Σαν Σήμερα Τρίτη 21/11/2023, 07:03
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Ναυάγιο στο Αιγαίο – Τα δύο λάθη που βύθισαν τον Βρετανικό

Ναυάγιο στο Αιγαίο – Τα δύο λάθη που βύθισαν τον Βρετανικό

21 Νοεμβρίου 1916 

Ο Βρετανικός, το «αδελφάκι» του Τιτανικού, βυθίζεται στο Αιγαίο. Σε αυτό το ναυάγιο έχασαν τη ζωή τους μόνο 30 άτομα, καθώς περισσότερα από 1.000 διασώθηκαν. Το σκαρί του πλοίου βρίσκεται σε βάθος μόλις 122 μέτρων, στα ανοικτά του λιμανιού της Κέας. 

Ο Βρετανικός, με το προσωνύμιο «Το πλοίο των ονείρων», καθελκύστηκε με λαμπρότητα δύο χρόνια μετά το ναυάγιο του Τιτανικού, στο οποίο χάθηκαν πάνω από 1.500 ζωές. 

Καθώς η βύθιση υποτιθέμενου αβύθιστου πλοίου επέφερε ένα βαρύ πλήγμα τόσο στην εταιρεία White Star όσο και στη βρετανική βιομηχανία της ναυτιλίας γενικότερα, ο Βρετανικός σχεδιάστηκε με ισχυρότερο σκαρί για να αντέχει στα παγόβουνα και καλύτερα μέτρα ασφαλείας, όπως σωστικές λέμβους για όλους. 

Μέχρι και το όνομα του υπερωκεάνιου αλλάχτηκε, καθώς από το αρχικό «Gigantic» επιλέχθηκε μια κάπως πιο ταπεινή επιλογή. Το «Britannic» εγκαινιάστηκε το 1914, αλλά πολύ σύντομα, ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος υπαγόρευσε την αλλαγή της χρήσης του. Το πλοίο επιστρατεύτηκε και βάφτηκε λευκό  με μεγάλους κόκκινους σταυρούς, αφού λειτούργησε σαν πλωτό νοσοκομείο, επαναπατρίζοντας τραυματισμένους Βρετανούς στρατιώτες από διάφορα σημεία ανά τον κόσμο. 

Με αυτή την ιδιότητα, ο καπετάνιος Charlie Bartlett οδήγησε τον Βρετανικό σε πέντε επιτυχημένα ταξίδια. 

Όμως την 21η Νοεμβρίου του 1916, και καθώς έπλεε προς την Αθήνα για να παραλάβει τραυματίες, μία μεγάλη έκρηξη συντάραξε το πλοίο. Παρότι τα σενάρια είναι διάφορα, σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, ο Βρετανικός χτύπησε σε γερμανική νάρκη. 

Αμέσως, ο καπετάνιος Bartlett διέταξε να κλείσουν οι αεροστεγείς πόρτες και έστειλε σήμα κινδύνου. Όμως η έκρηξη είχε ήδη προκαλέσει ζημιά μεγαλύτερη από εκείνη που βύθισε τον Τιτανικό. 

Ο Βρετανικός, που ήταν καλά προετοιμασμένος για όλα τα ενδεχόμενα, πιθανότατα θα είχε αποφύγει τη βύθιση, εάν δεν γίνονταν δύο μοιραία λάθη. 

Πρώτον, ο καπετάνιος αποφάσισε να πλεύσει προς την Κέα, ελπίζοντας να προλάβει να φέρει το πλοίο στα αβαθή. Η προσπάθειά του μπορεί και να είχε στεφθεί από επιτυχία εάν οι νοσοκόμοι του πλοίου δεν είχαν ανοίξει τα φινιστρίνια για να αερίσουν τις πτέρυγες των ασθενών.  Καθώς το πλοίο ανέπτυξε ταχύτητα, νερό άρχισε να μπαίνει από τα φινιστρίνια, πλημμυρίζοντας τους χώρους του. 

Η τραγωδία εντάθηκε όταν πάνω στη σύγχυση, μέλη του πληρώματος επιχείρησαν να κατεβάσουν σωστικές λέμβους, χωρίς να έχουν πάρει σχετική εντολή. 

Με δεδομένο ότι το πλοίο έπλεε όσο πιο γρήγορα μπορούσε, οι βάρκες κομματιάστηκαν από τις προπέλες και όσοι επέβαιναν σε αυτές σκοτώθηκαν. 

Περίπου 30 λεπτά αργότερα,  ο Bartlett συνειδητοποίησε ότι το πλοίο θα βυθιζόταν και έδωσε εντολή για την εγκατάλειψή του. 

Οι σωστικές λέμβοι κατέβηκαν και ενώ το πλοίο βυθίστηκε σε διάστημα μικρότερο της μίας ώρας από την έκρηξη, 1.035 άτομα κατάφεραν να σωθούν. Τα 30 άτομα που σκοτώθηκαν ήταν εκείνα που επέβαιναν στις αρχικές σωστικές λέμβους. 

Το 1976, ο γνωστός εξερευνητής των ωκεανών, Jacques Cousteau, εντόπισε τον Βρετανικό στο Αιγαίο. 

Πρόκειται για το μεγαλύτερο πλοίο που χάθηκε κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

«Νύχτα και Πάγος»: Μία μηχανή κοπής χρήματος 4.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας

Πώς αλλάζεις τον παγκόσμιο χάρτη με 375 εκατ. δολάρια – Και το ανταγωνιστικό έργο που δεν έγινε ποτέ

Η κρίση που έκανε τον Αριστοτέλη Ωνάση τον πλουσιότερο άνθρωπο της γης

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News