Σαν Σήμερα Παρασκευή 28/06/2024, 07:01
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Ο θάνατος του Smart: Κέρδισε τις καρδιές των Ευρωπαίων – Δεν το κατάλαβαν ποτέ οι Αμερικανοί

Ο θάνατος του Smart: Κέρδισε τις καρδιές των Ευρωπαίων – Δεν το κατάλαβαν ποτέ οι Αμερικανοί

28 Ιουνίου 2006

Έπειτα από χρόνια αναμονής και πολλές φήμες, ο πρόεδρος της DaimlerChrysler, Dieter Zetsche, ανακοινώνει ότι το μικρό αυτοκίνητο πόλης της εταιρείας, το Smart, θα φτάσει στην αμερικανική αγορά στις αρχές του 2008.

Το Smart –που αποτελεί ακρωνύμιο από τις λέξεις Swatch Mercedes ART- ξεκίνησε σαν joint venture της Swatch (που είναι γνωστή για τα πολύχρωμα ρολόγια της) και της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Mercedes-Benz. Το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους ήταν το Smart ForTwo, το οποίο προωθήθηκε σαν ένα ασφαλές και οικονομικό σε καύσιμα αυτοκίνητο, ιδανικό για τους στενούς δρόμους και τις μικρές θέσεις πάρκινγκ στα κέντρα των πόλεων.

Το ForTwo έκανε το ντεμπούτο του στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1997 και άρχισε να πωλείται σε 9 ευρωπαϊκές χώρες τον επόμενο χρόνο.

Παρότι αποδείχθηκε αρκετά δημοφιλές, το Smart κατέγραφε μεγάλες ζημιές, με αποτέλεσμα η Swatch να αποσυρθεί από το joint venture.

Κόντρα στα εμπόδια αυτά, η DaimlerChrysler έκανε το άνοιγμά της στην αγορά της Β. Αμερικής, φέρνοντας το Smart στον Καναδά το 2004.

Το καλοκαίρι του 2006, έκανε το επόμενο βήμα, με τον Zetsche να ανακοινώνει την έλευση του Smart στην αμερικανική αγορά.

«Δεν έχει υπάρξει ποτέ μια καλύτερη στιγμή για αυτό – και είμαι πεπεισμένος ότι το Smart ForTwo ως ένα καινοτόμο, οικολογικό και ευέλικτο αυτοκίνητο πόλης θα γίνει σύντομα ένα εξίσου οικείο θέαμα στους δρόμους της Νέας Υόρκης, του Μαϊάμι ή του Σιάτλ, όπως είναι σήμερα στη Ρώμη, το Βερολίνο ή το Παρίσι». 

Μεταξύ 2003 και 2006, η DaimlerChrysler είχε ζημιές περίπου 3,9 δισ. ευρώ από τα Smart, για αυτό και η εταιρεία έβλεπε την επέκταση στην αμερικανική αγορά σαν ένα τρόπο να φέρει την μάρκα σε κερδοφορία.

Και σίγουρα, η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων την εποχή εκείνη, ευνοούσε την κυκλοφορία του Smart.  

Αυτό που ήλπιζε η DaimlerChrysler ήταν να επαναλάβει την επιτυχία ενός άλλου μικρού και παράξενου στην όψη αυτοκινήτου που είχε καταφθάσει στις ΗΠΑ από τη Γερμανία, σχεδόν τέσσερις δεκαετίες νωρίτερα: Του Beetle της Volkswagen.

Και πράγματι, αρχικά, το ενδιαφέρον των Αμερικανών υπήρξε μεγάλο. Το 2008, πουλήθηκαν στις ΗΠΑ σχεδόν 25.000 Smart, σε μία περίοδο που η τιμή της βενζίνης ήταν υψηλή και το διαθέσιμο εισόδημα των Αμερικανών χαμηλό.

Όμως μία δεκαετία αργότερα, οι πωλήσεις είχαν πέσει μόλις στα 1.200 αυτοκίνητα τη χρονιά.

Άλλα μικρά αυτοκίνητα, όπως το Mini Cooper, αλλά και υβριδικά, όπως το Toyota Prius, κατάφεραν να κερδίσουν την καρδιά των Αμερικανών με τρόπο που δεν μπόρεσε ποτέ το Smart.

Κυρίως, όμως, είναι γνωστό ότι οι Αμερικανοί θέλουν τα αυτοκίνητά τους μεγάλα και αγαπούν τα SUVs. Το βασικό πλεονέκτημα του Smart, ότι μπορεί να ελίσσεται σε στενούς και μποτιλιαρισμένους δρόμους, μπορεί να είναι πολύτιμο στις ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά όχι στις ΗΠΑ, όπου οι δρόμοι και οι θέσεις πάρκινγκ έχουν σχεδιαστεί για πολύ μεγαλύτερα αυτοκίνητα και φορτηγάκια.

Με την αγορά των micro-cars σε πτώση, η Daimler, όπως ήταν πια το όνομά της, ανακοίνωσε ότι θα σταματούσε να πουλά το Smart στις ΗΠΑ, το 2019.

Οι Αμερικανοί δεν κατάλαβαν ποτέ το Smart.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης:

Πώς η Volkswagen κατέκτησε τον κόσμο: Από το αυτοκίνητο του λαού στον Σκαραβαίο

Ο άνθρωπος πίσω από το όνειρο παραλίγο να γίνει υδραυλικός – Η επεισοδιακή ζωή του Ferdinand Porsche

Από τα πεδία της μάχης στα στενά των πόλεων – Όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες πουλάνε αρρενωπότητα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News