The New York Times Τετάρτη 20/01/2021, 09:30 CLIFFORD KRAUSS
NEW YORK TIMES INTERNATIONAL WEEKLY

Πώς οι πετρελαϊκές βγάζουν κέρδη από τα μαγειρικά απόβλητα

Πώς οι πετρελαϊκές βγάζουν κέρδη από τα μαγειρικά απόβλητα

Πολλές επιχειρήσεις «στοιχηματίζουν» ότι τα ηλεκτρικά ή υδρογονο-κίνητα αυτοκίνητα και φορτηγά θα διαδραματίσουν καίριο ρόλο στη μάχη κατά της Κλιματικής Αλλαγής. Αλλά υπάρχουν και μερικές πετρελαϊκές εταιρείες, οι οποίες ευελπιστούν να «μυρίσουν» τα λάδια των εστιατορίων και τα απόβλητα των σφαγείων.

Οι εταιρείες, οι οποίες μετατρέπουν το ορυκτό πετρέλαιο σε καύσιμο, χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερα τέτοιου είδους απορρίμματα για να δημιουργήσουν μια ανανεώσιμη εκδοχή του ντίζελ, η οποία μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από φορτητά, λεωφορεία και βιομηχανικό εξοπλισμό, χωρίς να απαιτείται η επένδυση σε νέα οχήματα. Τα διυλιστήρια, σ’ αυτό το πλαίσιο, επενδύουν περίπου 2 δισ. δολάρια για να αναπροσαρμόσουν την παραγωγή καυσίμων εντός της επόμενης 4ετίας.

Το ανανεώσιμο ντίζελ χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια και η παραγωγή του, αν και μικρή σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα, αυξάνεται σταθερά, χάρη στα κίνητρα που προσφέρουν η κυβέρνηση των ΗΠΑ και η πολιτεία της Καλιφόρνιας για την παραγωγή και πώλησή του. Αυτή η στήριξη έχει καταστήσει το καύσιμο ελκυστικό στα διυλιστήρια πετρελαίου, ιδίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, επειδή η ζήτηση για κανονικό ντίζελ, βενζίνη και αεροπορικά καύσιμα έχει περιοριστεί.

Η παραγωγή ανανεώσιμου ντίζελ αυξήθηκε σχεδόν κατά 7% το προηγούμενο έτος. Τα διυλιστήρια, από την πλευρά τους, εκτιμάται ότι μπορούν να παράξουν έως και 14 δισ. λίτρα ανανεώσιμου ντίζελ έως το 2025 ή περισσότερο από το 5% της συνολικής παραγωγής ντίζελ του 2019, σύμφωνα με την ενεργειακή ερευνητική εταιρεία S&P Global Platts.

Jim Wilson/The New York Times

«Το ανανεώσιμο ντίζελ είναι χρυσός» αναφέρει ο Κόρεϊ Λαβίσνκι, διευθυντής βιοκαυσίμων στην S&P Global Platts. «Την ώρα που πολλές εταιρείες δυσκολεύουνται, εμείς έχουμε αυτή την τεράστια ευκαιρία».

Το ανανεώσιμο ντίζελ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε υπάρχουσες ντίζελ μηχανές, χωρίς να απαιτείται η ανάμιξη με κανονικό ντίζελ -το μεγαλύτερο πλεονέκτημα έναντι του βιοντίζελ και της αιθανόλης. Το ανανεώσιμο ντίζελ, όπως και το βιοντίζελ, παράγεται από απόβλητα αγροτικών προϊόντων και ζωϊκά λίπη, αλλά έχουν διαφορετική επεξεργασία για να καταστούν χημικά ταυτόσημα με το συμβατικό πετρέλαιο ντίζελ. Η καύση ανανεώσιμου ντίζελ παράγει από 50% έως 80% λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου απ’ ό,τι το συμβατικό ντίζελ -ανάλογα με το ποιες πρώτες ύλες χρησιμοποιούνται.

Μία ανησυχία είναι ότι όσα περισσότερα διυλιστήρια εισέρχονται στην αγορά, τόσο θα δυσκολεύει η εξεύρεση αρκετών ποσοτήτων μαγειρικών αποβλήτων και ζωικών λίπων. «Το πραγματικό όριο στο ανανεώσιμο ντίζελ είναι η διαθεσιμότητα του αποθέματος τροφών» υποστηρίζει ο Κουρτ Μπάροου, αντιπρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας IHS Markit.

Αλλά ο Τζέρεμι Μπάινες, αντιπρόεδρος της Nest U.S. -αμερικανικής μονάδας της φινλανδικής ενεργειακής εταιρείας Nest- είναι πιο αισιόδοξος. Περιμένει ότι οι μεγάλες εταιρείες, όπως η Amazon, η Walmart και η UPS, θα αυξήσουν την χρήση του καυσίμου.

Η Neste Oyj εφοδιάζει τις δύο μεγαλύτερες αγορές -της Ευρώπης και της βόρειας Αμερικής- από διυλιστήρια στη Σιγκαπούρη, την Ολλανδία και τη Φινλανδία. Η εταιρεία συλλέγει απόβλητα από δεκάδες χιλιάδες εργοστάσια παγκοσμίως. Έπειτα τα αναμιγνύει στα διυλιστήριά της. Μόλις παραχθεί το ανανεώσιμο ντίζελ, το καύσιμο αποστέλλεται σ’ όλο τον κόσμο. Ένας από τους πελάτες είναι το Όκλαντ, στην Καλιφόρνια, το οποίο χρησιμοποιεί τα καύσιμα στα οχήματα πόλης.

Η μοίρα του ανανεώσιμου ντίζελ έλαμψε το 2011, όταν η Καλιφόρνια ενεργοποίησε το Σύμφωνο Καυσίμων Χαμηλού Άνθρακα. Υπό αυτό το σύστημα, οι παραγωγοί χαμηλού άνθρακα καυσίμων μπορούν να διαθέτουν πίστωση σε παραγωγούς υψηλού άνθρακα καυσίμων. Το Όρεγκον και η Βρετανική Κολούμπια (σ.σ.σ επαρχία του Καναδά) έχουν υιοθετήσει αντίστοιχα συστήματα.

Αυτό είναι καλό νέο για τα διυλιστήρια που «δοκιμάζονται» κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ανησυχούν για το μέλλον τους σε μια οικονομία χαμηλού άνθρακα, ισχυρίζεται ο Μπάροου της IHS Markit. «Το ανανεώσιμο ντίζελ είναι ένας τρόπος για την βιομηχανία διυλιστηρίων να έχει μια καλή απόδοση με μια σχετικά ήπια επένδυση και είναι ένας τρόπος να συμμετάσχουν στην απεξάρτηση του άνθρακα».

© 2020 The New York Times

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News