Κοινωνία Πέμπτη 17/10/2024, 12:11
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κατεπείγουσα Εισαγγελική έρευνα για τον συρμό του Προαστιακού που έστειλαν στη γραμμή του Μετρό

Κατεπείγουσα Εισαγγελική έρευνα για τον συρμό του Προαστιακού που έστειλαν στη γραμμή του Μετρό

Εντολή για τη διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας μετά τη δημοσιοποίηση του νέου περιστατικού στο σιδηροδρομικό δίκτυο έδωσε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας Αριστείδης Κορέας.

Η έρευνα ανατέθηκε στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Απόστολο Ανδρέου, ο οποίος καλείται να ερευνήσει αν έχουν διαπραχθεί τυχόν αξιόποινες πράξεις και από ποια πρόσωπα. Μεταξύ άλλων θα ερευνηθεί η διάπραξη αδικημάτων όπως η διατάραξη ασφάλειας μέσω σταθερής τροχιάς. 

Τι απάντησε ο ΟΣΕ

Για το συμβάν, ο ΟΣΕ δήλωσε ότι η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΣΚΑ. Μεταξύ άλλων αναφέρει ότι ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, όμως ότι σε κάθε περίπτωση δεν υπήρξε κανένας κίνδυνος για τους επιβάτες.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση:

Την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου περί ώρας 17:44 η αμαξοστοιχία 4245 που εκτελούσε το δρομολόγιο ΚΑΝΤΖΑ – ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ του προαστιακού, κατευθύνθηκε προς την είσοδο της γραμμής 3 της ΣΤΑΣΥ.

Η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΣΚΑ.

Για το συμβάν αυτό επισημαίνονται τα ακόλουθα:

1. Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού, όσο και για αυτούς του Μετρό. Ο εν λόγω συρμός κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη (δηλαδή ασφαλή διαδρομή), που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης καθόσον αφορά συρμούς του Μετρό.

2. Η κίνηση τόσο του εν λόγω συρμού, όσο και των υπολοίπων γίνεται με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση που λειτουργούν κανονικά από το 2004.

3. Τόσο οι συρμοί του προαστιακού, όσο και αυτοί του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, που συνεπάγεται την απόλυτη συμβατότητα περιτυπωμάτων, άρα ακόμη και αν εισερχόταν στην γραμμή του μετρό δεν θα «σφήνωνε» στην σήραγγα όπως υπερβολικά αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα.

4. Ο μηχανοδηγός του προαστιακού αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδό του συρμού στις γραμμές του Μετρό, εν τούτοις τα ΠΑΡΑΒΙΑΣΕ και τα δύο και αφού τα προσπέρασε σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ.

5. Εν συνεχεία δόθηκαν οι κατάλληλες οδηγίες παλινδρόμησης και χαράχθηκε εκ νέου η διαδρομή του κανονικού δρομολογίου.

Επιγραμματικά:

1. Όλες οι κινήσεις των συρμών γίνονται με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση.

2. Δεν υπήρξε αντίθετη κίνηση συρμού, αλλά ενδεχόμενη κυκλοφορία μη εξουσιοδοτημένου συρμού σε γραμμή μετρό.

3. Ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, οι ενδείξεις των οποίων του έδιναν σαφή προειδοποίηση για πιθανή είσοδο σε μη εξουσιοδοτημένη τροχιά.

4. Ο Ρυθμιστής Κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση Ρυθμιστή Κυκλοφορίας.

Το χρονικό

Από λάθος του ρυθμιστή κυκλοφορίας στο ΣΚΑ, την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου στις 17:44, η αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Κάντζα-Ανω Λιόσια του προαστιακού κατευθύνθηκε προς την είσοδο της γραμμής 3 του μετρό. Το περιστατικό ξεκίνησε από λάθος του σταθμάρχη του ΣΚΑ ενώ φαίνεται πως αργά αντανακλαστικά επέδειξε και ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας.

Το συμβάν κατήγγειλαν οι μηχανοδηγοί μέσω της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), λέγοντας πως ο συρμός αναγκάστηκε σε οπισθοπορεία στην γραμμή του προαστιακού Αθήνας, καθώς είχε λάβει εντολή από τον σταθμάρχη για να εισέλθει σε λάθος γραμμή και συγκεκριμένα σε αυτήν του μετρό στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας.

Οι ίδιοι στην επιστολή τους με αποδέκτη την ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζητούν την άμεση διερεύνηση του περιστατικού και την αποστολή σχετικού πορίσματος.

Παράλληλα, στρέφουν τα βέλη τους προς την διοίκηση της Hellenic Train υποστηρίζοντας πως η εταιρεία συστηματικά αρνείται να τους κοινοποιεί τα εσωτερικά της πορίσματα.

Πληροφορίες από τον ΟΣΕ, έδειχαν από νωρίτερα ως υπεύθυνο και τον μηχανοδηγό, ο οποίος φέρεται να μην ενήργησε σωστά, παραβιάζοντας τα δύο φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις προειδοποιούσαν για την είσοδο του συρμού στις γραμμές του μετρό. «Δεν υπήρξε αντίθετη κίνηση συρμού, αλλά ενδεχόμενη κυκλοφορία μη εξουσιοδοτημένου συρμού σε γραμμή μετρό» υποστηρίζουν από τον οργανισμό. Να σημειώσουμε πως οι κινήσεις των συρμών στα συγκεκριμένα τμήματα του δικτύου πραγματοποιούνται με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.

Σημειώνεται πως τόσο ο ΟΣΕ όσο και η Hellenic Train έθεσαν σε διαθεσιμότητα το προσωπικό (ρυθμιστής κυκλοφορίας και μηχανοδηγός αντίστοιχα) που εμπλέκεται στο συγκεκριμένο περιστατικό. «Ο ρυθμιστής κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση ρυθμιστής κυκλοφορίας» αναφέρουν στην «Κ» από τον ΟΣΕ.

Από την πλευρά της, η Hellenic Train εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία τονίζει πως το «προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα». Στην ανακοίνωση επισημαίνει ακόμη πως «η εταιρεία ακολουθεί αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας σε όλες τις διαδικασίες της και εφαρμόζει σύγχρονα συστήματα εκπαίδευσης και αξιολόγησης για το προσωπικό της». Παράλληλα, τονίζει πως σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές η Hellenic Train διερευνά τα αίτια του περιστατικού, «ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών».

Για το συγκεκριμένο περιστατικό ο ΟΣΕ υποστηρίζει πως δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού όσο και χάραξη διαδρομών του μετρό, αφού ο συρμός του προαστιακού αλλά και του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα.

Τι σημαίνει αυτό; Πως ακόμη και εάν ο συρμός του προαστιακού εισέρχονταν στην γραμμή του μετρό δεν θα «σφήνωνε» στην σήραγγα. Παράλληλα, πηγές αναφέρουν στην «Κ» πως παρότι ο μηχανοδηγός του προαστιακού είδε τα δύο φωτόσημα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδο του συρμού στις γραμμές του μετρό, εντούτοις τα παραβίασε και τα δύο και «αφού τα προσπέρασε, σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ».

Αν και, όπως υποστηρίζουν, δεν υπήρξε -αυτή την φορά τουλάχιστον- κίνδυνος για τους επιβάτες, το τελευταίο αυτό συμβάν είναι αποκαλυπτικό του ελλείμματος επαγγελματισμού αλλά και εκπαίδευσης όσων εμπλέκονται στον σιδηρόδρομο.

Υπενθυμίζεται πως το προσωπικό του ΟΣΕ έχει συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια, προσλαμβάνοντας, ακόμη και σε θέσεις ευθύνης, όπως σταθμάρχες, κλειδούχους, προσωπικό με μπλοκάκι. Ενδεικτικά, σήμερα στον ΟΣΕ απασχολούνται μόλις 640 άτομα, όταν υπάρχει ανάγκη για 2.500. Η δε εκπαίδευσή τους, όπως αποδείχθηκε με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, φαίνεται ακόμη ελλιπής.

Διαβάστε επίσης:

Έστειλαν συρμό του Προαστιακού στη γραμμή του Μετρό – Τι λένε Hellenic Train και ο διευθυντής του ΟΣΕ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News