Βαθύτατη ανάγκη
Η Παρασκευή 2 Απριλίου έχει οριστεί από τα Ηνωμένα Έθνη ως μέρα ευαισθητοποίησης για τον αυτισμό. Η Ελλάδα έχει υπογράψει την συνθήκη των ΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία το 2007. Το άρθρο 27 της συνθήκης αναγνωρίζει το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία να εργάζονται επί ίσοις όροις σε ένα εργασιακό περιβάλλον ανοιχτό και προσβάσιμο.
Οι συνθήκες της πανδημίας και η, συνέπεια αυτής, στροφή στην τηλεργασία έχουν μεικτά αποτελέσματα σε αυτό τον τομέα. Αν και δεν ‘αρέσει’ σε μεγάλο μέρος του εργασιακού δυναμικού, η τηλεργασία είναι λιγότερο προβληματική για τα άτομα με κινητικά προβλήματα, π.χ., και πολύ έντονα προβληματική για κάποια άτομα στο (πολύ ευρύ) φάσμα του αυτισμού για τα οποία εντείνει τις ανισότητες.
Η πολιτεία, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες, έχει κρατήσει ανοιχτά τα σχολεία ειδικής αγωγής ακόμη και σε αυτές τις συνθήκες. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά ότι περί 1 στα 160 παιδιά έχει κάποια διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού. Στην Ελλάδα η κατάσταση όπως αποτυπώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ έχει ως εξής:
Μαθητές με αυτισμό |
Σύνολο μαθητικού πληθυσμού |
Αναλογία |
Έλλειμα |
|
Νηπιαγωγείο |
313 |
154744 |
0.2% |
654 |
Δημοτικό |
1693 |
631700 |
0.3% |
2255 |
Γυμνάσιο |
1423 |
317622 |
0.4% |
562 |
Λύκειο |
196 |
254351 |
0.1% |
1394 |
Σημ: Με τα γυμνάσια ειδικής αγωγής έχουμε περιλάβει και τα επαγγελματικά γυμνάσια και τα ειδικά εργαστήρια επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, και με τα λύκεια ειδικής αγωγής και τα επαγγελματικά λύκεια. Τα στοιχεία για τα σχολεία ειδικής αγωγής βρίσκονται εδώ για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση εδώ και για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εδώ.
Εάν λοιπόν ισχύει η αναλογία που εκτιμά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και στην Ελλάδα, τότε δυστυχώς είναι περισσότερα τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού που δεν λαμβάνουν ειδική αγωγή από ότι αυτά που τη λαμβάνουν. Κάποια θα λαμβάνουν παράλληλη στήριξη σε τυπικά σχολεία, πράγμα αδύνατο σε συνθήκες lockdown. Άλλα δε θα είναι καν διαγνωσμένα. Οι λόγοι μπορεί να είναι πολλοί – από την άγνοια των γονέων, το στιγματισμό που συνοδεύει μία τέτοια διάγνωση ακόμη και τα γραφειοκρατικά εμπόδια της πολιτείας. Δε μπορούμε όμως να μιλάμε για επί ίσοις όροις πρόσβαση στην αγορά εργασίας μέχρι να αντιμετωπίσουμε το θέμα της πρόσβασης στην κατάλληλη εκπαίδευση. Και αυτός είναι ο σκοπός της ημέρας ευαισθητοποίησης.
Η Emily Dickinson, πολυγραφότατη αν και ως επί το πλείστον ανέκδοτη και ελάχιστα γνωστή στην εποχή της, με φήμη εκκεντρικής (πολλές φορές δεν έβγαινε καν από την κάμαρά της) εκτιμάται ότι ήταν στο φάσμα του αυτισμού. Γράφει για την επιτυχία:
Success is counted sweetest
By those who ne’er succeed.
To comprehend a nectar
Requires sorest need.
Η επιτυχία μοιάζει γλυκύτερη
Σ’ αυτούς που ποτέ δεν πετυχαίνουν
Η κατανόηση ενός νέκταρ
Απαιτεί βαθύτατη ανάγκη
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News