Η Γκερνίκα επιστρέφει στα πάτρια εδάφη
10 Σεπτεμβρίου 1981
O πιο γνωστός ίσως πίνακας του Πάμπλο Πικάσο, η «Γκερνίκα» επιστρέφει στα πάτρια εδάφη της, στην Ισπανία, από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης. Ο δημιουργός είχε ζητήσει να μην βρεθεί σε ισπανικό έδαφος έως ότου αποκατασταθεί η Δημοκρατία.
Το έργο αποτυπώνει μοναδικά τη φρίκη του εμφυλίου πολέμου, εμπνεόμενο από την πολύνεκρη αεροπορική επίθεση κατά της βασκικής πόλης Γκερνίκα στις 26 Απριλίου 1937. Η Γκερνίκα είχε 5.000 κατοίκους και ήταν σημαντική πόλη για τους Βάσκους, καθώς κάτω από μια βελανιδιά στο κέντρο της συνήθιζε να συνεδριάζει η Βουλή τους.
Την εποχή εκείνη ο Πάμπλο Πικάσο ετοίμαζε ένα πίνακα, παραγγελία της Δημοκρατικής Κυβέρνησης της Μαδρίτης, που θα κοσμούσε το Ισπανικό Περίπτερο στη Διεθνή Έκθεση των Παρισίων. Μόλις πληροφορήθηκε τον αιματηρό βομβδαρισμό ονόμασε το ασπρόμαυρο έργο του «Γκερνίκα».
Το 1968 ο δικτάτορας Φράνκο ζήτησε να εκτεθεί ο πίνακας στην Ισπανία, αλλά ο σπουδαίος Ισπανός ζωγράφος αρνήθηκε να συμβεί αυτό έως ότου αποκατασταθεί η Δημοκρατία. Η Δημοκρατία επέστρεψε στη χώρα το 1975, αλλά χρειάστηκε να περάσουν ακόμη 6 χρόνια για την επιστροφή του εμβληματικού πίνακα.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News