Το πρόβλημα με τα αεροδρόμια και πώς διορθώνεται
Κατά τη διάρκεια αυτού του καλοκαιριού με τις συχνές καθυστερήσεις πτήσεων και τις ακυρώσεις, πολλοί ταξιδιώτες ξόδεψαν περισσότερο χρόνο στα αεροδρόμια απ’ ότι περίμεναν, συχνά παρακολουθώντας ειδήσεις στις τηλεοράσεις, σε σκληρά καθίσματα και ψάχνοντας κάποια πρίζα.
Συμπεριλαμβαονμένης της ανησυχίας σχετικά με την Covid-19 και τις διαφωνίες όσον αφορά την υποχρεωτική χρήση μάσκας, δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς γιατί επικρατεί ένταση στις πτήσεις. Η Ομποσπονδιακή Επιτροπή Αεροπλοϊας των ΗΠΑ κατέγραψε περισσότερα από 4.000 περιστατικά απείθαρχων επιβατών το τελευταίο έτος και ξεκίνησε περισσότερες από 700 σχετικές έρευνες, σε σχέση με 183 το 2020.
Κατά τη διάρκεια μίας εξάωρης καθυστέρησης πρόσφατα, όσο σκεφτόμουν το ρόλο που παίζουν τα αεροδρόμια στο να εξοργίσουν τους ταξιδιώτες, βρέθηκα σε πτέρυγα του Διεθνή Αερολιμένα του Ντένβερ με νέες πύλες από γυαλί, μοντέρνα έπιπλα, ψηλά τραπεζάκια βιβλιοθήκης με πολλές πρίζες, ξεκάθαρες σημάνσεις, χωρίς τηλεοράσεις και – η μεγαλύτερη έκπληξη – ένα εξωτερικό σαλόνι με θέα δυτικά των Rocky Mountains. Έπαιζε το ανεβαστικό κομμάτι «Don’t Stop» του Fleetwood Mac, που σηματοδοτούσε ότι πρόκειται για μία πιο ελκυστική αίθουσα, σε αντίθεση με τα λεγόμενα «δωμάτια κράτησης» ή άλλως τις αίθουσες αναμονής των αεροδρομίων.
Τα ταξίδια ανέκαμψαν αυτό το καλοκαίρι, όσο ασταθής και αν είναι αυτή η ανάκαμψη, και ώθησαν τη βιομηχανία – συμπεριλαμβανομένων των επικεφαλή των αεροδρομίων και τους αρχιτέκτονες – να αναλογιστούν πώς μπορούν να κάνουν τα πράγματα καλύτερα.
«Η Covid ήταν ένα σοκαριστικό γεγονός το οποίο προκάλεσε τεράστια αναστάτωση και επιτάχυνε τις σκέψεις σχετικά με την επιστροφή της χαράς του ταξιδιού», δήλωσε o Alex Thome, επικεφαλής του τμήματος αεροδρομίων στις ΗΠΑ στην Stantec, η οποία σχεδίασε τα αεροδρόμια στο Ντένβερ, Τορόντο, Nassau, Μπαχάμες και αλλού.
Μέρος αυτής της χαράς εξαφανίστηκε μετά την 11η Σεπτμβρίου, όταν οι ανάγκες ασφαλείας υποχρέωσαν τα αεροδρόμια να φέρουν σκάνερ σώματος και πιο ακριβά σημεία ελέγχου. Αλλά η σειρά από νέες πτέρυγες και οι πρόσφατες αναβαθμίσεις στις υφιστάμενες πτέρυγες από τη Νέα Υόρκη μέχρι το Σαν Φρανσίσκο αναδεικνύουν μικρούς και μεγάλους τρόπους – από την σίγαση των τηλεοράσεων μέχρι την εγκατάσταση εσωτερικών κήπων – με τους οποίους τα αεροδρόμια προσπαθούν να μετριάσουν την ψυχική αναστάτωση πριν την πτήση.
Εκκρεμότητα 115 δισ. δολαρίων
Σε σχέση με τις πόλεις των παγκόσμιων ανταποκρίσεων, όπως η Σιγκαπούρη και το Τόκιο, τα Αμερικανικά αεροδρόμια έχουν πολύ δρόμο ακόμη για να βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών. Σύμφωνα με τα βραβεία αεροδρομίων SkyTrax World, μία ετήσια σειρά βραβείων που βασίζονται σε έρευνες ευχαρίστησης των επιβατών, το αεροδρόμιο με τις υψηλότερες κριτικές στη Βόρειο Αμερική είναι το Vancouver International του Καναδά στο νούμερο 24. Το Houston George Bush Intercontinental σοτ νούμερο 25, είναι το υψηλότερο εντός των ΗΠΑ και το αμέσω επόμενο το Cincinnati/NorthernKentycky International στο νούμερο 42. Μόνο 14 αμερικανικά αεροδρόμια είναι στο τοπ 100, του οποίου ηγείται το Hamad International Airport στο Κατάρ.
«Στις ΗΠΑ, βλέπουμε τα αεροδρόμια σαν μία υπηρεσία που προσφέρεται, όχι απαραιτήτως σαν δημόσιο κτήριο, σε αντίθετη με τον υπόλοιπο κόσμο που θέλει να το δει σαν μέρος της πόλης», δήλωσε ο Ty Ostbaugh, αρχιτέκτονας και επικεφαλής της επιχείρησης αεροπλοϊάς στο Gensler, που σχεδίασε τις πτέρυγες σε διάφορες πόλεις, από το Pittsburgh μέχρι το Incheon της Νοτίου Κορέας.
Στις ΗΠΑ, τα κονδύλια για τις υποδομές αεροδρομίων προέρχονται μεταξύ άλλων από ομοσπονδιακούς κολοσσούς, τα λειτουργικά έσοδα από πράγματα όπως τα συμβόλαια μίσθωσης και τους χώρους στάθμευσης και το κόστος των υπηρεσιών για επιβάτες, που καταβάλλουν οι ταξιδιώτες όταν αγοράζουν εισιτήρια αεροδρομίων. Σύμφωνα με το Airports Council International, τον εμπορικό σύλλογο των εμπορικών αεροδρομίων στις ΗΠΑ και στον Καναδά, το κόστος εξυπηρέτησης επιβατών δεν έχει αυξηθεί εδώ και 20 χρόνια και ανέρχεται στα 4,50 δολάρια το μέγιστο. Εντωμεταξύ τα αεροδρόμια έχουν εκκρεμότητες ύψους 115 δισ. δολαρίων.
«Τα αεροδρόμια δεν μένουν ίδια, αλλά η δοκιμασία είναι ότι τα αεροδρόμια φτιάχτηκαν με την σκέψη ότι κάθε πτήση θα φεύγει στην ώρα της και δεν θα υπάρξουν ποτέ προβλήματα καιρού», δήλωσε ο Henry Harteveldt, αναλυτής της βιομηχανίας ταξιδιού και πρόεδρος του Atmosphere Research Group, μίας ερευνητικής και συμβουλευτικής εταιρείας για τη βιομηχανία ταξιδιού. «Όταν αυτά τα προβλήματα είναι μεγάλα και απρόβλεπτα, όπως ο κακός καιρός που καθηλώνει και καθυστερεί τις πτήσεις και μπορεί να μαζέψει περισσότερο κόσμο στα αεροδρόμια, όλοι είναι κακόκεφοι».
Σε ολόκληρη τη χώρα, η μέση αίθουσα αεροδρομίου είναι παλιότερη από 40 ετών και αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω της ανάπτυξης των ταξιδιών. Το Denver International για παράδειγμα, άνοιξε το 1995 με χωρητικότητα 50 εκατ. επιβατών. Το 2019 διαχειρίστηκε περισσότερους από 69 εκατομμύρια.
Ησυχία
Ακόμη και εάν κάποιες φορές οι ταξιδιώτες πρέπει να στριμώχνονται σε γεμάτες αίθουσες, όσο οι καθυστερημένες πτήσεις αυξάνονται, υπάρχει κάτι που μπορούν να κάνουν τα αεροδρόμια για να ηρεμήσουν την κατάσταση: να κατεβάσουν τους τόνους.
Πριν την πανδημία, όταν τα αεροδρόμια σημείωναν ρεκόρ επιβατών, το San Fransisco International ξεκίνησε το πρόγραμμα «ήσυχο αεροδρόμιο», ένα σχέδιο μείωσης του ήχου, το οποίο κατήργησε τις τηλεοράσεις στους χώρους αναμονής και μείωσε τους χώρους των ανακοινώσεων.
«’Εχουμε δει φοβερή μείωση στον ήχο βάσει σχεδίου, ώστε να καταστήσουμε τους χώρους πιο χαλαρωτικούς για τους επιβάτες», δήλωσε ο Doug Yakel, εκπρόσωπος του αεροδρομίου. Οι επιβάτες μπορουν να δουν τα νέα και τα σπορ στις τηλεοράσεις των εστιατορίων και των μπαρ, αλλά, προσέθεσε «Δεν υπάρχει πραγματική ανάγκη στις πύλες, εφόσον το περιεχόμενο είναι διαθέσιμο στις συσκευές των επιβατών».
Αισθητική
Το να εκθέτει κανείς τους επιβάτες στη φύση με φυτά είναι ένας άλλος τρόπος μείωσης του στρες, τον οποίο υιοθετούν τα αεροδρόμια, καθώς οι σχεδιαστές χρησιμοποιούν σχέδια αύξησης των πράσινων χώρων. «Το τελευταίο πράγμα που θες μετά από ένα ταξίδι σε ένα ξερό σωλήνα, είναι το να βρεθείς ερμητικά κλεισμένος σε ένα περιβάλλον αεροδρομίου», δήλωσε ο Matt Neddham, διευθυντής αεροπλοϊας και μεταφορών στην αρχιτεκτονική ΗΟΚ, που δημιούργησε χώρους που μοιάζουν με πάρκα στη νέα πτέρυγα του LaGuardia στη Νέα Υόρκη και σε εσωτερικές ταράτσες στο Tampa International Airport στην Φλόριντα. «Τα βάζουμε όπου μπορούμε. Κάνει διαφορά.
Στη νέα πτέρυγα στο Pittsburgh, που αναμένεται να ανοίξει το 2025, οι επιβάτες θα έχουν εσωτερικές ταράτσες και πριν και μετά τον έλεγχο (το αεροδρόμιο εξερευνά το ενδεχόμενο να κάνει ψηφιακή ουρά στον έλεγχο, που θα έκανε πιο ελκυστικούς τους κήπους πριν τον έλεγχο).
«Έχουμε την φανταστική ευκαιρία να χτίσουμε μία από τις πρώτες πτέρυγες μετά την πανδημία», έγραψε η Cristina Cassotis, διευθύνουσα σύμβουλος του Pittsburgh International Airport, σε γραπτές ερωτήσεις, επισημαίνοντας ότι η ευεξία είναι θεμελειώδης για το σχεδιασμό, που συμπεριλαμβάνει τον έλεγχο της ποιότητας αέρα.
Copyright: 2021 The New York Times
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News