Πώς αντιμετώπισαν οι ελληνικές startups τις συνέπειες του κορωνοϊού;
Η πανδημία του κορωνοϊού δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει και τον τομέα των startups, αλλά φαίνεται πως οι συνέπειές της δεν ήταν ούτε τόσο εκτεταμένες ούτε τόσο ανησυχητικές. Και στην Ελλάδα, όπως συνέβη σε παγκόσμιο επίπεδο, επηρεάστηκαν και startups που βρίσκονται σε περίοδο ανάπτυξης. Παράλληλα, υπήρχαν βέβαια και περιπτώσεις νεοσύστατων εταιρειών που μπόρεσαν να εκμεταλλευτούν ιδιαίτερες ευκαιρίες που γέννησε η κρίση, ενώ αξίζει να τονιστεί ότι κάθε κλάδος αντιμετώπισε διαφορετικά την κατάσταση, με κάποιους να επηρεάζονται περισσότερο. Συνολικά, πάντως, μπορούμε να πούμε πως η ωρίμανση του οικοσυστήματος έφερε (και) θετικές εξελίξεις σε πολλές περιπτώσεις.
Στην αντοχή που επέδειξαν αρκετές startups, τη δύσκολη χρονιά που προηγήθηκε, σημαντικό ρόλο έπαιξε η στήριξη που τους παρείχαν τόσο η ελληνική κυβέρνηση, όσο και VC funds ή incubators. Παράλληλα, δράσεις όπως Hackathons και εθελοντικές πρωτοβουλίες όπως το COVIDhackGR (GreeceVSvirus) αποτέλεσαν κινήσεις που βοήθησαν σε πολλές περιπτώσεις.
Η έρευνα για τον αντίκτυπο της COVID-19 στις startups
Η σχετική έρευνα που πραγματοποίησε το Found.ation με το EIT Digital και το Velocity.Partners VC, μέσω της κοινότητάς του, σε ιδρυτές startups μάς δίνει μία αρκετά καθαρή εικόνα όσον αφορά το πόσο επηρεάστηκαν οι νεοσύστατες εταιρείες κατά τη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας. Έτσι, αποδεικνύεται ότι, κατά την πρώιμη περίοδο του COVID-19, υπήρχαν αρκετές διαφοροποιήσεις σχετικά με το πώς κάθε εταιρεία αντιμετώπισε τις συνέπειες της κατάστασης που δημιουργήθηκε. Συγκεκριμένα, στην έρευνα, έχοντας αξιολόγηση από κλίμακα 0 (χαμηλότερη) έως 10 (υψηλότερη), σχεδόν το 30% των απαντήσεων κυμαίνονται από 0 έως 2 και το 20% από 8 έως 10, κάτι που συνεπάγεται ότι η επίδραση εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Σίγουρα, υπήρχαν εταιρείες που επηρεάστηκαν σημαντικά – ιδιαίτερα startups που έχουν ως κύριο κλάδο δραστηριοποίησης τον τουρισμό και τη φιλοξενία, όπως θα ήταν αναμενόμενο – υπήρχαν όμως και κλάδοι που βίωσαν αύξηση της ζήτησης λόγω της πανδημίας και συνεχίζουν να αναπτύσσονται, όπως για παράδειγμα πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης και ηλεκτρονικού εμπορίου ή και ο τομέας των logistics.
Remote working, απολύσεις και προσλήψεις
Η έρευνα παρείχε σημαντικά στοιχεία σχετικά με την εργασία στις startups κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και για τη στροφή στο remote working, καθώς μόνο το 11% των νεοσύστατων επιχειρήσεων σημείωσαν ότι δεν βρίσκονταν ή δεν έχουν μεταβεί ήδη σε καθεστώς απομακρυσμένης εργασίας. Είναι σημαντικό, ωστόσο, το ότι, μέσα σε αυτές τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, οι περισσότερες εταιρείες πραγματοποίησαν προσλήψεις, καθώς το 40% των νεοσύστατων επιχειρήσεων που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα προσέλαβε άτομα κατά τη διάρκεια της περιόδου COVID-19, ενώ μικρότερο ποσοστό, που φτάνει στο 26%, προχώρησε σε απολύσεις.
Αισιοδοξία για το μέλλον
Κινήσεις για ένα καλύτερο μέλλον ήδη γίνονται, καθώς πάνω από το 60% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι έχουν επεκταθεί σε νέες αγορές και δραστηριότητες, ενώ, από όσους βρίσκονται σε διαδικασία funding, η πλειοψηφία απάντησε ότι το ποσό χρηματοδότησης που διαπραγματεύονταν με επενδυτές παρέμεινε το ίδιο. Επιπρόσθετα, το 34,4% των ερωτηθέντων συμμετείχαν ή σχεδιάζουν να συμμετάσχουν σε κάποιο είδος πρωτοβουλίας για την καταπολέμηση του COVID-19 (π.χ. hackathons), δείχνοντας έτσι ότι επιθυμούν να προσφέρουν και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο μέσω των καινοτόμων ιδεών τους.
Τα καλύτερα νέα, τέλος, είναι ότι οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες διατηρούν θετική προοπτική για τη χρονιά που ξεκίνησε, με μέσο όρο στις απαντήσεις τους (από το 0 έως το 10) το 7. Το 2021 ξεκινά πιο αισιόδοξα για τις startups και το τέλος της πανδημίας, που ελπίζουμε να έρθει σύντομα, σίγουρα θα βρει τις εταιρείες που έχουν λάβει πρωτοβουλίες αντιμετώπισης της κρίσης με μία ξεχωριστή δυναμική.
Το found.ation γράφει για το moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News