Σαν Σήμερα Τετάρτη 8/06/2022, 07:02
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Η Porsche και οι Ναζί: Ο βασιλιάς των supercars ήταν φίλος του Χίτλερ

Η Porsche και οι Ναζί: Ο βασιλιάς των supercars ήταν φίλος του Χίτλερ

8 Ιουνίου 1948 

Το «Νο. 1», ένα χειροποίητο πρωτότυπο από αλουμίνιο, γίνεται το πρώτο αυτοκίνητο που φέρει ένα από τα πιο διάσημα και ποθητά ονόματα στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία: Porsche.

Ο Αυστριακός μηχανικός Φέρντιναντ Πόρσε παρουσίασε το πρώτο σχέδιό του στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το 1900. Ήταν ένα ηλεκτρικό όχημα που έσπασε πολλά ρεκόρ ταχύτητας στην Αυστρία, ξεπερνώντας τα 55 χιλιόμετρα την ώρα και κάνοντας ξακουστό τον δημιουργό του. 

Η Porsche και οι Ναζί: Ο βασιλιάς των supercars ήταν φίλος του Χίτλερ-1
H Type 356 «No. 1» Porsche (φωτ.: Porsche Museum).

Ο Πόρσε γίνεται γενικός διευθυντής της Austro-Daimler Company το 1916 και αργότερα μετακινείται στα κεντρικά της Daimler στη Στουτγάρδη. Μετά τη συγχώνευση της Daimler με την Benz, τη δεκαετία του 1920, είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό μερικών εκ των σπουδαιότερων αγωνιστικών Mercedes της δεκαετίας. 

Το 1931, ο Πόρσε αφήνει την Daimler και δημιουργεί τη δική του εταιρεία σχεδιασμού αυτοκινήτων. Σύντομα, κλείνει επικερδή συμβόλαια με τις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Και το 1934, τον καλεί ο Χίτλερ, για να δημιουργήσει το «αυτοκίνητο του λαού» ή το Volkswagen, ένα όχημα που να μπορεί  να αποκτήσει η εργατική τάξη. 

Τους επόμενους μήνες, ο Πόρσε, μαζί με τον γιο του, που επίσης λέγεται Φέρντιναντ και συνήθως αποκαλείται Φέρι, δημιουργούν στο γκαράζ του σπιτιού τους το πρωτότυπο του αυτοκινήτου που αργότερα θα γίνει γνωστό ως Beetle (Σκαραβαίος). Ο Χίτλερ το εγκρίνει με ενθουσιασμό και με τη στήριξή του, χτίζεται ένα εργοστάσιο για να το κατασκευάσει. Όμως, με το ξέσπασμα του πολέμου, η μαζική παραγωγή του Volkswagen «παγώνει». 

Την περίοδο του πολέμου, πατέρας και γιος Πόρσε σχεδιάζουν και κατασκευάζουν ό,τι χρειάζεται ο στρατός του Χίτλερ: Οχήματα τύπου τζιπ, τανκ Tiger, κινητήρες αεροπλάνων και μέρη της ιπτάμενης βόμβας V-1. 

Οι Πόρσε δεν κρύβουν την ιδιαίτερη σχέση τους με τον Χίτλερ. Στα απομνημονεύματά του, ο Φέρι γράφει ότι ο πατέρας του ήταν ένας «από τους έξι άνδρες σε ολόκληρη τη Γερμανία που τολμούσαν να πουν ανοικτά αυτό που σκέφτονται μπροστά στον Χίτλερ».  Ο ίδιος περιγράφει τον ηγέτη των Ναζί σαν «συμπαθητικό, εάν τον γνώριζες προσωπικά». 

Η Porsche και οι Ναζί: Ο βασιλιάς των supercars ήταν φίλος του Χίτλερ-2
Πατέρας και γιος Πόρσε, το 1950 (φωτ. AP). 

Όπως γράφουν οι New York Times, όπως και άλλοι Γερμανοί βιομήχανοι, οι Πόρσε δεν αποδέχθηκαν ποτέ ότι είχαν ηθική ευθύνη για τη συνεργασία τους με το ναζιστικό καθεστώς. Ο Φέρι Πόρσε είχε πάρει τιμητικά τον τίτλο του αξιωματικού των SS, τον οποίο όμως επέμενε ότι αποδέχθηκε μόνο και μόνο γιατί «δεν υπήρχε τρόπος να αρνηθώ». 

Όσο για τους περίπου 15.000 με 20.000 Ρώσους που στην αυτοβιογραφία του υπολογίζει ότι δούλευαν στο εργοστάσιο Porsche, «ξεχνά» να επισημάνει ότι ήταν αιχμάλωτοι πολέμου στους οποίους επιβλήθηκε καταναγκαστική εργασία, κατά παράβαση της Συνθήκης της Γενεύης. 

Οι Πόρσε δεν δικάστηκαν ποτέ για τον ρόλο τους στον καιρό του πολέμου. Σε μία μπερδεμένη υπόθεση, ο Φέρντιναντ Πόρσε ο γηραιότερος και ο γαμπρός του, Άντον Πιχ, φυλακίστηκαν από τους Γάλλους, οι οποίοι τους κατηγόρησαν για εγκλήματα πολέμου, με τους New York Times, όμως, να θεωρούν ότι ο πραγματικός λόγος της σύλληψής τους ήταν μία προσπάθεια να αναγκαστούν να συνεργαστούν με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία. 

Όπως γράφει ο Φέρι Πόρσε, η οικογένεια πλήρωσε 1 εκατ. φράγκα στους Γάλλους σαν «λύτρα» για να εξασφαλίσει την αποφυλάκιση των δύο ανδρών μετά από 17 μήνες κράτησης και την απόσυρση των κατηγοριών που τους βάραιναν. 

Στο διάστημα αυτό, ο Φέρι έχει «τρέχει» το εργοστάσιο και έτσι, με την αποφυλάκιση του πατέρα του, του παρουσιάζει το project με το οποίο ασχολείται: Ένα νέο σπορ αυτοκίνητο, το Type 356, το οποίο έχει τον κινητήρα στη μέση του σασί, για μεγαλύτερη σταθερότητα. Ο Φέρντιναντ Πόρσε το εγκρίνει και το 356 μπαίνει σε παραγωγή τον χειμώνα του 1947-48. Το πρωτότυπο από αλουμίνιο, φτιαγμένο αποκλειστικά στο χέρι, ολοκληρώνεται στις 8 Ιουνίου του 1948. 

Ο Φέρι Πόρσε επιμένει ότι η εταιρεία πρέπει να δίνει στα αυτοκίνητα που δημιουργεί το δικό της όνομα και όχι να σχεδιάζει οχήματα για άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Έτσι γεννιέται το πρώτο αυτοκίνητο Porsche. 

Η ιδέα του να πουλήσει ένα ακριβό σπορ αυτοκίνητο σε μία χώρα κατεστραμμένη από τον πόλεμο μοιάζει παράλογη, όμως η στρατηγική του Φέρι Πόρσε αποδείχθηκε αποτελεσματική: Πρόσφερε ένα αυτοκίνητο το οποίο ο ιδιοκτήτης του μπορούσε να οδηγήσει και σε αγώνες αλλά και σε κανονικούς δρόμους. Και αυτή τη φόρμουλα ακολουθεί η Porsche μέχρι και σήμερα. 

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Ο άνθρωπος που δημιούργησε τη μεσαία τάξη για να της πουλήσει αυτοκίνητα

Πώς πήρε το όνομά της η Mercedes: Ο ζαχαροπλάστης που έφτιαξε το πρώτο αυτοκίνητο

Το πιο μισητό αυτοκίνητο όλων των εποχών δεν λέει να πεθάνει

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News