Ο κρυμμένος ερωτιδέας του Βερμέερ
Πόσο σπάνιο είναι να αποκαλύπτει κανείς εν έτι 2021 έναν καινούριο πίνακα του Γιοχάνες Βερμέερ; Δεδομένου ότι μας έχουν σωθεί μόνο 35 μεγάλων διαστάσεων έργα του σπουδαίου Ολλανδού ζωγράφου, το γεγονός είναι κοσμοϊστορικό για την ιστορία της τέχνης, ακόμα κι αν πρόκειται για πίνακα μέσα στον… πίνακα. Μπερδευτήκατε;
Η ανακάλυψη πάντως δεν είναι τωρινή αφού ήδη από το 1979 όταν ο διάσημος πίνακας «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοιχτό παράθυρο» εξετάστηκε για πρώτη φορά με ακτίνες Χ και οι ειδικοί κατάλαβαν πως κάτι δεν πήγαινε καλά στο επάνω κομμάτι του. Η πιο λεπτομερής εξέταση με τα σύγχρονα μέσα του 2009 επιβεβαίωσε την υποψία: στον τοίχο πίσω από την κοπέλα υπήρχε αναρτημένη μια μεγάλη ελαιογραφία ενός γυμνού ερωτιδέα, η οποία προφανώς στη συνέχεια επιζωγραφίστηκε.
Ακόμα και τότε ωστόσο έγινε η (λογική) εκτίμηση πως ο ίδιος ο Βερμέερ μετάνιωσε απλώς για την αρχική του σύνθεση και προτίμησε να απαλείψει τον ερωτιδέα. Οταν όμως τον Μάιο του 2009, η Πινακοθήκη Παλαιών Δασκάλων της Δρέσδης, στην οποία εδώ και 250 χρόνια ανήκει το έργο, ξεκίνησε την εκτεταμένη συντήρησή του, οι ειδικοί ανακάλυψαν πως η μπογιά που κάλυψε εκείνο το κομμάτι του πίνακα προστέθηκε από άλλο χέρι, περίπου δύο αιώνες αργότερα από τον καιρό του Βερμέερ. Το στρώμα βρομιάς που υπήρχε ανάμεσα στα διαφορετικά βερνίκια ήταν άλλο ένα στοιχείο που επιβεβαίωσε την παρέμβαση.
Επειτα από όλα αυτά φυσικά το μουσείο αποφάσισε την αποκατάσταση του έργου, με την επικεφαλής συντηρήτρια να δηλώνει: «είναι η πιο συναρπαστική εμπειρία στην καριέρα μου. Η ανακάλυψη τον καθιστά έναν διαφορετικό πίνακα». Πράγματι αν το σκεφτεί κανείς, η καινούρια σύνθεση με τον γυμνό ερωτιδέα να επιβλέπει παιχνιδιάρικα την κοπέλα, συνιστά ένα πολύ πιο τολμηρό σύνολο για τα δεδομένα της προτεσταντικής Ολλανδίας, ενώ αλλάζει ακόμα και την προοπτική του σε επίπεδο βάθους.
Για να αποκαλυφθεί βέβαια η κρυμμένη μορφή χρειάστηκαν πολλοί μήνες δουλειάς με το νυστέρι, κάτω από μικροσκόπιο, οι οποίοι όμως δείχνουν να απέδωσαν καρπούς. Οι επισκέπτες της Πινακοθήκης θα μπορούν πλέον να απολαύσουν τον «καινούριο» Βερμέερ από τις 10 Σεπτεμβρίου, ως μέρος μιας μεγάλης περιοδικής έκθεσης υπό τον τίτλο «Johannes Vermeer: On Reflection».
Με πληροφορίες από theartnewspaper.com
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News