H καλύτερη διαφήμιση όλων των εποχών – Δεν έδειχνε το προϊόν, όμως άλλαξε τον κόσμο
24 Ιανουαρίου 1984
Ο Στιβ Τζομπς παρουσιάζει τον επαναστατικό υπολογιστή της Apple, Macintosh και αλλάζει τον κόσμο για πάντα. Μοιάζει αυτονόητο σήμερα, όμως αυτός ο υπολογιστής ήταν ο πρώτος στον κόσμο που ήταν προσβάσιμος για τους πολλούς: Όχι μόνο γιατί η τιμή του ήταν προσιτή, αλλά και γιατί δεν χρειαζόταν να έχει σπουδάσει κάποιος πληροφορική για να μπορεί να τον χειριστεί.
Σήμερα, όταν σκεφτόμαστε έναν υπολογιστή, στο μυαλό μας έρχονται ασυναίσθητα ένα ποντίκι και «παράθυρα». Όμως το 1984, τα πράγματα δεν ήταν καθόλου έτσι. Οι πρώτοι σε πωλήσεις υπολογιστές της εποχής, όπως ο IBM PC XT που κόστιζε 5.000 δολάρια, ο πολύ φθηνότερος Commodore 64 αλλά και ο Apple II της ίδιας της Apple, αποτελούνταν από μαύρες οθόνες, στις οποίες εμφανίζονταν γραμμές από πράσινα ή άσπρα γράμματα, σαν να γράφει κανείς σε γραφομηχανή. Για να αντιγράψεις ένα αρχείο, έπρεπε να γράψεις ένα ολόκληρο και ακαταλαβίστικο κατεβατό, όπως “copy a:\autoexec.bat c:\windows”. Τα λάθη ήταν συχνά και κάποιες φορές καταστροφικά.
Όμως ο Τζεφ Ράσκιν, ένας επιστήμονας της πληροφορικής από τη Νέα Υόρκη που είχε προσληφθεί στην Apple το 1978, πίστευε ότι οι υπολογιστές έπρεπε να είναι πιο εύκολοι στη χρήση.
Ασφαλώς, ο Macintosh τον οποίο παρουσίασε εκείνη την ημέρα ο Στιβ Τζομπς δεν μοιάζει και τόσο με τον σημερινό Mac. Όμως, είναι ο μοναδικός υπολογιστής που επιβιώνει μέχρι σήμερα, σχεδόν 40 χρόνια μετά. Γιατί την εποχή του 1984, τα κορυφαία ονόματα της πληροφορικής ήταν τα Atari, Commodore, Compaq, Kaypro και Radio Shack. Σήμερα, οι εταιρείες αυτές έχουν είτε αποχωρήσει από τους υπολογιστές ή έχουν εξαφανιστεί εντελώς. Ακόμα και η IBM -την οποία ο Στιβ Τζομπς μισούσε για τη δύναμη που είχε στην αγορά- αποχώρησε από τη βιομηχανία των PCs το 2004.
Η καλύτερη διαφήμιση όλων των εποχών
Πώς, όμως, συστήνεις στο κοινό ένα προϊόν που θα αλλάξει τον κόσμο; Η Apple το έκανε χωρίς να δείξει καν το ίδιο το προϊόν.
Δύο ημέρες πριν από την παρουσίαση του Macintosh, στις 22 Ιανουαρίου του 1984, προβάλλεται κατά τη διάρκεια του μεγαλύτερου τηλεοπτικού γεγονότος της Αμερικής, του Super Bowl, μία διαφήμιση 60 δευτερολέπτων που κόστισε 1,5 εκατ. δολάρια. Θα τη δουν περισσότερα από 90 εκατομμύρια τηλεθεατές, με τους ειδικούς της διαφήμισης να συμφωνούν μέχρι και σήμερα ότι πρόκειται για την καλύτερη όλων των εποχών.
Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Ρίντλεϊ Σκοτ (των Alien, Thelma & Louise, Gladiator και πολλών ακόμα), που την εποχή εκείνη ήταν ήδη διάσημος καθώς είχε γυρίσει, μεταξύ άλλων, το Blade Runner.
Όταν το διαφημιστικό γραφείο Chiat/Day του ζήτησε να σκηνοθετήσει τη διαφήμιση της Apple, εκείνος αρχικά νόμιζε ότι ήταν μια δουλειά για τους Beatles (των οποίων η εταιρεία ονομαζόταν Apple Records).
«Μου είπαν ‘όχι, όχι, όχι. Η Apple είναι ένας τύπος που λέγεται Στιβ Τζομπς’», θυμόταν ο Σκοτ σε μία συνέντευξή του. «Και είπα, ‘ποιος στο διάολο είναι ο Στιβ Τζομπς;’».
Η διαφήμιση ξεκινά με μία γκρίζα δυστοπία, στη σκιά του Μεγάλου Αδερφού που παρακολουθεί από την οθόνη. Η σκηνή διακόπτεται από πλάνα μίας ξανθιάς γυναίκας με κόκκινο σορτς που τρέχει, κρατώντας μία βαριοπούλα, την οποία και τελικά εκσφενδονίζει προς την οθόνη.
«Στις 24 Ιανουαρίου, η Apple Computer θα παρουσιάσει το Macintosh. Και θα δείτε γιατί το 1984 δεν θα είναι σαν το ‘1984’», διαβάζει μια φωνή.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Πώς τα τελευταία λόγια ενός δολοφόνου έγιναν το διασημότερο σλόγκαν όλων των εποχών
Το κρυφό μήνυμα στο λογότυπο της Google και σε άλλα 5 σήματα – Λίγοι τα γνωρίζουν
Ποιο τσιγάρο προτιμούν οι γιατροί; Τα «βρόμικα» κόλπα της καπνοβιομηχανίας και οι διαφημίσεις
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News