ΑΠΟΨΕΙΣ

Η GenZ αλλάζει την ελληνική startup σκηνή

Η GenZ αλλάζει την ελληνική startup σκηνή

Συζητώντας για το ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας, είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο μετασχηματισμού, η οποία θέτει τις βάσεις για ένα πολύ ενδιαφέρον μέλλον. Η χρονιά που πέρασε χαρακτηρίστηκε από μια πιο ήσυχη φάση, όσον αφορά τις νέες επενδύσεις. Αυτή η ησυχία, ωστόσο, δεν αποτελεί ένδειξη στασιμότητας, αλλά προάγγελο αλλαγής, καθώς τα εγχώρια κεφάλαια ετοίμαζαν τα διάδοχα σχήματά τους.

Παρά την ηρεμία, η ελληνική σκηνή των startups συνέχισε να ευδοκιμεί, χάρη στο διαρκές ενδιαφέρον τόσο των διεθνών όσο και των εγχώριων εταιρειών επιχειρηματικού και ιδιωτικού επενδυτικού κεφαλαίου. Αυτή η ισχυρή δέσμευση αποτελεί απόδειξη της ωριμότητας και της ανθεκτικότητας της επιχειρηματικής μας αγοράς, υπογραμμίζοντας την παγκόσμια αναγνώριση της καινοτομίας και των δυνατοτήτων που υπάρχουν στις ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις.

Γιατί η GenZ έχει αυξημένη προσβασιμότητα στο κεφάλαιο

Ένας σημαντικός πυλώνας αυτής της μετασχηματιστικής διαδικασίας είναι, φυσικά, η εμφάνιση startups με εστίαση στη GenZ. Πρόκειται για τη γενιά που αποτελείται αποκλειστικά από άτομα που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της ψηφιακής εποχής, με αποτέλεσμα να είναι εξοικειωμένα με τις τεχνολογικές εξελίξεις σε κάθε πτυχή της ζωής τους, κάτι που τους δίνει ένα φυσικό πλεονέκτημα στη δημιουργία επιχειρήσεων βασισμένων στην τεχνολογία. Η GenZ διαθέτει τα εργαλεία, τους πόρους και τη γνώση που την καθιστούν μοναδικά προσαρμοσμένη να ηγηθεί του επόμενου κύματος τεχνολογικής καινοτομίας.

Ένας από τους κύριους λόγους που οι νεοσύστατες επιχειρήσεις με GenZ founders έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν είναι το επιχειρηματικό τους πνεύμα. Η GenZ είναι γνωστή για τον προσανατολισμό της στο να αναλαμβάνει ρίσκα και να δοκιμάζει νέα πράγματα, χαρακτηριστικά που είναι ουσιαστικά για την επιχειρηματικότητα. Επιπλέον, τα μέλη της είναι πιο πιθανό να είναι ανεξάρτητα και αυτόνομα, κάτι που τα βοηθά να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις κατά την έναρξη μιας επιχείρησης. Η παγκόσμια οπτική της GenZ της επιτρέπει να εντοπίζει ευκαιρίες στην παγκόσμια αγορά και να δημιουργεί επιχειρήσεις που απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό.

Από την άλλη, τα μέλη της Gen Z, έχουν και την οικονομική κατάσταση που χρειάζεται για να ξεκινήσουν νέα εγχειρήματα. Σύμφωνα με την έρευνα «Spend Z: A Global Report», που πραγματοποιήθηκε από τις εταιρείες NielsenIQ, GfK και World Data Lab (WDL), η παγκόσμια αγοραστική δύναμη της Gen Z αναμένεται να αυξηθεί σε 12 τρισ. δολάρια έως το 2030, με αποτέλεσμα να καθίσταται η πιο πλούσια γενιά στον κόσμο. Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι αυτή η γενιά έχει περισσότερα χρήματα από ό,τι οι Millennials στην ίδια ηλικία και απολαμβάνει 50% υψηλότερο εισόδημα σε σύγκριση με τους Boomers όταν ήταν 25 ετών.

Αποκτώντας αυξημένη προσβασιμότητα στο κεφάλαιο

Κάτι ακόμη που καθιστά τις νεοσύστατες επιχειρήσεις με εστίαση στη GenZ εξαιρετικά ελπιδοφόρες είναι η αυξημένη προσβασιμότητα στο επενδυτικό κεφάλαιο. Τα VC funds είναι πλέον πιο ώριμα και προσιτά από ποτέ, προσφέροντας στους επιχειρηματίες της GenZ περισσότερες επιλογές χρηματοδότησης. Πολλά VCs διαθέτουν πλέον προγράμματα ειδικά σχεδιασμένα για την υποστήριξη νέων επιχειρηματιών, όπως αναζήτηση ταλέντων σε πανεπιστήμια ή προγράμματα που επικεντρώνονται σε μεταπτυχιακούς φοιτητές που στοχεύουν στην ίδρυση επιχειρήσεων για πρώτη φορά. Επιπλέον, ο αυξανόμενος αριθμός διαδικτυακών πλατφορμών επιτρέπει στους ιδρυτές να αποκτούν κεφάλαιο για τις νεοσύστατες επιχειρήσεις τους μέσω crowdfunding, εκδημοκρατίζοντας περαιτέρω την πρόσβαση στο σε χρηματοδότηση.

Η ύπαρξη low or no-code platforms έχει επίσης σημαντική σημασία, καθώς διευκολύνει όσους δεν έχουν τεχνολογικό υπόβαθρο να δοκιμάσουν και να αναπτύξουν προϊόντα βασισμένα στην τεχνολογία. Αυτό αποτελεί ιδιαίτερα ευνοϊκό στοιχείο για τους επιχειρηματίες της GenZ, οι οποίοι ενδέχεται να μην διαθέτουν το ίδιο επίπεδο τεχνικής γνώσης με τις προηγούμενες γενιές. Με αυτές τις πλατφόρμες, οι επιχειρηματίες της GenZ μπορούν να αναπτύξουν πρωτότυπες ιδέες και να τις δοκιμάσουν γρήγορα και εύκολα χωρίς την ανάγκη για σημαντικές επενδύσεις χρόνου και χρημάτων. Αυτό τους επιτρέπει να ξεκινήσουν τις νεοσύστατες επιχειρήσεις τους πιο γρήγορα και αποτελεσματικά σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές.

Ο ρόλος των VCs στη στήριξη των GenZ startups

Οι επενδυτές αναπόφευκτα θα ελκύονται ολοένα και περισσότερο από αυτήν τη νέα γενιά ιδρυτών. Ωστόσο, οι δημιουργοί της GenZ θα πρέπει να συνεργάζονται με τα VC funds όχι μόνο για τη χρηματοδότηση, αλλά και για την καθοδήγηση στην πορεία τους προς την αγορά. Οι ιδρυτές της GenZ συχνά ξεχωρίζουν σε δημιουργικότητα, αλλά μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να παρουσιάσουν ένα υγιές επιχειρηματικό πλάνο για να καταστήσουν τις επιχειρήσεις τους οικονομικά βιώσιμες.

Καθώς το οικοσύστημα των ελληνικών startups εξελίσσεται, η GenZ θα διαδραματίσει αναμφίβολα καθοριστικό ρόλο στην προώθηση της καινοτομίας και της οικονομικής ανάπτυξης. Το επιχειρηματικό κεφάλαιο, που βασίζεται στην αρχή της επένδυσης στην επόμενη γενιά δημιουργών, κατασκευαστών και οραματιστών, θα συμβάλει καθοριστικά στο να διαμορφωθεί αυτό το πολλά υποσχόμενο μέλλον. Το μέλλον θα κτιστεί πραγματικά πάνω σε ανθρώπους, όχι σε πλατφόρμες.

* O Δημήτρης Καλαβρός-Γουσίου είναι Επιχειρηματίας, Venture Capitalist, Συνιδρυτής και εταίρος των Found.ation και Apeiron Ventures.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News