The New York Times Παρασκευή 18/11/2022, 07:02 TIFFANY HSU
THE NEW YORK TIMES

Οι αλιγάτορες, ο Τομ Κρουζ και το Baby Shark – Πώς μας εξαπατά το TikTok

Οι αλιγάτορες, ο Τομ Κρουζ και το Baby Shark – Πώς μας εξαπατά το TikTok

Οι αλιγάτορες του TikTok δεν είναι όπως φαίνονται. Σε διάφορες αναρτήσεις με photoshop μπορεί κανείς να τους δει σε πλημμυρισμένα σπίτια μετά από τυφώνες, να είναι κατά το ήμισυ τσίτα ή πίτμπουλ και να παλεύουν με άβαταρ του Τομ Κρουζ.

Και είναι ακίνδυνοι, όπως και πολλά πράγματα στο TikTok, τα οποία δημιουργούνται για να προκαλέσουν λίγο γέλιο προτού κανείς ξαναγυρίσει στο ατελείωτο περιεχόμενο. Ωστόσο, η ύπαρξή τους προβληματίζει όσους παρακολουθούν τις τάσεις της παραπληροφόρησης, διότι ορισμένες τεχνικές εφαρμόζονται σε αναρτήσεις που προκαλούν πολιτικές διενέξεις, αναπτύσσουν θεωρίες συνωμοσίας και απειλούν τα θεμέλια της δημοκρατίας.

«Αυτού του είδους η χειραγώγηση γίνεται όλο και πιο παρεμβατική», δήλωσε ο Henry Ajder, ειδικός στα media. «Όταν αυτός ο όγκος περιεχομένου μπορεί να δημιουργηθεί τόσο γρήγορα και σε τέτοια κλίμακα, αλλάζει εντελώς το τοπίο».

Το επεξεργασμένο ή σύνθετο υλικό εμφανίζεται και σε άλλες ψηφιακές πλατφόρμες. Ωστόσο, ειδικοί εξηγούν ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο να το αντιληφθεί κανείς στο TikTok, το οποίο ενθαρρύνει τους περίπου 1,6 δισ. ενεργούς χρήστες του να βάλουν τη δική τους νότα στο περιεχόμενο κάποιου άλλου και όπου η πραγματικότητα, η σάτιρα και η απάτη ορισμένες φορές γίνονται ένα στο ταχύτατο feed. Σε βάθος χρόνου, οι ειδικοί φοβούνται ότι η χειραγώγηση θα γίνει συχνότερη και θα εντοπίζεται δυσκολότερα.

Τις τελευταίες εβδομάδες, οι χρήστες του TikTok ανήρτησαν ψεύτικα screenshot ενός ανύπαρκτου άρθρου στο CNN, το οποίο υποτίθεται έλεγε πως η κλιματική αλλαγή είναι εποχική. Οι χρήστες έχουν προωθήσει ακόμη και τις πιο παράλογες από τις παραποιημένες αναρτήσεις, όπως μία τον περασμένο μήνα που έδειχνε τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν να τραγουδά «Baby Shark» αντί για τον εθνικό ύμνο.

Ωστόσο, ο κίνδυνος είναι πολύ μεγαλύτερος από μία μεμονωμένη ανάρτηση, καθώς διακυβεύει τη δυνατότητα των χρηστών των social media να πιστεύουν σε έννοιες όπως η αλήθεια και η απόδειξη.

Deepfake

Τα deepfakes, τα οποία συνήθως δημιουργούνται βάζοντας ένα ψηφιακό πρόσωπο στο σώμα ενός άλλου, χρησιμοποιούνται για να αποφύγει κανείς την ευθύνη. Ο πολιτικός σύμβουλος Roger Stone ισχυρίστηκε στο Telegram τον Σεπτέμβριο ότι τα πλάνα που τον δείχνουν να απαιτεί βία ενόψει των εκλογών του 2020 ήταν «ψεύτικα deepfake βίντεο». Και δικηγόροι ενός ατόμου που κατηγορείται για την εισβολή της 6ης Ιανουαρίου 2021 στο Καπιτώλιο προσπάθησαν να αμφισβητήσουν τις αποδείξεις επικαλούμενοι την τεχνολογία των deepfake.

«Όταν μπαίνουμε σε αυτού του είδους τον κόσμο, όπου τα πράγματα παραποιούνται ή μπορούν να παραποιηθούν, τότε έχουμε τη δυνατότητα απλώς να απορρίπτουμε τα γεγονότα που δεν μας βολεύουν», δήλωσε ο Hany Farid, καθηγητής επιστημών υπολογιστών στο Berkeley.

Τι κάνουν οι τεχνολογικές εταιρείες

Οι τεχνολογικές δοκίμαζαν επί χρόνια νέα εργαλεία για τον εντοπισμό παραποιήσεων. Κατά την εκλογική περίοδο του 2020, το TikTok, το Facebook, το Twitter και το YouTube δεσμεύτηκαν να αφαιρούν ή να καταγράφουν το επιβλαβές παραποιημένο περιεχόμενο.

Το TikTok ανακοίνωσε ότι είχε αφαιρέσει τα βίντεο, τα οποία εντοπίστηκαν από τους New York Times και παραβίαζαν τις πολιτικές του. «Το TikTok είναι ένας χώρος για αυθεντικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο, εξ ου και απαγορεύουμε και αφαιρούμε τις επιβλαβείς παραπληροφορήσεις, συμπεριλαμβανομένων των συνθετικών ή παραποιημένων media, τα οποία δημιουργήθηκαν για να εξαπατήσουν την κοινότητά μας», δήλωσε ο Ben Rathe, εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η παραπληροφόρηση ήταν πρόβλημα και πριν τις πρόσφατες ενδιάμεσες εκλογές. Το SumOfUs, μία εμπορική ομάδα προάσπισης της ανάληψης ευθύνης, ήλεγξε τον αλγόριθμο του TikTok δημιουργώντας έναν λογαριασμό και ψάχνοντας και παρακολουθώντας 20 ευρέως δημοφιλή βίντεο, τα οποία σκόρπιζαν αμφιβολίες για το εκλογικό σύστημα. Εντός μίας ώρας, ο αλγόριθμος άλλαξε και αντί να προωθεί ουδέτερο περιεχόμενο, προωθούσε κι άλλη παραπληροφόρηση σχετικά με τις εκλογές, την ακροδεξιά, θεωρίες συνωμοσίας και ψευδείς θεωρίες για την Covid-19, όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το TikTok δήλωσε ότι αφαίρεσε το περιεχόμενο, το οποίο παραβίαζε τις κατευθυντήριές του, και ότι θα αναβάθμιζε το σύστημά του.

«Πλατφόρμες ιδίως όπως το TikTok, αλλά στην πραγματικότητα όλα αυτά τα feed στα social media, έχουν στόχο να σου περάσουν ορισμένα πράγματα γρήγορα – είναι σχεδιασμένα ώστε να σου κάνουν ένα μπαράζ περιεχομένου και αυτό είναι συνταγή για κατάργηση των λεπτομερειών», δήλωσε η Halsey Burgund, που απασχολείται με την τεχνολογία στο Open Documentary Lab του MIT.

Το 2019, ο κ. Burgund ετοίμαζε ένα ντοκιμαντέρ με την καλλιτέχνη στον τομέα των πολυμέσων Francesca Panetta, στο οποίο δημιούργησε ένα deepfake με τον Ρίτσαρντ Νίξον να ανακοινώνει την αποτυχία της αποστολής του Apollo 11 το 1969.

Τα περισσότερα παραδείγματα παραποιημένου περιεχομένου που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι προφανές πως έχουν κατασκευαστεί. Ωστόσο, οι τεχνολογίες που μπορούν να αλλάζουν και να συνθέτουν με πολύ περισσότερη λεπτομέρεια γίνονται όλο και πιο εύκολα προσβάσιμες, προειδοποιούν οι ειδικοί.

«Στα σωστά χέρια είναι αρκετά δημιουργικό και υπάρχουν μεγάλες προοπτικές εκεί», δήλωσε ο κ. Burgund. «Στα λάθος χέρια, είναι μόνο κακό».

Copyright:
2022 The New York Times

Διαβάσετε επίσης:

TikTok: Η μηχανή που κόβει χρήματα – Ποια είναι η μαγική συνταγή;

Big Tech: Ένας γίγαντας με πήλινα πόδια

Το διασημότερο φιάσκο του επιχειρείν: Πώς να χάσεις 300 εκατ. δολάρια σε 268 μέρες

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News