Το «ξεκαθάρισμα λογαριασμών» του Ντέιβ Σαπέλ
Πολύς θόρυβος ξέσπασε τις τελευταίες μέρες έπειτα από την κυκλοφορία του κωμικού «σπέσιαλ» με τίτλο «Το Τελευταίο Κεφάλαιο» του Ντέιβ Σαπέλ στο Netflix. Ο σπουδαίος Αφροαμερικανός αυτοσχεδιαστικός κωμικός, ένας από τους κορυφαίους της γενιάς του, αποχαιρέτησε επί της ουσίας με αυτό την διαδικτυακή πλατφόρμα, αλλά και ένα ολόκληρο κεφάλαιο της καριέρας του. Το φινάλε ωστόσο δεν άρεσε και τόσο σε κάποιους και ιδιαίτερα στα μέλη της αμερικανικής τρανς κοινότητας, τα οποία μάλιστα διαδήλωσαν έξω από τα κεντρικά του Netflix στην Καλιφόρνια, παρέα με πολλούς εργαζόμενους της ίδιας της πλατφόρμας. Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που ο Σαπέλ «θίγει» σε κάποια από τις παραστάσεις του τις ΛΟΑΤΚΙ ευαισθησίες και την ραγδαία άνοδό τους στον σύγχρονο κόσμο. Ούτε και η πρώτη φορά που προκαλεί αντιδράσεις.
Ο τρόπος ωστόσο που το κάνει στο κινηματογραφημένο στο Ντιτρόιτ «σπέσιαλ», μοιάζει αρκετά με ξεκαθάρισμα λογαριασμών. Σχεδόν όλη η κάτι παραπάνω από μια ώρα διάρκεια της παράστασης αφιερώνεται σε ένα ιδιότυπο διάλογο -που είναι προφανώς μονόλογος- με όσους τον έχουν κατά καιρούς κατηγορήσει ως μισογύνη, ομοφοβικό, τρανσφοβικό κ.ο.κ. Και φυσικά, επειδή μιλάμε για έναν πραγματικό μάστορα της κωμωδίας, ακόμα και όλη αυτή η… γκρίνια είναι κατά κύριο λόγο απολαυστική, αφού έρχεται μέσα από γνήσια αστείες ατάκες και το σήμα κατατεθέν γελάκι «ωχ, μου ξέφυγε».
Δεν θα μπούμε στη διαδικασία να κρίνουμε αν ο Σαπέλ έχει δίκαιο ή άδικο σε όσα λέει· θα μείνουμε μόνο στην υπέροχη ιστορία για την τρανς φίλη του, με την οποία κλείνει την παράσταση και πιθανώς από μόνη της λέει πολλά για τις πραγματικές απόψεις του επί του ζητήματος. Μπορούμε ωστόσο να χαρακτηρίσουμε έως και ενοχλητική τη διαρκή αντιπαραβολή οποιουδήποτε κοινωνικού θέματος με το (πολύ υπαρκτό) φυλετικό ζήτημα στις Η.Π.Α. Απλά και καθαρά: η υποβάθμιση των άλλων προβλημάτων (πολιτικών, κοινωνικών, οικονομικών, ακόμα και καλλιτεχνικών) δεν προσθέτει τίποτα στις διεκδικήσεις κανενός.
Η δική μας προτροπή είναι να δείτε τόσο το σπέσιαλ του Ντέιβ Σαπέλ, όσο και εκείνο της Χάνα Γκάτσμπι, το οποίο κυκλοφόρησε επίσης πρόσφατα στο Netflix. Δύο πολύ διαφορετικές προσεγγίσεις, μιας της παλιάς σχολής και μια πολύ πιο σύγχρονη, πάνω στα ίδια ουσιαστικά θέματα που βρίσκονται στην κορυφή του ενδιαφέροντος σήμερα.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News