The New York Times Τρίτη 19/10/2021, 13:42 MATTHEW HAAG
THE NEW YORK TIMES

Το SoHo μετά την πανδημία: Από hot spot σε πόλη – φάντασμα

Το SoHo μετά την πανδημία: Από hot spot σε πόλη – φάντασμα

Στη σικ γειτονιά του SoHo, περισσότερα από 40 καταστήματα έκλεισαν κατά την πανδημία. Περισσότερο από το 1/3 των γραφείων, κάποτε μεταξύ των πιο ποθητών και ακριβών στη Νέα Υόρκη, έχουν μείνει άδεια. Οι ξένοι τουρίστες που είχαν πυροδοτήσει την οικονομική άνοδο της περιοχής, έχουν εξαφανιστεί. 

Καμία άλλη εμπορική περιοχή σε αμερικανική πόλη ίσως να μην έχει πληγεί στον βαθμό που επλήγη η γραφική περιοχή με τα εντυπωσιακά κτίρια, τις γκαλερί τέχνης και τις μπουτίκ σχεδιαστών, που άλλοτε την είχαν αναδείξει σε μία από τις πιο πρωτοποριακές γειτονιές. 

Καθώς η Νέα Υόρκη βγαίνει από τα βάθη μίας οικονομικής ελεύθερης πτώσης, καταγράφει ορισμένες εξελίξεις -σταθμό. Τα δια ζώσης μαθήματα άρχισαν και πάλι στα σχολεία της πόλης και τα θέατρα του Broadway άνοιξαν. Αλλά στους δρόμους του SoHo οι οικονομικές πληγές δεν έχουν επουλωθεί ακόμη, σε μία ένδειξη του πόσο ευάλωτη είναι η Νέα Υόρκη σε μία μεταδοτική ασθένεια που σάρωσε μία αστική οικονομία χτισμένη στις διαπροσωπικές επαφές. 

Τα πεζοδρόμια είναι άδεια. Πινακίδες «ενοικιάζεται» κρέμονται σε δεκάδες βιτρίνες. Οι υπάλληλοι είναι περισσότεροι από τους καταναλωτές στις περισσότερες μπουτίκ και πολλά καταστήματα έχουν μειώσει το ωράριο λειτουργία τους. Οι 8.000 κάτοικοι της περιοχής δεν μπορόυν να καλύψουν το κενό των τουριστών. «Η πανδημία μας επηρέασε με πολύ αρνητικό τρόπο» λέει η Κόνι Γκαρίμπιαν, οικονομική διευθύντρια στο Hudson Furniture, ένα κατάστημα επίπλων επώνυμων σχεδιαστών, που δεν ανανέωσε το μισθωτήριό του. «Η κίνηση πολύ απλά δεν ήταν αρκετή για να μας κρατήσει στην περιοχή» εξηγεί. 

Μόλις πριν από λίγα χρόνια, το SoHo ήταν μία από τις πιο «hot» εμπορικές περιοχές στον κόσμο, γεμάτο με brands πολυτελών αγαθών, όπως Chanel, Gucci, Louis Vuitton και Ralph Lauren, που πλήρωσαν ορισμένα από τα υψηλότερα ενοίκια στη χώρα. Οι καταναλωτές ξόδεψαν 3,1 δισ. δολάρια στο SoHo και το γειτονικό NoHo το 2016, σύμφωνα με την HR & A Advisors.

Οι τουρίστες γέμιζαν κάποτε τα πεζοδρόμια του Broadway και τα καταστήματα εταιρειών, όπως Dean & Deluca, Nike και Uniqlo. Οι influencers των social media περπατούσαν στα στενά δρομάκια, βγάζοντας φωτογραφίες για να τις ποστάρουν στο Instagram. Οι καταναλωτές σχημάτιζαν ουρές έξω από καταστήματα τα πρωινά της Παρασκευής, ανυπόμονοι να αγοράσουν προϊόντα που ήταν σε προσφορά. Εν μία νυκτί σχεδόν οι καταναλωτές αυτοί, ειδικά εκείνοι από το εξωτερικό, εξαφανίστηκαν, αποκαλύπτοντας το πόσο εξαρτημένα ήταν τα καταστήματα της περιοχής από αυτούς. 

«Χωρίς τουρίστες, είναι νέκρα εδώ» λέει ο Κάρλος Γκαρσία, διευθυντής του Mystique Boutique, τοπικού καταστήματος στο Broadway, που τώρα κλείνει στις 7 το απόγευμα, δύο ώρες νωρίτερα από ό,τι προ πανδημίας.

Τον Νοέμβριο οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί θα χαλαρώσουν για τους διεθνείς επισκέπτες που είναι εμβολιασμένοι, αλλά οι αξιωματούχοι της πόλης εκτιμούν ότι ο τουρισμός από το εξωτερικό θα επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα το 2025. Το SoHo αντιμετώπιζε προκλήσεις και προ πανδημίας, δεδομένης της σταθερής πτώσης των πωλήσεων σε φυσικά καταστήματα. Αλλά τα προβλήματα επιδεινώθηκαν αισθητά τα τελευταία χρόνια, εν μέσω της ύφεσης, που πυροδότησε η πανδημία και της έκρηξης στο online shopping. 

Μία από τις μεγαλύτερες real estate εταιρείες στη Νέα Υόρκη, η Vornado Realty Trust, πρόσφατα πούλησε δύο ακίνητα στο SoHo, μαζί με δύο στη Madison Avenue, με συνολική ζημία 7 εκατ. δολαρίων. Μόνο το 1/3 του χώρου των κτιρίων για εμπορικά κέντρα λειτουργούσε.

Παρόλα αυτά κάποιοι ιδιοκτήτες ακινήτων και επιχειρηματίες βλέπουν λόγους αισιοδοξίας. Η κίνηση των πεζών στους δρόμους έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, όπως και η κίνηση στους σταθμούς του μετρό, που οδηγούν στο SoHo. Κάποιες νέες εταιρείες λιανικής κάνουν την είσοδό τους, όπως το brand αθλητικών ειδών, Wilson, ενώ ορισμένες start- ups νοικιάζουν χώρους γραφείων- αν και συνήθως με λιγότερα χρήματα και βραχυπρόθεσμους όρους. 

«Τα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων είχαν ανέβει υπερβολικά» λέει ο Jeffrey Gural, πρόεδρος της GFP Real Estate, στην οποία ανήκουν αρκετά κτίρια στο SoHo. «Σε ορισμένες περιπτώσεις είχαμε ενοικιάσεις για λόγους marketing από εταιρείες που γνώριζαν ότι τα καταστήματα δεν θα φέρουν κέρδη. Οι ημέρες αυτές παρήλθαν». 

Πολλοί κάτοικοι και επιχειρηματίες είχαν επιδοθεί σε διαμάχη για έναν προτεινόμενο «επανασχεδιασμό», που θα επέτρεπε την ανέγερση 3.200 νέων διαμερισμάτων, συμπεριλαμβανομένων πολλών μονάδων σε κόστος χαμηλότερο της αγοράς. Η πρόταση έχει πυροδοτήσει ανησυχίες για αλλαγή στον χαρακτήρα της περιοχής, που οι νέοι καλλιτέχνες έκαναν δημοφιλή πριν από μισό αιώνα. 

Τον επανασχεδιασμό τον έχει προτείνει ο δήμαρχος Μπιλ ντε Μπλάσιο και ήταν υπό εξέταση επό μήνες. Είναι αβέβαιο εάν θα εγκριθεί. Αρκετά μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου είναι αντίθετα και έχουν απαιτήσει αλλαγές. Είναι αμφίβολο εάν θα γίνει η ψηφοφορία πριν από τη λήξη της θητείας του δημάρχου τον Δεκέμβριου. 

Copyright:
2021 The New York Times

Ο Έρικ Άνταμς, υποψήφιος των Δημοκρατικών για δήμαρχος της Νέας Υόρκης, έχει στηρίξει τον επανασχεδιασμό προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φλέγον ζήτημα της ακριβής στέγασης σε περιοχές, όπως το Μανχάταν. «Πρέπει να κοιτάξουμε τις ιερές αγελάδες, όπως το SoHo» λέει ο κ. Άνταμς σε πρόσφατη συνέντευξη για το The Ezra Klein Show, a podcast produced by The New York Times. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News