Το προϊόν που έφτιαξαν ο «Θεός και ο Άνθρωπος» και γιατί καταργήθηκε
22 Ιουνίου 2009
Η Kodak ανακοινώνει την κατάργηση του Kodachrome, του φιλμ που ήταν για δεκαετίες συνώνυμο των αναμνήσεων. Έπειτα από 74 χρόνια ιστορίας, το φιλμ πάνω στο οποίο αποτυπώθηκαν μερικές από τις διασημότερες φωτογραφίες του κόσμου αλλά και εκατομμύρια αναμνήσεις που ήταν σημαντικές μονάχα για εκείνον που έκανε το κλικ, έφτασε στο τέλος της διαδρομής του. Η δραματική μείωση των πωλήσεών του απέναντι στον σαρωτικό ανταγωνισμό από τις ψηφιακές φωτογραφικές μετοχές, έκανε την κατάργησή του μονόδρομο.
«Στην πλειοψηφία τους, οι σημερινοί φωτογράφοι έχουν εκφράσει την προτίμησή τους για τη χρήση νεότερης τεχνολογίας –είτε πρόκειται για φιλμ είτε για ψηφιακές φωτογραφίες», είπε η Mary Jane Hellyar, πρόεδρος της Film, Photofinishing and Entertainment Group της Kodak.
Η ιστορία του ξεκινά τη δεκαετία του 1930 και πρόκειται για ένα προϊόν που «φτιάχτηκε από τον Θεό και τον Άνθρωπο». Για την ακρίβεια, ήταν το δημιούργημα δύο επαγγελματιών μουσικών, του Leopold Godowsky Jr. και του Leopold Maines, οι οποίοι ήταν απογοητευμένοι από την ποιότητα των χρωμάτων στα φιλμ της εποχής και θέλησαν να φτιάξουν ένα καλύτερο προϊόν. Από τα πρώτα γράμματα των ονομάτων των Godowsky και Maines επικράτησε το σλόγκαν «Kodachrome was made by God and Man» (το Kodachrome φτιάχτηκε από τον Θεό και τον Άνθρωπο).
Το Kodachrome έγινε το πρώτο σε προτίμηση φιλμ για τα οικογενειακά slides των baby boomers. Ήταν ένα προϊόν τόσο θρυλικό ώστε στα μέσα της δεκαετίας του 1970 έγινε τραγούδι του Paul Simon, με τη φράση «Mama don’t take my Kodachrome away».
Όμως εκτός από τις οικογενειακές στιγμές των baby boomers, στο Kodachrome αποτυπώθηκαν και μερικές από τις πιο αναγνωρίσιμες φωτογραφίες όλων των εποχών, καθώς οι επαγγελματίες φωτογράφοι το προτιμούσαν για τα πλούσια και ζωντανά χρώματά του. Ο Steve McCurry, για παράδειγμα, αγαπούσε το Kodachrome και το χρησιμοποίησε για 30 χρόνια. Με αυτό, για παράδειγμα, τράβηξε το διάσημο πορτρέτο του κοριτσιού από το Αφγανιστάν με τα πράσινα μάτια, που συγκλόνισε τον πλανήτη όταν δημοσιεύτηκε στο πρωτοσέλιδο του περιοδικού National Geographic το 1985.
Όμως, τόσο η παραγωγή όσο και η εμφάνιση του Kodachrome ήταν μία περίπλοκη διαδικασία, που συνέβαλε τελικά στην κατάργησή του. Το 2009, όταν η Kodak ανακοίνωσε ότι δεν θα παράγει πια το φιλμ αυτό, είχε απομείνει μόνο ένα εργαστήριο σε ολόκληρες τις ΗΠΑ που μπορούσε να το εμφανίσει.
Υπό την πίεση του ανταγωνισμού του ιαπωνικού Fuji Film, το Kodachrome είχε φτάσει να αποτελεί μόλις το 1% των συνολικών πωλήσεων φωτογραφικών φιλμ της Kodak.
Ακόμα και ο McCurry προτιμούσε πλέον την ψηφιακή τεχνολογία αλλά και άλλα φιλμ της Kodak, όπως το Ektachrome.
«Όταν επέστρεψα για να τραβήξω το ‘κορίτσι του Αφγανιστάν’ έπειτα από 17 χρόνια, χρησιμοποίησα το Kodak Professional Ektachrome Film E100VS για να δημιουργήσω εκείνη την εικόνα, αντί για το Kodachrome που είχα χρησιμοποιήσει στην αρχική», είχε πει.
Τελικά, η παραγωγή του Kodachrome σταμάτησε τον Οκτώβριο του 2009 και τα τελευταία αποθέματα εκτιμάται ότι εξαντλήθηκαν τον επόμενο χρόνο. Όμως, η Kodak διασφάλισε ότι όσοι είχαν τέτοια φιλμ στα συρτάρια τους μπορούσαν να τα εμφανίσουν για πολύ καιρό ακόμα. Το εργαστήριο Dwayne’s Photo στο Κάνσας συνέχισε να παρέχει υπηρεσίες εμφάνισης φιλμ Kodachrome έως τον Ιανουάριο του 2011.
Μάλιστα, οι τελευταίες ώρες της υπηρεσίας αυτής αποτυπώθηκαν στην χολιγουντιανή ταινία του 2017 «Kodachrome». Στην ταινία, ο Ed Harris υποδύεται έναν διάσημο φωτογράφο, ο οποίος κάνει ένα μεγάλο ταξίδι με το αυτοκίνητο μαζί με τον αποξενωμένο γιο του, για να προλάβει να εμφανίσει τα τελευταία φιλμ του πριν από την προθεσμία.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Το προϊόν που άλλαξε τον κόσμο και η καλύτερη διαφήμιση όλων των εποχών
Goodyear: Η θλιβερή ιστορία πίσω από ένα όνομα που όλοι γνωρίζουν
Kellogg’s: Το πρωινό που τρώνε εκατομμύρια άνθρωποι κρύβει μια πικρή ιστορία
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News