Τζάσι: Οι δύσκολες ισορροπίες ανάμεσα στις ανάγκες των εργαζομένων και στην αυτοματοποίηση
Ο Αντι Τζάσι αναλαμβάνει τα ηνία μίας πολύ ασυνήθιστης εταιρείας τεχνολογίας.
Η Amazon απασχολεί πολύ περισσότερες υπαλλήλους συγκριτικά με κάθε άλλο ανταγωνιστή της, όπως Microsoft, Google και Apple με πολλούς εξ αυτών να είναι χειριστές με χαμηλή εξειδίκευση παρά μηχανικοί λογισμικού. Η Αmazon συνεργάζεται επίσης με 2,4 εκατ. ενεργούς εμπόρους που πωλούν τα προϊόντα τους στην πλατφόρμα λιανεμπορίου της. Ομως, ο νέος διεθύνων σύμβουλος, ο Τζάσι που έχει μαθητεύσει κοντά στον ιδρυτή της Amazon, τον Τζεφ Μπέζος, έχει στη διάθεσή του ένα πανίσχυρο εργαλείο για να διαχειρίζεται αυτόν τον τεράστιο «ωκεανό» εργαζομένων και συνεργατών: μία εξίσου τεράστια υποδομή cloud-software την οποία διαχειρίζεται από το ξεκίνημά της.
Η Amazon χρησιμοποιεί το λογισμικό για να διαχειρίζεται τα πάντα κατά τρόπο που καμία άλλη εταιρεία δεν έχει κάνει, με εξαίρεση ίσως τους γίγαντες της gig-economy Uber, Lyft, DoorDash και Instacart. Είτε οδηγούν ένα φορτηγό για διανομή προϊόντων, είτε τακτοποιούν τα εμπορεύματα στα ράφια είτε ασχολούνται με την αναπλήρωση των κενών στις αποθήκες, οι εργαζόμενοι της Amazon, οι εργολάβοι και οι έμποροι με τους οποίους συνεργάζεται παρακολουθούνται, αξιολογούνται, ανταμοίβονται, ή ακόμη επιπλήττονται ή καθοδηγούνται μέσω του λογισμικού.
Ενώ ο κ.Τζάσι περιγράφεται συχνά από εκείνους που έχουν συνεργαστεί μαζί ότι μοιάζει αρκετά με τον Τζεφ Μπέζος, αλλά ίσως είναι πιο ζεστός και ασαφής, υπάρχει αναμφισβήτητα προς το παρόν μια έντονη αντίθεση ανάμεσα στον τρόπο που αντιμετωπίζει τις άμεσες αναφορές του και στον τρόπο με τον οποίο οι αλγόριθμοι της Amazon και η τεχνητή νοημοσύνη αντιμετωπίζει τους εκατομμύρια εργαζόμενους της εταιρείας και τους εμπόρους. Εάν ο κ.Τζάσι μπορεί να καταλάβει πώς να χρησιμοποιεί αλγόριθμους για τη διαχείριση εργαζομένων και συνεργατών με τον ίδιο ανθρώπινο τρόπο που διαχειρίζεται τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζεται προσωπικά, αυτό μπορεί να αποδειχθεί ότι είναι η καθοριστική κληρονομιά του ως διευθύνων σύμβουλος.
Εχοντας δημιουργήσει ο ίδιος την Amazon Web Services (AWS) που ξεκίνησε ως μία μικροσκοπική startup στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και έχει μετατραπεί σήμερα σε κολοσσό στον χώρο του cloud, αντιπροσωπεύοντας το ήμισυ των κερδών της εταιρείας, ο Τζάσι κατανοεί όχι μόνο πώς λειτουργεί το internet για τις τεχνολογικές εταιρείες που υποστηρίζει η AWS, από το Netflix έως τη Slack, αλλά και το πλήθος των επιχειρήσεων που ελέγχονται από την ίδια την Amazon. Aλλωστε, ο ίδιος ο Τζάσι προσελήφθη στην Αmazon το 1997, αμέσως μετά την αποφοίτησή του από το Harvard Business School.
Ωστόσο, η αυτοκρατορία της Amazon αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις – τεχνολογικές, λειτουργικές και ρυθμιστικές. Το καίριο ερώτημα είναι τί είδους επιχείρηση θέλει να είναι η ίδια η Amazon. Τα στελέχη της δηλώνουν εμφατικά ότι στόχος τους είναι η υγεία των εργαζομένων, δίδοντάς τους ευκαιρίες να ανελιχθούν, όμως ο τρόπος με τον οποίο η Amazon διαχειρίζεται τόσο τους εργαζομένους όσο και τους εμπόρους με τους αλγόριθμους έρχεται συχνά σε αντίθεση με τις αξίες που πρεσβεύει. Ηδη, υπάρχουν παράπονα από εργαζομένους και γίνονται έρευνες για τις πρακτικές που χρησιμοποιεί απέναντι στους εργαζομένους της και σε θέματα ανταγωνισμού.
Θα μπορέσει η Amazon να κατευθύνει το σύστημά της με τρόπο που να βελτιώσει τις συνθήκες των εργαζομένων της και να προωθήσει καλύτερες και πιο διαφανείς σχέσεις με τους εμπόρους που συνεργάζεται; Θα καταφέρει ο Τζάσι να βρει μία ισορροπία ανάμεσα στο καθεστώς της Amazon ως ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες των ΗΠΑ και στην προσπάθεια αυτοματοποίησης όσο το δυνατόν περισσότερων ρόλων; Και σε τί βαθμό είναι αυτό εφικτό όταν η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με έρευνες για αντιμονοπωλιακή συμπεριφορά και δέχεται πιέσεις για διάσπαση των δραστηριοτήτων της;
moneyreview.gr με πληροφορίες από WSJ
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News