikTok να μπει στο… μάτι του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Οι ισχυρισμοί του Λευκού Οίκου ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις κλέβουν την πνευματική ιδιοκτησία των αμερικανικών εταιρειών καθώς και ότι το Πεκίνο χρησιμοποιεί τον εξοπλισμό του τηλεπικοινωνιακού γίγαντα της Huawei σαν «Δούρειο Ίππο», για να κατασκοπεύει τη Δύση, είναι λίγο – πολύ γνωστοί. Στην περίπτωση του TikTok, οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών υποψιάζονται ότι η πλατφόρμα παραδίδει τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών του στα χέρια της κινεζικής κυβέρνησης. Κάπως έτσι, ο Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε την υπηρεσία απειλή για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ και έδωσε στην κινεζική μητρική της, την ByteDance, ένα πρωτόγνωρο τελεσίγραφο: Εάν μέσα σε μερικές εβδομάδες δεν έχει βρει Αμερικανό αγοραστή, το TikTok θα απαγορευτεί στις ΗΠΑ.
Μάταια η εταιρεία προσπάθησε να υποβαθμίσει τους δεσμούς της με την Κίνα. Προσέλαβε μέχρι και έναν βετεράνο της Disney για CEO, ο οποίος όμως παραιτήθηκε πριν καν κλείσει 100 ημέρες στη δουλειά, όταν διαπίστωσε ότι βρισκόταν στο επίκεντρο ενός σινοαμερικανικού πολέμου. Και κάπως έτσι, η 41χρονη Πάππας βρέθηκε στη θέση της CEO, να κρατά στα χέρια της την τύχη μιας εταιρείας που θεωρείται το «next big thing» της τεχνολογίας.
Ενδιαφέρον για το Tik Tok έδειξε η Microsoft, όμως τελικά η ByteDance κατέληξε σε συμφωνία να πουλήσει μέρος της πλατφόρμας στην Oracle και τη Walmart. Το deal πηγαίνει από καθυστέρηση σε καθυστέρηση, καθώς όλα δείχνουν ότι στρατηγική της εταιρείας είναι να περιμένει την… αλλαγή φρουράς στην Ουάσιγκτον. Εάν επιβιώσει έως την αποχώρηση του Τραμπ από το Λευκό Οίκο, το πιθανότερο είναι ότι θα μπορέσει να συνεχίσει την αυτόνομη πορεία της, που θα αναδείξει την Πάππας σε ένα από τα σημαντικότερα αφεντικά στην παγκόσμια βιομηχανία της τεχνολογίας.
Μισή Ελληνίδα, από την πλευρά του πατέρα της, έχει πάντα την Οδύσσεια του Ομήρου στο κομοδίνο της και την Ιθάκη στο μυαλό της. Η Πάππας έδωσε στην 4χρονη κόρη της, το πρώτο από τα δύο παιδιά που έχει αποκτήσει με την σύντροφό της, το όνομα Πηνελόπη. Άλλωστε, ακόμα και στις επαγγελματικές βιντεοδιασκέψεις της χρησιμοποιεί ως φόντο μία φωτογραφία με τα καταγάλανα νερά της Ιθάκης, την οποία η ίδια τράβηξε σε κάποιες διακοπές της. Η χαρακτηριστική προφορά της στα αγγλικά προδίδει ότι έζησε στην Αυστραλία έως τα 20 της, πριν να περάσει τέσσερα χρόνια στο Λονδίνο. Όμως, αφότου μετακόμισε στις ΗΠΑ, έχει βάλει τη δική της σφραγίδα στη Silicon Valley και τα social media.
Το 2007 άρχισε να δουλεύει για τη Next New Networks, μια εταιρεία που βοηθούσε τους δημιουργούς βίντεο να βρουν κοινό, κάτι που σημαίνει ότι η Πάππας ανακάλυψε τους influencers πριν καν να δημιουργηθεί ο όρος. Και όταν η εταιρεία αυτή πουλήθηκε στο YouTube, δουλειά της ήταν να χτίσει το κοινό αυτής της πλατφόρμας, που εξελίχθηκε σε μία από τις υπερδυνάμεις της αμερικανικής τεχνολογίας. Όσο για την ίδια την Πάππας, προτιμά να κρατά χαμηλό προφίλ στα social media, αφού δεν έχει ανεβάσει ούτε ένα βιντεάκι στο TikTok.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News