Πολιτική Κυριακή 12/02/2023, 15:39
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Άκης Σκέρτσος: Αλήθεια, μισεί η κυβέρνηση τον πολιτισμό;

Άκης Σκέρτσος: Αλήθεια, μισεί η κυβέρνηση τον πολιτισμό;

Το ερώτημα «Αλήθεια, μισεί η κυβέρνηση τον πολιτισμό;» θέτει, σε άρθρο του υπό αυτόν το τίτλο στην Καθημερινή της Κυριακής, ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, τονίζοντας τον σημαντικό ρόλο των καλλιτεχνών με την επισήμανση ότι «δεν υπάρχει ανθρώπινη κοινωνία χωρίς τέχνη».

Ο κ. Σκέρτσος αναφέρει πως το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την τέχνη και τον πολιτισμό αποδεικνύεται έμπρακτα με την αύξηση των εργαζομένων στον πολιτισμό κατά 17% το 2021 σε σύγκριση με το 2019, τη μεγαλύτερη στην ΕΕ.

Αναλυτικά στο άρθρο του ο κ. Σκέρτσος αναφέρει:

Ο πολιτισμός και η τέχνη είναι κάτι σαν οξυγόνο για τον άνθρωπο. Οι καλλιτέχνες έχουν τη μοναδική ικανότητα να φωτίζουν και να μαλακώνουν την ανθρώπινη ψυχή. Να δημιουργούν ομορφιά. Να αμφισβητούν κάθε εξουσία. Να διευρύνουν τους ορίζοντές μας.

Ενδιαφέρεται η κυβέρνηση για την τέχνη και τον πολιτισμό; Πολύ. Το αποδεικνύει η αύξηση των εργαζομένων στον πολιτισμό κατά 17% το 2021 σε σύγκριση με το 2019, η μεγαλύτερη στην Ε.Ε. Το αποδεικνύει η νέα ΕΡΤ που παρουσιάζει πλέον ένα ποιοτικό ψυχαγωγικό πρόγραμμα – με εκπομπές διαμάντια, από το «Μουσικό Κουτί» του Νίκου Πορτοκάλογλου έως τα «Νούμερα» του Φοίβου Δεληβοριά. Το αποδεικνύει η πετυχημένη πολιτική του cash rebate, δηλαδή της κρατικής χρηματοδότησης κατά 40% στο κόστος παραγωγής 216 κινηματογραφικών και τηλεοπτικών διεθνών και ελληνικών παραγωγών, που οι περισσότεροι χαιρόμαστε να παρακολουθούμε και μας κάνουν πλέον περήφανους και στο εξωτερικό (βλ. «Μαέστρο» ή «Μέλισσες»). Το επιβεβαιώνει η μείωση του ΦΠΑ σε κινηματογράφο, έργα τέχνης και e-books μαζί με τη μείωση του τέλους επιτηδεύματος, μόνο για τους καλλιτέχνες. Τα 458 εκατ. ευρώ που δόθηκαν ως έκτακτη ενίσχυση στους ανθρώπους του πολιτισμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων. Τα 501 έργα του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης για την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη δημιουργία, συνολικά ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ, που θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2025.

Το ειδικό πρόγραμμα για την προστασία από τις απειλές της κλιματικής αλλαγής των παγκόσμιων μνημείων της UNESCO που βρίσκονται στη χώρα μας, με 100 εκατ. ευρώ. Ο νέος οργανισμός για την πολιτική βιβλίου. Η νέα Εθνική Πινακοθήκη, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που γεμίζει καθημερινά, τα νέα Αρχαιολογικά Μουσεία Χανίων, Μεσολογγίου και Αλεξανδρούπολης, το εξαιρετικό Μουσείο των Αιγών. Το εμβληματικό έργο της επέκτασης και αναβάθμισης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που ήδη πήρε τον δρόμο του. Όλα αυτά είναι πολιτικές και έργα που δρομολογήθηκαν τα προηγούμενα 3,5 χρόνια από το υπουργείο Πολιτισμού και δίνουν δουλειές και εισόδημα στη δημιουργική μας βιομηχανία και τους ανθρώπους της. Στην ερώτηση του τίτλου, συνεπώς, η απάντηση είναι κατηγορηματικά «όχι».

Σε τι άλλο συμφωνούμε; Συμφωνούμε πως η καλλιτεχνική εκπαίδευση των παραστατικών τεχνών είναι διαχρονικά παραμελημένη και αποτελεί μια ιδιαίτερη κατηγορία που δεν χωράει στο «καλούπι» της τυπικής εκπαίδευσης. Πώς και γιατί να περάσει από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις που όλοι γνωρίζουμε, ένα εξαιρετικό ταλέντο όπως ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ή ο Λεωνίδας Καβάκος; Χρειάζεται ένα άλλο πλαίσιο εκπαίδευσης που δεν θα αναπαράγει λάθη του παρελθόντος και για το οποίο, κακά τα ψέματα, κανείς δεν δούλεψε σοβαρά τα προηγούμενα πολλά χρόνια. Συμφωνούμε, επίσης, και έχει υπάρξει για πρώτη φορά δέσμευση από τα χείλη Ελληνα πρωθυπουργού, ότι πρέπει να αποκτήσουμε έως το 2025 επιτέλους δημόσιες ανώτατες σπουδές παραστατικών τεχνών, που να αναγνωρίζουν επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα. Οι τρεις σχετικές ομάδες εργασίας έχουν ήδη ξεκινήσει τη δουλειά τους από την περασμένη εβδομάδα.

Πολλοί αναρωτιούνται επομένως καλόπιστα: και γιατί εξισώνετε τότε τα πτυχία των καλλιτεχνών με το απολυτήριο λυκείου; Κάπου εδώ ξεκινάει η παραπληροφόρηση, που αγγίζει δυστυχώς τα όρια της πολιτικής εργαλειοποίησης.
 
Τι κάνει το περίφημο Π.Δ. 85/2022; Κωδικοποιεί όσα ισχύουν παγίως στην ελληνική νομοθεσία για την πρόσληψη και την αμοιβή νέων υπαλλήλων σε θέσεις διοικητικού και οικονομικού του Δημοσίου. Αφορά συνολικά 231 κλάδους και 680 ειδικότητες εργαζομένων και έπρεπε να δημοσιευθεί για να γίνονται απρόσκοπτα οι διαγωνισμοί και οι προσλήψεις εργαζομένων για την κάλυψη κρίσιμων θέσεων του κρατικού μηχανισμού. Γι’ αυτό και το Π.Δ. δεν μπορεί να αποσυρθεί. Για να το πούμε όσο πιο απλά γίνεται ως προς το επίμαχο ζήτημα της «εξίσωσης» με τα απολυτήρια λυκείου: αυτό που λέει το Π.Δ. είναι ότι οποιοσδήποτε απόφοιτος μεταλυκειακής εκπαίδευσης που δεν έχει πτυχίο ΑΕΙ – ΤΕΙ και επιθυμεί να εργαστεί στο Δημόσιο σε θέση διοικητικού υπαλλήλου, προσλαμβάνεται και αμείβεται στην κατηγορία υπαλλήλων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η κατάταξη αυτή είναι οριζόντια. Δεν αφορά μόνο τους καλλιτέχνες. Αφορά 71 κλάδους και 205 ειδικότητες συνολικά (π.χ. τους σπουδαστές δημοσιογραφίας ή πληροφορικής). Είναι ο τρόπος με τον οποίο κατατάσσει και αμείβει το ελληνικό κράτος όσους δεν έχουν πτυχίο ΑΕΙ – ΤΕΙ.

Θα έπρεπε το ελληνικό κράτος να έχει και μια ενδιάμεση οριζόντια βαθμίδα αμοιβών για τους κατόχους τίτλων μεταλυκειακής εκπαίδευσης; Ενδεχομένως ναι. Όμως, δεν έχει. Δεν θα έπρεπε με την ίδια λογική, λοιπόν, σήμερα να βρίσκονται στους δρόμους και άλλες περίπου 200 ειδικότητες εναντίον του ίδιου Π.Δ.; Όμως δεν βρίσκονται. Αυτό θα έπρεπε κάτι να λέει στους καλλιτέχνες, που είμαι βέβαιος ότι μπορούν να συναισθανθούν πιο εύκολα από τους υπόλοιπους το δίκαιο και το άδικο ενός αιτήματος. Γιατί να μη διεκδικήσουν το ίδιο δικαίωμα της εκ των υστέρων «ανωτατοποίησης» των σπουδών τους και οι υπόλοιπες 200 ειδικότητες που ενδιαφέρονται να δουλέψουν ή δουλεύουν στο Δημόσιο; Γιατί να παίρνουν υψηλότερο βαθμό και μισθό μόνον οι καλλιτέχνες που προσλαμβάνονται στο Δημόσιο για μη καλλιτεχνικό έργο, έναντι άλλων ειδικοτήτων που επίσης δεν έχουν πτυχίο ΑΕΙ – ΤΕΙ;

Η απάντηση είναι καθαρή: πολύ απλά διότι αυτό πηγαίνει κόντρα σε κάθε έννοια δικαίου, αλλά και σε κάθε κανόνα ακαδημαϊκής διαβάθμισης. Και είναι πλήρως αποδεκτό σήμερα από όλες τις ειδικότητες, πλην των καλλιτεχνών.

Πώς μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά όλοι; Η πραγματικότητα είναι ότι με τις πρωτοβουλίες που έχουμε ήδη αναλάβει, βρισκόμαστε σήμερα στο status quo ante. Στην κατάσταση δηλαδή προ της δημοσίευσης του περίφημου Π.Δ. 85/2022, σε ό,τι αφορά ειδικά τον καλλιτεχνικό κλάδο, όταν δεν υπήρχε καμία πρόθεση κινητοποιήσεων – για ένα, επαναλαμβάνω, διαχρονικό και δυσεπίλυτο πρόβλημα. Για την ακρίβεια, οι καλλιτέχνες εξαιρέθηκαν ρητά από το Π.Δ. με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε πριν από 10 μέρες και επιβεβαίωσε πανηγυρικά αυτό που λέγαμε εξαρχής: ότι το Π.Δ. δεν αφορά προσλήψεις καλλιτεχνών για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο στο Δημόσιο ούτε πραγματοποιεί ακαδημαϊκή εξίσωση των πτυχίων των καλλιτεχνικών σχολών με το απολυτήριο λυκείου. Οι προσλήψεις αυτές ρυθμίζονται με ειδικές διατάξεις που εξαιρούν τους καλλιτέχνες τόσο από το ΑΣΕΠ όσο και από το ενιαίο μισθολόγιο, αναγνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες της εργασίας τους.

Οι καλλιτέχνες έχουν δίκιο να αισθάνονται πληγωμένοι για τη διαχρονική έλλειψη σύγχρονης και επαρκώς διαβαθμισμένης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αυτό που είδαν στο Π.Δ. και τους ανησύχησε, πλέον έχει ρητά απαλειφθεί με νόμο και ταυτόχρονα η κυβέρνηση έχει ανοίξει για πρώτη φορά έναν σοβαρό διάλογο για το παρόν και το μέλλον της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Σ’ αυτόν τον διάλογο είμαστε ανοιχτοί και θέλουμε ειλικρινά να λύσουμε προβλήματα. Ας πρυτανεύσει η λογική και η ψυχραιμία κι ας αφήσουμε την προεκλογική αντιπαράθεση έξω από την τέχνη, που ανθεί μόνο όταν είναι πραγματικά ελεύθερη και όχι στρατευμένη.

Πηγή: kathimerini.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News