Δύο αγόρια από την Κίνα και οι Backstreet Boys – Πώς κλείστηκε το πιο θρυλικό deal της τεχνολογίας
9 Οκτωβρίου 2006
Η Google ανακοινώνει την εξαγορά του YouTube σε μία συμφωνία ύψους 1,65 δισ. δολαρίων. Σήμερα, θεωρείται ένα από πιο θρυλικά αλλά και επιτυχημένα deals στη βιομηχανία της τεχνολογίας. Άλλωστε, το YouTube βγάζει σχεδόν 30 δισ. δολάρια τον χρόνο σε διαφημιστικά έσοδα.
Όμως την εποχή εκείνη, το ποσό που πλήρωσε η Google είχε θεωρηθεί τεράστιο για μια startup με μόλις 1,5 χρόνο ζωής.
Κάποιοι αναλυτές και ανταγωνιστές της πίστευαν ότι η Google είχε πληρώσει περισσότερα από όσα άξιζε το YouTube. Ο Mark Cuban είχε πει πως ήταν «τρελό» για την Google να μπλέξει με τις πιθανές αγωγές για τα πνευματικά δικαιώματα στην πλατφόρμα των βίντεο. Ακόμα και η ίδια η Google είχε παραδεχθεί αργότερα ότι το YouTube δεν άξιζε τόσα όταν το εξαγόρασε.
Όμως όπως θα ομολογούσε αργότερα η Susan Wojcicki (που την εποχή εκείνη ήταν υπεύθυνη του Google Video και στη συνέχεια ανέλαβε CEO του YouTube), ένα βίντεο την έπεισε ότι η εταιρεία της έπρεπε να εξαγοράσει το YouTube. Όταν η Wojcicki είδε ένα βίντεο με δύο αγόρια από την Κίνα να τραγουδούν (lipsynching) το «As Long As You Love Me» των Backstreet Boys, αμέσως κατάλαβε τις τεράστιες προοπτικές αυτής της πλατφόρμας.
«Αυτό ήταν το βίντεο που με έκανε να συνειδητοποιήσω: ‘Ουάου, άνθρωποι από όλο τον κόσμο μπορούν να δημιουργούν περιεχόμενο και δεν χρειάζεται να βρίσκονται σε στούντιο», θα έλεγε αργότερα η Wojcicki, η οποία παραιτήθηκε από CEO του YouTube φέτος, έπειτα από 9 χρόνια στη θέση.
Η ιστορία του YouTube
To YouTube ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2005 από τους Steve Chen, Chad Hurley και Jawed Karim, τρεις πρώην υπαλλήλους του PayPal. Όπως θα πει αργότερα ο Chen, η εταιρεία που σήμερα υπολογίζεται ότι θα άξιζε πάνω από 180 δισ. δολάρια εάν πουλιόταν από την Google, δημιουργήθηκε γιατί «τρεις τύποι δεν είχαν τίποτα να κάνουν την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου».
Το YouTube, που τότε λειτουργούσε μέσα από το γκαράζ του Hurley, στο Μένλο Παρκ της Καλιφόρνια, σχεδιάστηκε αρχικά ως σάιτ για online dating. Η ιδέα των τριών συνιδρυτών ήταν να δημιουργήσουν μία πλατφόρμα όπου οι χρήστες θα μπορούσαν να ανεβάσουν βίντεο, παρουσιάζοντας τον εαυτό τους και εξηγώντας τι ψάχνουν μέσα σε μία σχέση.
Όμως, όταν πέρασαν πέντε μέρες και κανείς δεν είχε ανεβάσει έστω ένα βίντεο, οι δημιουργοί του YouTube άλλαξαν γνώμη. Εντάξει, ας ξεχάσουμε την πλευρά του dating. Ας επεκταθούμε απλά σε όλα τα βίντεο», έχει πει ο Chen για εκείνη τη στροφή, που έμελλε να αποδειχθεί και το κλειδί της επιτυχίας.
Το πρώτο βίντεο ανέβηκε στο YouTube στις 23 Απριλίου του 2005, από τον Jawed Karim. Χρησιμοποιώντας το username «jawed», ο ένας εκ των ιδρυτών δημοσίευσε ένα βίντεο μόλις 18 δευτερολέπτων, όπου στέκεται στον ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο, μπροστά από τους ελέφαντες, και μιλά για την προβοσκίδα τους.
Λίγους μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο του 2005, ένα βίντεο του YouTube σπάει για πρώτη φορά το φράγμα του 1 εκατ. views. Πρόκειται για μία viral (για τα δεδομένα της εποχής) διαφήμιση της Nike που δείχνει τον Βραζιλιάνο ποδοσφαιριστή Ronaldinho να παραλαμβάνει ένα ζευγάρι «Golden Boots». Η δύναμη που έχει το YouTube στο marketing είναι πλέον ορατή.
Όταν ένα χρόνο μετά, στις 9 Οκτωβρίου του 2006, και έπειτα από μία μάχη με την Yahoo, η Google αγοράζει το YouTube αντί 1,6 δισ. δολαρίων, οι τρεις συνιδρυτές βγάζουν ο καθένας σχεδόν 400 εκατ. δολάρια.
Τον Απρίλιο του 2009, ο Usher συστήνει στο κοινό τον 15χρονο Justin Bieber, μέσω ενός βίντεο στο YouTube. Ο Bieber κυκλοφορεί το μουσικό βίντεο «Baby» τον επόμενο χρόνο. Θα μείνει στην ιστορία ως ένα από τα βίντεο με τα περισσότερα dislikes σε ολόκληρο το YouTube, όμως θα αποδείξει ότι αυτή η πλατφόρμα μπορεί να γεννήσει καριέρες.
Τον Οκτώβριο του 2009, το YouTube ανακοινώνει ότι έχει σπάσει το φράγμα του 1 δισ. views την ημέρα. Σε αυτή τη φάση, πάνω από 20 ώρες βίντεο ανεβαίνουν στο YouTube κάθε λεπτό που περνά.
Τον Δεκέμβριο του 2012, το βίντεο του τραγουδιού «Gangnam Style» γίνεται το πρώτο που φτάνει το 1 δισ. views, μόλις πέντε μήνες αφότου ανέβηκε στην πλατφόρμα. Ο Psy «σπάει» το κοντέρ του YouTube.
Τον Μάρτιο του 2013 το YouTube φτάνει στο 1 δισ. μηνιαίους χρήστες και τον Φεβρουάριο του 2014 η Susan Wojcicki αναλαμβάνει CEO.
Πλέον, 500 ώρες περιεχομένου ανεβαίνουν στο YouTube κάθε λεπτό, ενώ το ρεκόρ του βίντεο με τα περισσότερα views κατέχει το «Baby Shark Dance».
Το YouTube έχει πάνω από 2,7 δισ. μηνιαίους χρήστες, που παρακολουθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ώρες περιεχομένου κάθε μέρα.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Ο χορός του αόρατου αλόγου και πώς άλλαξε μία βιομηχανία δισεκατομμυρίων
Το φίλτρο της επιτυχίας: Πώς να πουλήσεις μια εταιρεία με μηδενικά έσοδα για 1 δισ. δολάρια
To φιάσκο του Mark Zuckerberg, η υπόσχεση στη γυναίκα του και η Ακρόπολη
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News