Σαν Σήμερα Πέμπτη 14/09/2023, 07:01
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου

14 Σεπτεμβρίου 1938 

Το Graf Zeppelin II, το μεγαλύτερο αερόπλοιο του κόσμου, κάνει το παρθενικό του ταξίδι.

Ήταν το τελευταίο από τα αερόπλοια με σταθερό σκελετό που κατασκευάστηκαν από την Zeppelin Luftschiffbau στο διάστημα του μεσοπολέμου. Λόγω της άρνησης των ΗΠΑ να προμηθεύσουν τη Γερμανία με ήλιο, το Graf Zeppelin II γέμισε με υδρογόνο. Για τον λόγο αυτό, και καθώς είχε προηγηθεί η τραγωδία του Hindenburg, δεν μετέφερε ποτέ επιβάτες εμπορικών πτήσεων.

Συνολικά, πραγματοποίησε 30 πτήσεις σε ένα διάστημα 11 μηνών, έως το 1939, όμως το 1940, η ναζιστική Γερμανία θεώρησε ότι τα υλικά με τα οποία είχε κατασκευαστεί μπορούσαν να φανούν πιο χρήσιμα αλλού, και έτσι έδωσε εντολή να διαλυθεί.

Άλλωστε, η εποχή όπου τα τεράστια αερόπλοια θεωρούνταν το μέλλον των αερομεταφορών, μεταφέροντας επιβάτες από τη μια στην άλλη πλευρά των ωκεανών της γης, είχε τελειώσει. Αυτό το όνειρο τινάχθηκε στον αέρα όταν το zeppelin Hindenburg τυλίχθηκε στις φλόγες κατά τη διάρκεια της προσπάθειάς του να προσγειωθεί στο Νιου Τζέρσι και μέσα σε μισό λεπτό μετατράπηκε σε φλεγόμενα συντρίμμια. 

Τα αερόπλοια χρησιμοποιούσαν υδρογόνο ή ήλιο για να πλέουν στον αέρα και προπέλες για να στρέφονται εκεί όπου ήθελαν να πάνε. Το Hindenburg, όπως και το Graf Zeppelin II, είχε μήκος μεγαλύτερο από τρία Boeing 747 μαζί. 

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου-1
φωτ.: AP

Zeppelins που είχε κατασκευάσει η γερμανική εταιρεία Luftschiffbau Zeppelin πραγματοποίησαν τις πρώτες αποστολές στρατηγικών βομβαρδισμών κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι ΗΠΑ πειραματίστηκαν επίσης με τα αερόπλοια, μετατρέποντας τα USS Macon και USS Akron σε ιπτάμενα αεροπλανοφόρα κατά τη διάρκεια του ‘30. 

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου-2
φωτ.: AP

Μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τα αερόπλοια άρχισαν τις πρώτες τους εμπορικές υπερατλαντικές πτήσεις, τις δεκαετίες του 1920 και του 1930. Οι επιβάτες τα προτιμούσαν γιατί ήταν γρηγορότερα και φθηνότερα από το ταξίδι με τα πλοία. Ακόμα και στο Empire State Building της Νέας Υόρκης προστέθηκε  ένας ιστός για να δένουν αερόπλοια, όμως το σχέδιο τελικά εγκαταλείφθηκε, καθώς οι ισχυροί άνεμοι στην κορυφή του ουρανοξύστη το έκαναν επικίνδυνο. 

Το πρώτο Graf Zeppelin θεωρείται το πιο επιτυχημένο αερόπλοιο όλων των εποχών, καθώς οι 590 πτήσεις του κάλυψαν 1.609.344 χιλιόμετρα, αφού στα 10 χρόνια που πετούσε,  διέσχισε τους ωκεανούς 144 φορές. Και το 1929 έκανε τον γύρο του κόσμου σε μόλις 12 ημέρες. 

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου-3
φωτ.: AP

Το Hindenburg έκανε μόλις 63 πτήσεις αφότου κατασκευάστηκε, το 1936.

Όμως μπορούσε να μεταφέρει πάνω από 70 επιβάτες με στυλ, αφού είχε τη δική του τραπεζαρία, μία αίθουσα συγγραφής, ένα σαλόνι με πιάνο με ουρά και πολλά παράθυρα ώστε οι επιβάτες να βλέπουν τη θέα.  

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου-4
φωτ.: AP

Ένα ταξίδι από τη Βραζιλία στην Ευρώπη, για παράδειγμα, διαρκούσε τρεις ημέρες και οι επιβάτες δεν είχαν πολλά να κάνουν πέραν του να κοιτάζουν έξω από τα παράθυρα, να διαβάζουν, να τρώνε, να πίνουν και να κοινωνικοποιούνται μεταξύ τους. Και τα γεύματα πάνω στο zeppelin ήταν πολύ σοβαρή υπόθεση: Σερβίρονταν σε τακτά χρονικά διαστήματα, ήταν πλουσιοπάροχα και βέβαια συνοδεύονταν από άπλετο αλκοόλ. Για τον σκοπό αυτό, είχε επιστρατευτεί σεφ από τα εστιατόρια των πολυτελέστερων ξενοδοχείων της Ευρώπης. 

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου-5
φωτ.: AP

Το τέλος του Hindenburg ήρθε όταν ετοιμαζόταν να προσγειωθεί στο Λέικχερστ του Νιου Τζέρσι, στις 6 Μαΐου του 1937. Φλόγες εμφανίστηκαν καθώς το αερόπλοιο πλησίαζε τον ιστό πρόσδεσης και μέσα σε μόλις 32 δευτερόλεπτα, ολόκληρο το αεροπλάνο είχε παραδοθεί στη φωτιά. Ευτυχώς, 62 άτομα από τους επιβάτες και το πλήρωμα μπόρεσαν να σωθούν πηδώντας από τα παράθυρα στο έδαφος, όμως ο τελικός απολογισμός ήταν 35 θύματα μέσα στο zeppelin και ένα ακόμα από το πλήρωμα εδάφους. 

Ταξίδι πάνω από τα σύννεφα συνοδεία πιάνου – Η χρυσή εποχή και το τέλος του αερόπλοιου-6
φωτ.: AP

Οι ιστορικοί συζητούν ακόμα τους λόγους που έφεραν την πτώση του Hindenburg και κλόνισαν την εμπιστοσύνη του κόσμου στα αερόπλοια με υδρογόνο. Το γεγονός ότι το Hindenburg ήταν γεμάτο με το πολύ εύφλεκτο υδρογόνο ήταν ο λόγος για τον οποίο τυλίχθηκε στις φλόγες τόσο γρήγορα, λένε κάποιοι.  Μία άλλη θεωρία ήταν ότι η τραγωδία οφείλεται στην εύφλεκτη μπογιά που είχε χρησιμοποιηθεί στο εξωτερικό του αερόπλοιου. 

Όπως και να έχει, η χρυσή εποχή των αερόπλοιων είχε τελειώσει. Τα αεροσκάφη σταθερών φτερών συνέχισαν να γίνονται πιο δημοφιλή και να κυριαρχούν στους αιθέρες, τόσο στις πολεμικές όσο και στις εμπορικές πτήσεις. 

Όμως, η ιδέα του αερόπλοιου δεν εγκαταλείφθηκε ποτέ εντελώς. Ο αμερικανικός στρατός έχει πειραματιστεί με τη χρήση αερόπλοιων για πλατφόρμες παρακολούθησης πάνω από πεδία μαχών, ενώ επιστήμονες του διαστήματος οραματίζονται τέτοιες κατασκευές που να μπορούν κάποια μέρα να πετάξουν ως τον Άρη ή άλλους πλανήτες. 

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Η αρχή του τέλους των υπερηχητικών ταξιδιών: Ένα μικρό κομμάτι μέταλλο προσγείωσε για πάντα το «λευκό πουλί»

Σαμπάνια, χαβιάρι και κλεμμένα μαχαιροπήρουνα: Η ζωή σε ταχύτητα 2 Μαχ

Τα μυστικά του A380: Όσα δεν βλέπει ποτέ ο επιβάτης

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News