Το φίλτρο της επιτυχίας: Πώς να πουλήσεις μια εταιρεία με μηδενικά έσοδα για 1 δισ. δολάρια
6 Οκτωβρίου 2010
Γεννιέται το Instagram. Είναι η εποχή που η Apple έχει μόλις κυκλοφορήσει το iPhone 4, το πρώτο smartphone με κάμερα που μπορούσε να ανταγωνιστεί μια αυτόματη φωτογραφική μηχανή. Το timing είναι τέλειο: Το πρώτο 24ωρο, περίπου 25.000 άτομα «κατεβάζουν» την εφαρμογή.
Μέσα σε τέσσερις μήνες, το Instagram σπάει το φράγμα του 1 εκατ. χρηστών. Μέσα σε 18 μήνες πωλείται στο Facebook αντί 1 δισ. δολαρίων. Το επίτευγμα, έτσι και αλλιώς εντυπωσιακό, μοιάζει σχεδόν απίστευτο εάν αναλογιστεί κανείς ότι το Instagram είχε τότε μόλις 13 υπαλλήλους και ούτε ένα σεντ σε έσοδα! Και όμως, το deal έκλεισε τελικά σε τιμή-ευκαιρίας. Σήμερα, το Instagram υπολογίζεται ότι αξίζει πάνω από 100 δισ. δολάρια, καθώς έχει 2,35 δισεκατομμύρια χρήστες.
Το Instagram, αποτέλεσμα της συγχώνευσης των λέξεων «instant camera» και «telegram», είναι παιδί του Kevin Systrom. Και παραλίγο να μην υπάρξει ποτέ.
Ο Systrom γεννήθηκε στο Χόλιστον, ένα εύπορο προάστιο της Βοστώνης, από έναν πατέρα που ήταν στέλεχος της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού και μια μητέρα που δούλευε στην τεχνολογία.
Σαν παιδί σύχναζε σε δισκάδικα και έπαιζε μουσική ως DJ σε μαγαζιά, ώσπου πήγε να σπουδάσει στο Stanford University.
Ήταν από τα φοιτητικά του κιόλας χρόνια που έδειξε ενδιαφέρον για τη φωτογραφία, καθώς δημιούργησε ένα σάιτ όπου τα μέλη της αδελφότητάς του μπορούσαν να μοιράζονται φωτογραφίες. Κατά το τρίτο έτος των σπουδών του πέρασε ένα εξάμηνο στη Φλωρεντία, όπου σπούδασε φωτογραφία.
Εκεί συνάντησε την αισθητική των βίντατζ φίλτρων, που έμελλε να γίνει το σήμα κατατεθέν αλλά και ο λόγος της επιτυχίας του Instagram εκείνα τα πρώτα χρόνια της πλατφόρμας.
Αλλά και η σχέση του Systrom με τα social media υπήρξε καρμική, σαν κάτι να έλεγε ότι αυτό ήταν το πεπρωμένο του στη ζωή. Όσο ακόμα σπούδαζε στο Stanford, εργάστηκε ως μαθητευόμενος σε μία εταιρεία podcasting, την Odeo, την οποία είχε ιδρύσει ο μετέπειτα δημιουργός του Twitter, Evan Williams. Εκεί δούλευε και ο μετέπειτα CEO του Twitter, Jack Dorsey, με τον οποίο μάλιστα ο Systrom ανέπτυξε μια ισχυρή φιλία.
Το 2004, και ενώ ο Systrom ήταν ακόμα φοιτητής, ο Mark Zuckerberg προσπάθησε να τον προσλάβει στο Facebook, προσφέροντάς του stock options που όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, τελικά θα άξιζαν δισεκατομμύρια. «Μόδα είναι, θα περάσει», τον απέτρεψαν οι άνθρωποι στους οποίους στράφηκε για συμβουλές. Και έτσι, ο Systrom γύρισε την πλάτη στο Facebook. «Δυστυχώς, αποφάσισα να παραμείνω στο πανεπιστήμιο και αυτή είναι μία από τις αποφάσεις που κοιτάζω εκ των υστέρων και λέω ότι θα μου άρεσε να είμαι μέρος της ανάπτυξης του Facebook. Όμως ήταν η πρώτη φορά που συναντούσα αυτούς τους τύπους», έλεγε το 2011 σε μία συνέντευξή του.
Μετά την αποφοίτησή του, ο Systrom προσελήφθη από την Google και τρία χρόνια μετά έπιασε δουλειά στην startup Nextstop, η οποία εξαγοράστηκε από το Facebook τον Ιούλιο του 2010.
Περίπου εκείνο τον καιρό, ο Systrom άρχισε να δουλεύει πάνω στο δικό του app, το οποίο αρχικά ονόμασε Burbn, λόγω της αγάπης του για το ουίσκι.
Έχοντας αντλήσει χρηματοδότηση από τους venture capitalists Steve Anderson, Marc Andreessen και Ben Horowitz, ο Systrom έφερε τον Mike Krieger στην startup, ως συνιδρυτή.
Το δίδυμο είχε αρκετά χρήματα στα χέρια του, όμως δεν είχε την καλή ιδέα που χρειαζόταν: Το Burbn δεν «απογειώθηκε» ποτέ, αφού δεν κατάφερε να ξεπεράσει τους 100 χρήστες.
Παίρνοντας μαθήματα από την αποτυχία του Burbn, Systrom και Krieger αποφάσισαν να κρατήσουν το κομμάτι του sharing φωτογραφιών και τίποτα άλλο.
Το μυστικό της επιτυχίας του Instagram το οφείλουν στην τότε σύντροφο και μετέπειτα σύζυγο του Systrom, Nicole. Ήταν εκείνη που παρατήρησε, κατά τη διάρκεια μιας βόλτας στην παραλία, ότι οι δικές της φωτογραφίες δεν είναι ωραίες γιατί δεν ξέρει να χρησιμοποιεί φίλτρα.
Αμέσως, ο Systrom έφτιαξε το πρώτο φίλτρο, το X-Pro II. Η επιτυχία του Instagram ήταν πια προδιαγεγραμμένη.
Όσο για το πρώτο πράγμα που έκαναν οι δύο ιδρυτές μόλις έγιναν πολυεκατομμυριούχοι; Όπως έχει αποκαλύψει ο Mike Krieger στο CNBC, το πρώτο πράγμα που ήθελε ήταν να φάει ένα burger στο αγαπημένο του μέρος. Αυτό που ζητούσε, ήταν η αίσθηση του φυσιολογικού, έπειτα από την τεράστια ένταση που του είχαν προκαλέσει οι ημέρες του deal.
«Πιστεύω ότι το μεγαλύτερο μάθημα, όταν αποκτάς ένα μεγάλο ποσό χρημάτων πολύ γρήγορα, είναι ότι τα ίδια τα χρήματα δεν είναι ο σκοπός. Δεν σε κάνουν ευτυχισμένο. Δεν σου λύνουν προβλήματα υγείας. Μπορεί όμως να βοηθήσουν σε αυτά τα πράγματα», έχει πει ο Systrom.
«Ίσως την πρώτη μέρα να ξυπνάς και να σκέφτεσαι ‘ναι, αυτό είναι ωραίο’. Αλλά αυτό περνάει αρκετά γρήγορα», εξήγησε. «Δεν κοιτάζω τον τραπεζικό μου λογαριασμό όταν ξυπνάω το πρωί».
Systrom και Krieger συνέχισαν να δουλεύουν για το Instagram έως το 2018, αλλά αυτή την εποχή εργάζονται πάνω σε μια νέα πλατφόρμα social media. Το Artifact, όπως το έχουν ονομάσει, είναι το «TikTok για κείμενα», αφού αυτό που κάνει είναι να προτείνει στον χρήστη γραπτό περιεχόμενο υψηλής ποιότητας, προσπαθώντας να «μαντέψει» τι θα του αρέσει, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Apple: Πώς φτάνεις από το μηδέν στο 1 τρισεκατομμύριο
To φιάσκο του Mark Zuckerberg, η υπόσχεση στη γυναίκα του και η Ακρόπολη
Πώς λέγεται το πουλάκι του Twitter και άλλα 9 πράγματα που δεν ξέρατε
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News