Γιατί οι Τούρκοι βάζουν στο στόχαστρο τη Google
Πληκτρολογείστε «παπούτσια για τρέξιμο», «καλύτερο laptop» ή «εξοπλισμός κάμπινγκ» στη Google από οπουδήποτε στον κόσμο και στην κορυφή της οθόνης θα εμφανιστεί ένα καρουζέλ διαφημίσεων από ιστοσελίδες που προωθούν προϊόντα για να τα δείτε και να συγκρίνετε.
Όχι στην Τουρκία. Η Google αφαίρεσε τέτοιου είδους διαφημίσεις πέρυσι καθώς η επιτροπή Ανταγωνισμού της Τουρκίας έδωσε εντολή στην εταιερία να διευκολύνει τα ανταγωνιζόμενα site καταναλωτικών αγορών να εμφανίζονται.
Οι τουρκικές απαιτήσεις πήγαιναν πέρα από κάθε άλλης ρυθμιστικής αρχής έως εκείνο το σημείο. Αλλά δεν σταμάτησαν εκεί. Τον εφετινό Απρίλιο οι αξιωματούχοι της χώρας προέβησαν σε ακόμη μία τολμηρή κίνηση, υποστηρίζοντας ότι η υπηρεσία της Google για εύρεση κοντινών προορισμών (πχ βρες το κοντινότερο φαρμακείο) επίσης αντιβαίνουν στους κανόνες ανταγωνισμού.
Η ένταση αντανακλά την ολοένα και πιο εχθρική στάση απέναντι στους γίγαντες της Σίλικον Βάλεϊ ακόμη και σε χώρες που δεν έχουν ιστορικό αυστηρής ρύθμισης του κλάδου. Οι προσπάθειες απειλούν να ανατρέψουν τις συνθήκες εκείνες – μία ανοιχτή παγκόσμια διαδικτυακή αγορά και χαλαρή κυβερνητική ρύθμιση – που συνέβαλαν στην ανάπτυξη αυτών των εταιρειών τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Στη θέση τους θα μπορούσε να βρεθεί μία σκακιέρα νόμων και ρυθμίσεων, όπου τα διαθέσιμα προϊόντα και υπηρεσίες θα εξαρτώνται από το πού βρίσκεται ο κάθε χρήστης.
Ορισμένοι αποδίδουν τα προβλήματα της Google στην Τουρκία εν μέρει στην διολίσθηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στον αυταρχισμό. Αλλά οι πιέσεις στην Τουρκία και αλλού πηγάζουν και από τους ανταγωνιστές της Google όπως είναι η Yelp. Αυτοί οι ανταγωνιστές έχουν περάσει χρόνια πιέζοντας τις ρυθμιστικές αρχές ανά τον κόσμο να ακολουθήσουν πιο αυστηρή στάση από τις αρχές σε ΗΠΑ και Ευρώπη, τις παραδοσιακές δυνάμεις της ρύθμισης στην αγορά.
Οι ανταγωνιστές της Google κατέφυγαν στις ρυθμιστικές αρχές της Τουρκίας το 2018, αφότου η Ε.Ε. επέβαλε πρόστιμο ύψους 2,42 δισ. ευρώ στην εταιρεία για προνομιακή αντιμετώπιση της δικής της υπηρεσίας online αγορών έναντι των υπηρεσιών των ανταγωνιστών. Αλλά οι αντίπαλοι της Google ήταν θυμωμένοι γιατί πίστευαν ότι οι ρυθμιστικές αρχές δεν την ανάγασαν να αλλάξει επαρκώς την πολιτική της στο ζήτημα αυτό.
Οι ανταγωνιστικές υπηρεσίες είπαν στους Τούρκους αξιωματούχους ότι το ευρωπαϊκό πρόστιμο δεν είχε αποκαταστήσει τον ανταγωνισμό και ζήτησαν μία ευκαιρία για περισσότερη «ορατότητα» στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google. Οι τουρκικές αρχές ανταποκρίθηκαν.
Το 2018, όχι πολύ αφότου η Τουρκία ανακοίνωσε ότι ανοίγει έρευνα για τις εν λόγω υπηρεσίες της Google, o επικεφαλής δημόσιας πολιτικής της Yelp, Λούθερ Λόου, πέταξε στην Άγκυρα για να συναντηθεί με αξιωματούχους της επιτροπής ανταγωνισμού της χώρας. Τους έδωσε ένα αντίγραφο διαμαρτυρίας που είχε καταθέσει εναντίον της Google η εταιρεία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταφρασμένο στα τουρκικά, προκειμένου να τους βοηθήσει να αρχίσουν την έρευνα.
Τον Απρίλιο οι τουρκικές αρχές έδωσαν την απόφαση που ήθελε η Yelp. Η Google παραβίαζε τους κανόνες ανταγωνισμού με το να εμφανίζει αποτελέσματα αναζητήσεων κατά τρόπο που έκοβε κίνηση από τους ανταγωνιστές. Το πρόστιμο ύψους 37 εκατ. δολαρίων ήταν σχετικά μικρό. Τους επόμενους μήνες όμως η Google θα πρέπει να παρουσιάσει λύσεις. Εάν οι προτεινόμενες διορθώσεις δεν ικανοποιήσουν τις ρυθμιστικές αρχές, θα μπορούσε να ακολουθήσει σκληρή σύγκρουση, που θα έθετε στη Google το δίλημμα για πρόσθετες αλλαγές ή κλείσιμο της συγκεκριμένης υπηρεσίας.
Δεδομένης της ιστορίας του Ερντογάν κατά του YouTube της Google (είχε προσωρινά μπλοκάρει την πρόσβαση το 2007 και το 2014) πολλοί αμφισβητούν τα κίνητρα της Τουρκίας. Ωστόσο ο κ. Λόου που πέρασε περισσότερο από μία δεκαετία καλώντας τις ρυθμιστικές αρχές να δράσουν κατά της Google, τόνισε ότι η Τουρκία μπορεί να προσφέρει ένα σημαντικό παράδειγμα. «Αυτή είναι η πρώτη πραγματική ευκαιρία να πετύχουμε» σχολίασε.
Η Carlotta Gall συνέβαλε στο ρεπορτάζ.
Copyright:
2021 The New York Times