Coco Chanel: Το όνομα της αξίζει δισεκατομμύρια – Πώς το έχασε μέσα από τα χέρια της
10 Ιανουαρίου 1971
Πεθαίνει, σε ηλικία 87 ετών η Γαλλίδα σχεδιάστρια μόδας Coco Chanel.
Γεννημένη μέσα στη φτώχεια, η Gabriella Chanel μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο, αλλά κατάφερε να μετατρέψει το όνομά της στο πιο αναγνωρίσιμο brand της πολυτέλειας. Παρότι έχει περάσει τουλάχιστον μισός αιώνας από τον θάνατό της, ένα άρωμα Chanel No5 πωλείται κάπου στον κόσμο κάθε 30 δευτερόλεπτα.
Αυτό που λίγοι γνωρίζουν, όμως, είναι ότι η Coco Chanel είχε χάσει τα δικαιώματα στο όνομά της και το πιο κερδοφόρο δημιούργημά της. Ενώ η ίδια η σχεδιάστρια ήταν εκατομμυριούχος όταν πέθανε, η οικογένεια Wertheimer έβγαλε δισεκατομμύρια πουλώντας το όνομά της.
Παρότι οι κληρονόμοι αυτοί προτιμούν να κρατούν χαμηλούς τόνους και να μένουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, ο καλπασμός της αγοράς της πολυτέλειας και η επιτυχία της Chanel μοιραία τους φέρνουν στο προσκήνιο.
Το περιοδικό Bilanz αποκάλυψε πρόσφατα ότι ο Gerard Wertheimer έγινε ο πλουσιότερος κάτοικος της Ελβετίας, αφού η άνθηση των ειδών πολυτελείας μετά την πανδημία αύξησε την περιουσία του στα 42 δισ. ελβετικά φράγκα (47,6 δισ. δολάρια) πέρυσι.
Ο 73χρονος Gerard Wertheimer και ο 75χρονος αδερφός του, Alain (ο οποίος ζει στις ΗΠΑ), ανήκουν στην οικογένεια που ίδρυσε την Les Parfums Chanel το 1924, για να παράγει και να διανέμει το άρωμα No. 5 της σχεδιάστριας Coco Chanel.
Μετά τον θάνατο του πατέρα τους, Jacques, το 1996, τα δύο αδέρφια έχουν πάρει τον έλεγχο της αυτοκρατορίας Chanel, αλλά προτιμούν να μένουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Ήταν εκείνοι, ωστόσο, που πήραν την απόφαση να προσλάβουν τον Karl Lagerfeld, ο οποίος όχι μόνο διατήρηση την κληρονομιά της Coco Chanel, αλλά και έφερε τον οίκο της στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας βιομηχανίας της μόδας.
Η συνάντηση της Coco Chanel με τον Pierre Wertheimer
Μέχρι τον θάνατό της, το 1971, η Coco Chanel λέγεται ότι είχε αποκτήσει στρατιές από θαυμαστές. Ανάμεσά τους ήταν ο εύπορος Γάλλος επιχειρηματίας Pierre Wertheimer, τον οποίο της είχε συστήσει το 1922 ο Theophile Bader, ιδρυτής της αλυσίδας πολυκαταστημάτων Galeries Lafayette.
Η οικογένεια του Wertheimer ήλεγχε την Bourjois, τη μεγαλύτερη εταιρεία καλλυντικών στη Γαλλία την εποχή εκείνη, ενώ είχε και σχέσεις με την τραπεζική δυναστεία των Lazard. Το εάν ο επιχειρηματίας ανέπτυξε ερωτική σχέση με την σχεδιάστρια αμφισβητείται. Όμως οι δύο τους συνεργάστηκαν επιχειρηματικά το 1924, για να ιδρύσουν την Parfums Chanel.
Εκ των υστέρων, μοιάζει με ένα περίεργο deal. Ο Bader, της Galeries Lafayette, έλαβε το 20% της εταιρείας, ο Wertheimer το 70% και η ίδια η Chanel μόλις το 10%.
Η Γαλλίδα σχεδιάστρια είχε ήδη δημιουργήσει το Chanel No5, το άρωμα που θεωρείται ίσως το πιο επιτυχημένο όλων των εποχών. Αυτό που ήθελε ήταν να το πουλήσει σε ένα ευρύτερο κοινό.
Πρακτικά, αυτό το deal ήταν ένα χρυσωρυχείο για τον Wertheimer. Όπως θα έλεγε άνθρωπος του περιβάλλοντος της Chanel, «ήταν σαν να έχεις μια πετρελαιοπηγή στην αυλή σου».
Στο πλαίσιο της συμφωνίας της με τον επιχειρηματία, η Chanel είχε διατηρήσει την ιδιοκτησία του οίκου μόδας της, ο οποίος λειτουργούσε χωριστά στο νούμερο 31 της rue Cambon στο Παρίσι, μέχρι την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Όμως, η υψηλή μόδα δεν ήταν τόσο κερδοφόρα όσο ήταν τα αρώματα. Χωρίς να το συνειδητοποιεί, η σχεδιάστρια είχε παραχωρήσει το πιο κερδοφόρο κομμάτι της επιχείρησής της για ελάχιστα.
Μάλιστα, όπως έχει γράψει το Forbes, η Chanel έκανε διάφορες προσπάθειες να ανατρέψει αυτή την απόφαση. Το 1935 προσέλαβε έναν Γάλλο δικηγόρο για να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία, καταφέρνοντας να πάρει ένα μεγαλύτερο μέρος από τα έσοδα του αρώματος.
Κατά τη γερμανική κατοχή, όταν η οικογένεια των Wertheimer εγκατέλειψε το Παρίσι, πρώτα για τη Βραζιλία και μετά για τις ΗΠΑ, η Chanel επιχείρησε να χρησιμοποιήσει τον ναζιστικό κανονισμό για να πάρει τον έλεγχο της επιχείρησης. Όμως η προσπάθειά της απέτυχε.
Σήμερα, η οικογένεια Wertheimer κατέχει τον 100% της επιχείρησης, ενώ έχει και τα παγκόσμια δικαιώματα στο όνομα Chanel.
Αλλά σε αντίθεση με άλλους δισεκατομμυριούχους επιχειρηματίες, αποφεύγει ευλαβικά τη δημοσιότητα. «Είμαστε πολύ διακριτική οικογένεια. Δεν μιλάμε ποτέ», είπε ψιθυρίσει ο Gerard Wertheimer σε έναν δημοσιογράφο το 2001, πριν από μία επίδειξη μόδας.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Πώς μυρίζει μια γυναίκα; Κάθε 30 δευτερόλεπτα κάποιος πληρώνει για να το μάθει
Bernard Arnault: Έγινε ο πλουσιότερος στον κόσμο και το χρωστά σε έναν… ταξιτζή
Πώς όλος ο κόσμος γέμισε μπλουζάκια με το αλογάκι: Το απόλυτο success story της μόδας
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News