The New York Times Τετάρτη 21/09/2022, 06:58
THE NEW YORK TIMES

Η γέννηση μιας «μικρής Βενετίας»: Θα της βγει «ξινός» ο τουρισμός;

Η γέννηση μιας «μικρής Βενετίας»: Θα της βγει «ξινός» ο τουρισμός;

Στις 4 Αυγούστου, το Viking Sea, ένα κρουαζιερόπλοιο χωρητικότητας 930 επιβατών, προσέδεσε στη λιμνοθάλασσα της Βενετίας στην Ιταλία. Ωστόσο, ο προορισμός του δεν ήταν η Βενετία, αλλά η Τζιότζια, μία μικρότερη, λιγότερο δημοφιλής πόλη χτισμένη σε ένα διαφορετικό σύμπλεγμα νησιών περίπου 24 χιλιόμετρα μακριά στην ίδια λιμνοθάλασσα.

Έπειτα από διαμαρτυρίες περιβαλλοντικών ομάδων πέρυσι, η ιταλική κυβέρνηση ξεκίνησε πρόσφατα να επιβάλλει περιορισμούς σε πλοία με βάρος άνω των 40.000 τόνων στην περιοχή του Αγίου Μάρκου, το κομμάτι της λιμνοθάλασσας που περιβάλλει το ιστορικό κέντρο της Βενετίας. Η απαγόρευση, που είχε εγκριθεί αρχικά το 2012, είχε αστερίσκους: προκειμένου να επιβληθεί, τα εναλλακτικά λιμάνια για κρουαζιερόπλοια που προωθούν τη Βενετία στα προγράμματά τους, πρέπει να είναι αρκετά κοντά, ώστε οι τουρίστες να μπορούν πράγματι να κάνουν μία εκδρομή στη Βενετία.

«Εάν αφαιρέσεις τη Βενετία, θα σκοτώσεις ολόκληρη τη διαδρομή στην Αδριατική», δήλωσε ο Φραντσέσκο Γκαλιέτι, διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων στην Ιταλία. Οι ιταλικές αρχές χρειάστηκαν εννιά χρόνια για να διανείμουν τα 157 εκατ. ευρώ που απαιτούνταν για την αναβάθμιση άλλων λιμανιών, ώστε να φιλοξενούν τα κρουαζιερόπλοια που θα άλλαζαν διαδρομή από την αρχή αυτού του καλοκαιριού.

Πάνω από δέκα κρουαζιερόπλοια περνούν πλέον μέσω της Τζιότζια, η οποία συχνά αποκαλείται Μικρή Βενετία, ενώ το 2023 αναμένεται να διπλασιαστούν, όπως δήλωσε ο δήμαρχος της πόλης, Μάουρο Αρμέλαο.

Η γέννηση μιας «μικρής Βενετίας»: Θα της βγει «ξινός» ο τουρισμός;-1

φωτ. Susan Wright / The New York Times

Η άφιξη κρουαζιερόπλοιων ταιριάζει στην τουριστική ανάπτυξη που σημειώνεται στην Τζιότζια τα τελευταία πέντε χρόνια – μία τάση η οποία φαίνεται να έχει βρει τη σωστή ισορροπία, βοηθώντας μάλιστα στην αναβίωση του ιστορικού κέντρου της πόλης.

Τα τελευταία χρόνια, άρχισε να αναδύεται ένα νέο είδος τουρισμού στην Τζιότζια: «Δεν ενδιαφέρονταν απλώς για την παραλία, έβλεπαν την Τζιότζια ως μία πόλη της τέχνης», δήλωσε ο Giuliano Boscolo Cegion, επικεφαλής της τοπικής ένωσης ξενοδόχων. Αυτό έδωσε ώθηση στην αστική αναβάθμιση, η οποία άρεσε στους millennials και τους Gen Z κατοίκους της πόλης.

«Μολις πριν από πέντε χρόνια, όλα ήταν τόσο φθαρμένα κα βαρετά, δεν υπήρχε τίποτα για τους νέους ανθρώπους», δήλωσε η 39χρονη Teresa Bellemo, η οποία έχει καταγωγή από την πόλη, εργάζεται στον τομέα της διαφήμισης στο Μιλάνο και επιστρέφει στην Τζιότζια κάθε καλοκαίρι. «Τώρα σφύζει από ζωή, είναι ένα τέλειο μέρος για επισκεφθείς».

Ωστόσο πολλοί κάτοικοι συνειδητοποιούν ότι εάν η τουριστική ανάπτυξη αφεθεί ανεξέλεγκτη, ενδέχεται να επιβαρύνει την περιοχή.

Ο κ. Αρμέλαο δήλωσε ότι εάν ο αριθμός των καταλυμάτων αυξηθεί υπερβολικά, ίσως ακολουθήσει το παράδειγμα της Βενετίας, η οποία πρόσφατα πήρε άδεια από την κεντρική κυβέρνηση της Ιταλίας για πλαφόν στον αριθμό των ενοικιαζόμενων, τα οποία καθιστούσαν δυσκολότερη την εύρεση κατοικιών από τους ντόπιους. Μερικοί διαχειριστές καταλυμάτων ίδρυσαν μία ομάδα, την Vacanza in Calle, η οποία είχε ως στόχο την θέσπιση κανόνων για τη δημιουργία ενός «ηθικού τουρισμού».

Οι κρουαζιέρες είναι ένα ευαίσθητο θέμα. Η περιβαλλοντική ομάδα που οργάνωσε τις διαμαρτυρίες κατά την κρουαζιέρας στη Βενετία, η Επιτροπή No Big Ships («Όχι μεγάλα πλοία»), θέλει να φύγουν όλα τα κρουαζιερόπλοια από τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας, ώστε να προστατευθεί το ήδη αποδυναμωμένο οικοσύστημα. Η ομάδα που αποτελείται από απλούς πολίτες οργάνωσε πρόσφατα διαμαρτυρίες στην Μαργκέρα, η οποία είναι μέρος της Βενετίας, αλλά όχι στην Τζιότζια διότι είναι εκτός της αρμοδιότητάς της.

Στην Τζιότζια δεν υπάρχουν έντονες αντιδράσεις για τα κρουαζιερόπλοια, εν μέρει διότι η πόλη απολαμβάνει τα οικονομικά οφέλη και εν μέρει διότι τα πλοία που πηγαίνουν εκεί είναι μικρότερα, προκαλώντας λιγότερες ανησυχίες σχετικά με το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα: Κατά μέσο όρο το κρουαζιερόπλοιο έχει περίπου 3.000 επιβάτες, ενώ τα πλοία που φτάνουν στην Τζιότζια έχουν λιγότερους από 1.000.

Ωστόσο, κάποιοι από τους κατοίκους της Τζιότζια είναι επιφυλακτικοί. «Ας δούμε πώς θα εξελιχθεί αυτό», δήλωσε η κα Bellemo. «Μέχρι στιγμής, βρήκαμε μία καλή ισορροπία, αλλά εάν ο κόσμος αρχίσει να κυνηγά υπερβολικά πολύ τo εύκολo χρήμα, δεν θα παραμείνει έτσι».

Copyright:
2022 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Μετά τα ρεκόρ του τουρισμού: Πώς θα γίνει βιώσιμο το μοντέλο

Carmageddon: Ο δημοφιλής τουριστικός προορισμός που βάζει «δακτύλιο»

Πόλεις με ασφυκτικά πολλούς τουρίστες: Δύο ελληνικοί προορισμοί στη δεκάδα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News