Σαν Σήμερα Δευτέρα 2/10/2023, 07:16
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

«Είχε τη γεύση καθαριστικού τουαλέτας»: Πώς γεννήθηκε η βιομηχανία των αθλητικών ποτών

«Είχε τη γεύση καθαριστικού τουαλέτας»: Πώς γεννήθηκε η βιομηχανία των αθλητικών ποτών

2 Οκτωβρίου 1965

Μια ομάδα επιστημόνων δημιουργεί το Gatorade, ένα αθλητικό ποτό που «σβήνει» τη δίψα, σε ένα εργαστήριο του University of Florida. Μάλιστα το όνομα Gatorade προκύπτει από το παρατσούκλι της ομάδας του πανεπιστημίου. Τα επόμενα χρόνια, το ποτό τους θα γίνει ένα εμπορικό φαινόμενο, θα δημιουργήσει μια ολόκληρη βιομηχανία και θα κάνει τους δημιουργούς του πλούσιους. Και να φανταστεί κανείς ότι η γεύση του πρώτου Gatorade που έφτιαξε αυτή η ομάδα επιστημόνων ήταν τόσο άσχημη, ώστε όποιος το δοκίμαζε, έκανε εμετό.

Η ιστορία του Gatorade ξεκινά το καλοκαίρι του 1965. Η ομάδα φούτμπολ του University of Florida έχανε διαρκώς τους αγώνες και οι παίκτες της διαμαρτύρονταν ότι δυσκολεύονται να παίξουν κάτω από τον καυτό ήλιο της Φλόριντα.

Την εποχή εκείνη, οι περισσότεροι προπονητές δεν επέτρεπαν στους παίκτες τους να πίνουν νερό κατά τη διάρκεια των προπονήσεων ή των αγώνων. Πίστευαν ότι αυτό θα τους έκανε αργούς και θα τους βάραινε, επομένως, ο μόνος τρόπος ενυδάτωσης που επιτρεπόταν στους παίκτες ήταν μια ταμπλέτα αλατιού, με μια γουλιά νερό.

Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι παίκτες αφυδατώνονταν σε τέτοιο βαθμό, ώστε αυτό επηρέαζε τις επιδόσεις τους στο γήπεδο. Έτσι, ο προπονητής της ομάδας φούτμπολ, Ray Graves, πήγε στο εργαστήριο του πανεπιστημίου και ζήτησε από μια ομάδα επιστημόνων να βρουν μια λύση.

Εκείνοι διάβασαν για την θερμοδυναμική φυσιολογία της άσκησης και ανακάλυψαν ότι οι παίκτες έχαναν κρίσιμους ηλεκτρολύτες και σωματικά υγρά, καθώς ίδρωναν στη ζέστη.

«Είχε τη γεύση καθαριστικού τουαλέτας»: Πώς γεννήθηκε η βιομηχανία των αθλητικών ποτών-1
φωτ.: AP

Αλλά για να αποδείξουν τη θεωρία τους και να βρουν μια λύση, ζήτησαν από τον Graves να κάνουν μια μελέτη, με τη συμμετοχή της ομάδας. Ο προπονητής συμφώνησε, όμως επέτρεψε μόνο στους πρωτοετείς παίκτες να συμμετάσχουν στη μελέτη.

Τότε, οι επιστήμονες άρχισαν να κάνουν διάφορα τεστ. Έστυβαν τις χρησιμοποιημένες μπλούζες των παικτών μετά από κάθε προπόνηση, για να μαζέψουν τον ιδρώτα. Έπαιρναν δείγματα αίματος και ούρων για να κάνουν μετρήσεις.

Και παρατήρησαν ότι οι παίκτες έχαναν περίπου 7 λίτρα υγρών κατά τη διάρκεια μιας δίωρης προπόνησης. Τα αποτελέσματα σόκαραν τους πάντες.

Έτσι, η ομάδα των επιστημόνων –ο James Robert Cade ως επικεφαλής καθώς και οι H. James Free, Dana Shires και Alejandro de Quesada-  έπιασε δουλειά και προσπάθησε να βρει μια λύση.

Ξεκίνησαν προσπαθώντας να φτιάξουν ένα ποτό που να «αντιγράφει» τον ιδρώτα. Όμως, η πρώτη εκδοχή του ποτού είχε τόσο κακή γεύση, ώστε οι επιστήμονες και οι παίκτες που το δοκίμαζαν έκαναν εμετό. «Η γεύση ήταν απαίσια. Κάποιοι παίκτες το έφτυναν και άλλοι έκαναν εμετό. Έλεγαν ότι έχει τη γεύση των ούρων ή του καθαριστικού τουαλέτας», θυμόταν η Loren Roby, που δούλευε στο εργαστήριο.

Τη λύση βρήκε η γυναίκα του Cade, που πρότεινε να προσθέσουν στο ποτό χυμό λεμονιού και τεχνητά γλυκαντικά, «γιατί συνήθως καλύπτουν τις κακές γεύσεις».

«Είχε τη γεύση καθαριστικού τουαλέτας»: Πώς γεννήθηκε η βιομηχανία των αθλητικών ποτών-2
φωτ.: AP

Ετσι, όταν οι επιστήμονες πρόσθεσαν χυμό λεμονιού, πορτοκαλάδα και ζάχαρη, η πρώτη εκδοχή του Gatorade είχε γεννηθεί.

Τα αποτελέσματα ήταν αμέσως ορατά: Η ομάδα που έπινε το Gatorade άρχισε να κερδίζει.

Τα νέα άρχισαν να διαδίδονται και ομάδες άλλων πανεπιστημίων άρχισαν να παραγγέλνουν το ποτό. Όμως οι επιστήμονες που το είχαν εφεύρει δεν είχαν ποτέ σκοπό να το εκμεταλλευτούν εμπορικά. Δεν μπορούσαν να το παράξουν σε τέτοιες ποσότητες.

Ανέθεσαν στην Stokely-Van Camp, μια εταιρεία που έφτιαχνε κονσέρβες φασολιών, να κάνει την παραγωγή. Μάλιστα, οι επιστήμονες ήθελαν αρχικά να πουλήσουν το Gatorade για 1 εκατ. δολάρια, αλλά η Stokely-Van Camp δεν ήταν σίγουρη ότι το προϊόν θα γνώριζε μεγάλη ζήτηση. Έτσι, αποφάσισε να τους πληρώσει 30.000 δολάρια σε μετρητά και 5 σεντς για κάθε γαλόνι που θα πουλούσε, για πάντα.

Το Gatorade βγήκε στην αγορά το καλοκαίρι του 1967. Η Stokely-Van Camp είχε χρησιμοποιήσει αρχικά τα ίδια κουτάκια στα οποία έβαζε και τα φασόλια της. Όμως, τα τενεκεδάκια άρχισαν να σκουριάζουν εσωτερικά, με αποτέλεσμα το ποτό να διαρρέει και να χύνεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Συνεπώς, λίγους μήνες μετά, η εταιρεία αποφάσισε να χρησιμοποιήσει γυάλινες συσκευασίες.

Μερικά χρόνια μετά, η Stokely-Van Camp εξαγοράστηκε από την Quaker Oats Co., αντί 230 εκατ. δολαρίων και τότε, το Gatorade άρχισε να εκτοξεύεται σε ολόκληρη την Αμερική.

Η εταιρεία πλήρωσε 25.000 δολάρια για να γίνει το επίσημο αθλητικό ποτό του NFL το 1977 και υπέγραψε αντίστοιχη συμφωνία με το NBA το 1984.

Έως το 2015, οι επιστήμονες που έφτιαξαν το Gatorade και οι οικογένειές τους είχαν εισπράξει πάνω από 1 δισ. δολάρια από τα δικαιώματα. Σήμερα, η παγκόσμια βιομηχανία αθλητικών ποτών πραγματοποιεί πωλήσεις 25 δισ. δολαρίων τον χρόνο.  

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Το προϊόν με το ελληνικό όνομα που κάνει τζίρο 90 δισ. τον χρόνο και ο φαρμακοποιός που το έφτιαξε

Η γκάφα μιας πολυεθνικής: Όταν ο κόσμος ξεσηκώθηκε κατά της Coca Cola

Ο άνθρωπος πίσω από την παγκόσμια μανία με τον καφέ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News