Dayrize: Η startup που αξιολογεί και εμπορεύεται βιώσιμα προϊόντα
Η τάση των καταναλωτών για αναζήτηση προϊόντων τα οποία παρασκευάζονται με υπεύθυνο και βιώσιμο τρόπο, παρουσιάζει αυξητικές τάσεις με γοργούς ρυθμούς ειδικότερα στην Ευρώπη. Ωστόσο η αναζήτηση τέτοιων προϊόντων αρκετές φορές μπορεί να είναι δύσκολη, ενώ ακόμη πιο δύσκολη είναι η διαδικασία αν θέλει κάποιος να ταυτοποιήσει ότι όντως ένα προϊόν είναι βιώσιμο ή όχι.
Αρκετές είναι οι πλατφόρμες οι οποίες προσπαθούν να καλύψουν το κενό αυτό, παρέχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες ή πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, δημιουργώντας οι ίδιες αγορές για τα προϊόντα αυτά.
Αυτό είναι και το επιχειρηματικό μοντέλο της Dayrize μιας startup από την Ολλανδία, η οποία για κάθε προϊόν που πουλάει στην πλατφόρμα της, του δίνει μια βαθμολογία βιωσιμότητας.
Η εν λόγω startup σε πρώτη φάση αυτό που κάνει είναι να διαχωρίζει τα προϊόντα που όντως είναι βιώσιμα, από αυτά που απλώς αποκαλούνται έτσι δίχως να πληρούν τις προϋποθέσεις. Το να συγκρίνει κάποιος τις προδιαγραφές αυτές είναι πολύ δύσκολο, πόσο μάλλον για έναν απλό ιδιώτη και γι αυτό το λόγο αρκετές startups ανά τον κόσμο κατηγοριοποιούν τα προϊόντα με βάση τις προδιαγραφές αυτές.
Στην περίπτωση της Dayrize, η εταιρεία χρησιμοποιεί ένα εργαλείο αξιολόγησης για τα προϊόντα μόδας, σπιτιού και ομορφιάς των 180 εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται και τους δίνει μια βαθμολογία από το 0 έως το το 100 που είναι το άριστα. Τα κριτήρια της εταιρείας κυμαίνονται από τις συνθήκες εργασίας και τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιεί, έως το τι συμβαίνει αφότου ένα προϊόν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής του, ακόμα και πόση απόσταση διανύουν οι πρώτες ύλες και τα προϊόντα (στο πλαίσιο του υπολογισμού του περιβαλλοντικού αποτυπώματος μιας εταιρείας).
Η startup απαιτεί επίσης από τις εταιρείες να απαντούν σε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο χρειάζεται ένα εικοσάλεπτο για να συμπληρωθεί, στο οποίο καλούνται να δώσουν απαντήσεις από τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν, έως τους προμηθευτές με τους οποίους συνεργάζονται.
Στο τέλος οι πληροφορίες αυτές συγκρίνονται με τις βάσεις δεδομένων της Unicef ή του The World Resources, για την τελική αξιολόγηση του προϊόντος.
Ένα προϊόν για να πάρει βαθμολογία 100 πρέπει να είναι πλήρως ανακυκλώσιμο, να έχει ουδέτερο ή αρνητικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο (χρησιμοποιώντας προϊόντα που αντί να παράγουν, απορροφούν άνθρακα). Το άριστα είναι πολύ δύσκολο να δοθεί σε ένα προϊόν και μια βαθμολογία κοντά στο 50 είναι πάρα πολύ καλή, σύμφωνα με την CEO της εταιρείας Εύα Γκλάντεκ.
Επί του παρόντος τα έσοδα της Dayrize προκύπτουν από το ποσοστό που κρατάει για κάθε προϊόν που πωλείται μέσω της πλατφόρμας της.
«Όσο η επιχείρησή μας θα εγκαθιδρύεται περισσότερο, πρέπει να μετακινηθούμε προς ένα μοντέλο, που τα έσοδά μας δεν θα συνδέονται με τις πωλήσεις νέων προϊόντων. Όσο υπάρχει αυτό το κίνητρο μέσα σε μια επιχείρηση, σου δίνει κίνητρο να πουλάς πράγματα. Και αυτό είναι κάτι για το οποίο δεν νομίζω ότι πρέπει στοχεύουμε», τονίζει η Γκλάντεκ.
moneyreview.gr με πληροφορίες από sifted.eu
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News