The New York Times Τρίτη 14/06/2022, 07:12 DAVID YAGGE-BELLANY
THE NEW YORK TIMES

Κλοπές και απάτες στον κόσμο των NFTs

Κλοπές και απάτες στον κόσμο των NFTs

Παλιότερα, ο Chris Chapman είχε στην κατοχή του ένα από τα πιο πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία στον κόσμο των κρυπτονομισμάτων: μία ψηφιακή εικόνα ενός πιθήκου με μαλλιά καρφάκια και σε στολή αστροναύτη.

Ο κ. Chapman αγόρασε το NFT πέρυσι, όταν μία συλλογή ψηφιακών συλλεκτικών ειδών, το λεγόμενο Bored Ape Yacht Club, έγινε εξαιρετικά δημοφιλής. Τον Δεκέμβριο έδωσε το Bored Ape προς πώληση μέσω του OpenSea, του μεγαλύτερου marketplace για NFT, με τιμή εκκίνησης περίπου στο 1 εκατ. δολάρια. Μετά από δύο μήνες, έλαβε μία ειδοποίηση από το OpenSea: Η μαϊμού πωλήθηκε για περίπου 300.000 δολάρια.

Ο κ. Chapman, ο οποίος διαχειρίζεται μία κατασκευαστική εταιρεία στο Τέξας, δήλωσε ότι ένας απατεώνας στον χώρο των κρυπτονομισμάτων εκμεταλλεύτηκε μία ατέλεια στο σύστημα του OpenSea, προκειμένου να αγοράσει τη μαϊμού σε καλύτερη τιμή. Τον περασμένο μήνα, το OpenSea του προσέφερε περίπου 30.000 δολάρια ως αποζημίωση, όπως είπε ο ίδιος, τα οποία απέρριψε με την ελπίδα να πάρει περισσότερα χρήματα. Η εταιρεία έκανε «ένα σωρό βλακώδη, χαζά λάθη», είπε ο 35χρονος κ. Chapman.

Ο κ. Chapman είναι ένας από τους πολλούς φαν των κρυπτονομισμάτων, ο οποίος εξέφρασε αμφιβολίες για το OpenSea, μία ιστοσελίδα που λειτουργεί όπως το eBay, όπου ο κόσμος μπορεί να δει εκατομμύρια NFT, να αγοράσει τις εικόνες και να βάλει τις δικές του προς πώληση. Τους τελευταίους 18 μήνες, το OpenSea έγινε το μεγαλύτερο marketplace για NFT. Η εταιρεία συγκέντρωσε περισσότερα από 400 εκατ. δολάρια από επενδυτές, με την αποτίμησή της να φτάνει τα 13,3 δισ. δολάρια.

Κλοπές και απάτες στον κόσμο των NFTs-1

*Ο κ. Chapman φωτ. Arturo Stanig / The New York Times

Όσο όμως το OpenSea διογκώνεται, τόσο δυσκολεύεται να αποτρέψει κλοπές και απάτες. Η ατέλεια με την οποία ο κ. Chapman έχασε το NFT του, έχει οδηγήσει σε μήνες αλληλοκατηγοριών, υποχρεώνοντας την start up να καταβάλει τουλάχιστον 6 εκατ. δολάρια σε traders.

Οι πελάτες επίσης διαμαρτύρονται ότι το OpenSea καθυστερεί να μπλοκάρει την πώληση των NFT που εκλάπησαν από απατεώνες, οι οποίοι μπορούν ταχύτατα να βγάλουν κέρδος πουλώντας τα κλοπιμαία. Επίσης, στην ιστοσελίδα εμφανίζονται όλο και περισσότερα αντίγραφα έργων τέχνης, εξαγριώνοντας τους καλλιτέχνες, οι οποίοι άλλοτε θεωρούσαν ότι τα NFT είναι μία οικονομική γραμμή ζωής. Συγκεκριμένα, οι πωλητές μετατρέπουν τα παραδοσιακά έργα τέχνης σε NFT και τα διαθέτουν προς πώληση χωρίς να δίνουν αποζημίωση στον καλλιτέχνη του πρωτότυπου.

Η εταιρεία έχει δεχθεί τουλάχιστον τέσσερις αγωγές από traders, ενώ ένα από τα πρώην στελέχη της κατηγορήθηκε αυτό το μήνα για insider trading στον χώρο των NFT.

Τα προβλήματα του OpenSea πληθαίνουν ενόσω η ζήτηση για τα NFT υποχωρεί και οι τιμές των κρυπτονομισμάτων καταρρέουν. Οι πωλήσεις NFT έχει μειωθεί κατά περίπου 90% από το Σεπτέμβριο, σύμφωνα με σχετικό δείκτη της NonFungible.

Οι συγκρούσεις της εταιρείας με τους χρήστες δείχνει εν μέρει τις βασικές εντάσεις στο web3, ένα ουτοπικό όραμα ενός Διαδικτύου, το οποίο διαχειρίζονται ιδιώτες αντί για μεγάλες τεχνολογικές επιχειρήσεις. Όπως πολλές ακόμη πλατφόρμες κρυπτονομισμάτων, το OpenSea δεν συλλέγει τα ονόματα των πελατών και διαφημίζεται ως «αυτοεξυπηρετούμενη» πύλη προς μία χαλαρά ρυθμιζόμενη αγορά. Ωστόσο, οι χρήστες θέλουν από την εταιρεία να δρα περισσότερο όπως οι παραδοσιακές επιχειρήσεις, αποζημιώνοντας τα θύματα απάτης και σταματώντας τις κλοπές.

Τα στελέχη του OpenSea αναγνώρισαν τα προβλήματα και είπαν ότι η εταιρεία κάνει βήματα για να βελτιώσει την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια. Η εταιρεία πλέον «παγώνει» τα κλεμμένα NFT και έχει μία νέα διαδικασία ελέγχου, ώστε να αποτρέπει την ανάρτηση αντιγράφων στην πλατφόρμα.

Η DeviantArt, ένας συνεταιρισμός καλλιτεχνών, διαχειρίζεται ένα λογισμικό που σκανάρει εκατομμύρια NFT κάθε μέρα, ώστε να εντοπίσει κόπιες. Το πρόγραμμα έχει εντοπίσει τουλάχιστον 290.000 περιπτώσεις αντιγράφων στο OpenSea και σε άλλες πλατφόρμες NFT.

«Δεν υπάρχει σχεδόν καμία ευθύνη», δήλωσε η Liat Karpel Gurwicz, επικεφαλής μάρκετινγκ στην DeviantArt.

Copyright:
2022 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Από το Big Short στο Big Scam: Τα κρυπτονομίσματα είναι η νέα φούσκα των ακινήτων λέει ο Paul Krugman

FTC: Απάτες με cryptos έχουν κοστίσει στους καταναλωτές πάνω από 1 δισ.δολάρια από το 2021

Τι έχουν τώρα να πουν οι σταρ που διαφήμιζαν cryptos;

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News