Τα μυστικά του A380: Όσα δεν βλέπει ποτέ ο επιβάτης
18 Ιανουαρίου 2005
Η ευρωπαϊκή εταιρεία αεροναυπηγικής Airbus παρουσιάζει το A380, το μεγαλύτερο αεροπλάνο της πολιτικής αεροπορίας που φτιάχτηκε ποτέ, αφού μπορεί να μεταφέρει έως και 800 επιβάτες.
Σε αυτή την πρώτη παρουσίαση του A380 συμμετείχαν οι ηγέτες της Βρετανίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Γερμανίας, καθώς και 5.000 καλεσμένοι, μεταξύ αυτών, πελάτες, προμηθευτές και εκατοντάδες δημοσιογράφοι. Ήταν μία φιέστα που τα είχε όλα: Από πυροτεχνήματα και σόου με λέιζερ, έως χορευτές.
Η παρθενική πτήση του διώροφου αεροπλάνου έγινε στις 27 Απριλίου του 2005, όταν πλέον όλος ο κόσμος είχε την ευκαιρία να δει αυτό το θαύμα της μηχανικής.
Το μέγεθος του αεροπλάνου, άλλωστε, εντυπωσιάζει μέχρι και σήμερα. Ακόμα πιο εντυπωσιακά είναι αυτά που ο επιβάτης δεν βλέπει ή δεν παρατηρεί:
· Tο A380 είναι τόσο μεγάλο που θα μπορούσε, θεωρητικά, να μεταφέρει έως και 853 επιβάτες αν όλα τα καθίσματα ήταν οικονομικής θέσης. Ωστόσο, καμία αεροπορική εταιρεία δεν το χρησιμοποιεί με αυτό τον τρόπο. Η υψηλότερη χωρητικότητά του στην πράξη είναι τα 615 άτομα σε αεροπλάνα που έχουν οικονομική και business θέση.
· Κάθε A380 κρύβει πάνω από 480 χιλιόμετρα ηλεκτρικών καλωδίων και καλωδιώσεων, με την τοποθέτησή τους να αποδεικνύεται τόσο δύσκολη ώστε ορισμένες από τις αρχικές καθυστερήσεις στην παραγωγή του αεροσκάφους αποδόθηκαν στην καλωδίωση.
· Το μέγεθος και το βάρος του σούπερ τζάμπο μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε μικρότερα αεροπλάνα που περνούν από κοντά του. Το 2017, ένα μικρό ιδιωτικό τζετ αναποδογύρισε στον αέρα όταν διασταυρώθηκε με ένα A380. Πλέον, συστήνεται στα ελαφρά αεροσκάφη να περιμένουν τέσσερα λεπτά πριν απογειωθούν ή προσγειωθούν στον ίδιο διάδρομο που μόλις χρησιμοποιήθηκε από ένα A380.
· Χρειάζονται 3.600 λίτρα χρώματος για να βαφτούν τα 11.500 τετραγωνικών μέτρα ενός A380. Ένα στρώμα μπογιάς προσθέτει βάρος άνω των 600 κιλών στο αεροσκάφος. Η διαδικασία συνήθως διαρκεί περίπου δύο εβδομάδες.
· Ένα A380 μπορεί να μεταφέρει έως και 3.000 βαλίτσες και δύο ζώνες φόρτωσης -μία μπροστά και μία πίσω- μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταυτόχρονα για να επιταχυνθεί η διαδικασία.
· Κάθε A380 αποτελείται από 4 εκατομμύρια μεμονωμένα εξαρτήματα, που παράγονταν από 1.500 εταιρείες από 30 διαφορετικές χώρες.
· Με τρία άτομα πλήρωμα πιλοτηρίου και έως 21 αεροσυνοδούς, το A380 έχει τα μεγαλύτερα πληρώματα από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος. Ο χώρος της κουζίνας είναι αρκετά άνετος ώστε να εργάζονται εκεί ταυτόχρονα πέντε άτομα, ενώ τα μέλη του πληρώματος μπορούν να ξεκουραστούν σε ένα «μυστικό» μέρος που βρίσκεται στο τρίτο πάτωμα, με κουκέτες και ιδιωτική τουαλέτα.
Όμως όπως αποδείχθηκε τελικά, το γιγάντιο αεροσκάφος δεν ήταν το game changer που είχε οραματιστεί η Airbus. Αιτία ήταν βασικά το υψηλό λειτουργικό κόστος και η χαμηλή του αποδοτικότητα.
Για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του A380, η Airbus δυσκολεύτηκε να βρει αεροπορικές εταιρείες διατεθειμένες να βάλουν το αεροπλάνο αυτό στα δρομολόγιά τους. Με τιμή πώλησης 445,6 εκατ. δολαρίων, το A380 είναι ένα από τα πιο ακριβά αλλά και πολυτελή αεροσκάφη που φτιάχτηκαν ποτέ.
Πραγματικά, οι επιβάτες του απολάμβαναν πολυτέλειες όπως μπαρ, ιδιωτικά σαλόνια και μπάνια με ντους. Οι σουίτες της πρώτης θέσης της Emirates και της Singapore ανταγωνίζονταν σε πολυτέλεια, αλλά οι θέσεις «The Residence» της Etihad ήταν ένα «διαμέρισμα» 11 τετραγωνικών μέτρων στους αιθέρες.
Όμως, ο πολυτιμότερος πελάτης για το Α380 δεν ήταν άλλος από την Emirates, η οποία ευθυνόταν για τις 123 από τις 274 παραγγελίες που δέχθηκε η Airbus για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.
Το A380 εξυπηρετούσε την ανάγκη της Emirates να μεταφέρει πάρα πολλούς επιβάτες σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, μέσω του hub της στο Dubai. Όμως όλες οι άλλες αεροπορικές εταιρείες ακολουθούν διαφορετική στρατηγική, ποντάροντας περισσότερο σε απευθείας πτήσεις με μικρότερα αεροπλάνα.
Και ενώ μερικές αεροπορικές εταιρείες είχαν ήδη αρχίσει να αποσύρουν τα A380 τους, καθώς τα θεωρούσαν ασύμφορα, η τάση επιταχύνθηκε όταν «χτύπησε» η πανδημία.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι τον Δεκέμβριο του 2021, η Airbus ολοκλήρωσε την κατασκευή του τελευταίου της A380, κλείνοντας τη σχετική γραμμή παραγωγής.
Και ενώ πολλοί θεωρούσαν ότι η πανδημία θα αποτελούσε το τέλος του A380, η απότομη ανάκαμψη της ζήτησης για ταξίδια και η προσπάθεια των αεροπορικών να ανταποκριθούν σε αυτήν έφερε το σούπερ τζάμπο ξανά στο προσκήνιο.
Αυτά τα μεγάλα αεροπλάνα είναι για τις αεροπορικές μία λύση ώστε να πουλήσουν περισσότερα εισιτήρια χωρίς να χρειαστεί να αυξήσουν τις πτήσεις τους, σε μία εποχή που δυσκολεύονται να βρουν πληρώματα.
Έτσι, εταιρείες όπως οι Qantas Airways, Etihad Airways, Korean Air Lines και Singapore Airlines, που είχαν προσγειώσει τα A380 τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τώρα τα φέρνουν και πάλι στον αέρα. Η Thai Airways σκέφτεται να τα επαναφέρει από το 2024.
Βέβαια, υπάρχει και ένας ακόμα λόγος για τον οποίο κάποιες αεροπορικές αποφασίζουν να αξιοποιήσουν τα A380 τους. Και αυτός δεν είναι άλλος από τη συνειδητοποίηση ότι δεν τις συμφέρει πια να τα πουλήσουν.
Η αξία του αεροσκάφους έχει πέσει τόσο πολύ, ώστε μία πώληση ίσως να μην έχει νόημα. Ενδεικτικά, ενώ ένα καινούργιο A380 κόστιζε σχεδόν 450 εκατ. δολάρια, ένα τέτοιο αεροπλάνο 10ετίας είδε την τιμή του να πέφτει από τα 76 εκατ. δολάρια που ήταν πριν από την πανδημία στα 30 εκατ. δολάρια σήμερα.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Τίτλοι τέλους για το «θηρίο» των αιθέρων: Αποχαιρετισμός στο πιο εμβληματικό αεροσκάφος
Το αεροπλάνο που δεν έπρεπε να φτιαχτεί ποτέ
Τέλος το χαβιάρι στα 55.000 πόδια: Όταν προσγειώθηκε το «όμορφο πουλί»
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News