To Insta Repeat αποδεικνύει ότι δεν είμαστε όσο πρωτότυποι νομίζουμε
Το νιώθεις κι εσύ το οπτικό deja vu στο instagram;
Έχετε νιώσει ποτέ αυτό που λέμε deja vu, αλλά με αφορμή μια φωτογραφία που μόλις είδατε στο instagram;
Μήπως είδατε ποτέ μια φωτογραφία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που σας έκανε αυτόματα να αναρωτηθείτε: Κάπου το έχω ξανά δει εγώ αυτό το μοτίβο (;)
Αν ναι, τότε σίγουρα θα βρείτε πολύ ενδιαφέρον το εγχείρημα του παρακάτω απρόσωπου λογαριασμού, Insta Repeat.
Ο λογαριασμός αυτός, που καταμετρά μόλις 400.000 ακολούθους, κάνει το εξής απλό:
Συλλέγει φωτογραφίες απο διαφορετικούς λογαριασμούς του instagram, οι οποίες μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους που καταντούν πανομοιότυπες και τις κάνει ένα ωραιότατο κολάζ όλες μαζί δίπλα δίπλα. Αρκεί να παρατηρήσετε ένα από τα κολάζ και θα το διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι.
Στο παρακάτω κολάζ, για παράδειγμα, ο “ποιητής” υποδεικνύει το πανομοιότυπο της φωτογραφίας, διερωτώμενος το εξής: “Είναι τόσο απαραίτητο να φοράς κίτρινο χρώμα κάτω απ’ τον καταρράκτη;”
Με τον τρόπο αυτό, το ινσταγκραμικό προφίλ insta repeat αποδεικνύει την ύπαρξη μιας σειράς φωτογραφικών κλισέ που συναντά κανείς στο instagram και εγείρει ερωτήματα σχετικά τον αισθητικό κομφορμισμό που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη φωτογραφία. Για να είμαστε πιο ακριβείς, την ψηφιοποιημένη, κοινότυπη φωτογραφία των social media που “τραβιέται” από το τελευταίας τεχνολογίας smartphone και δημοσιεύεται στο instagram, το twitter ή το facebook (Σπανιότερα πλέον, αφού το facebook μας εγκαταλείπει σιγά-σιγά- ή μάλλον καλύτερα εμείς το εγκαταλείπουμε).
Ο λογαριασμός αυτός μας προκάλεσε τις εξής σκέψεις:
Στο «βασίλειο» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η φωτογραφία μετατρέπεται καθημερινά σε θέαμα και προϊόν μαζικής κατανάλωσης, ενώ παράλληλα, το βασικότερο μέτρο για την αξία της δεν είναι άλλο από την “απήχηση”, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τη σωρεία των likes.
Οι περισσότερες φωτογραφίες που βλέπουμε πλέον σκρολάροντας στο instagram, όσο εξωτικές κι αν φαίνονται, όσα υπέροχα μέρη κι αν απεικονίζουν (δάση, κορυφές βουνών, καταρράκτες, ψηλά δέντρα, άγρια ζώα, ποτάμια) δημιουργούν ένα επαναλαμβανόμενο και “χιλιοπαιγμένο” μοτίβο, ακριβώς επειδή παράγονται σε τόσο μεγάλη αφθονία και συχνότητα, πράγμα που προκαλεί κορεσμό και τελικά φετιχοποιεί την ίδια τη φωτογραφία και το σημαινόμενό της. Μια φάση αισθητικής αφασίας περνά σήμερα η φωτογραφία;
Παρότι μπορεί να είναι εκπληκτική μια εικόνα, κάνοντάς μας να θέλουμε εκείνη τη στιγμή να αρπάξουμε μια βαλίτσα και να πάρουμε το επόμενο τρένο για να ζήσουμε μια παρόμοια περιπέτεια, η ίδια αυτή φωτογραφία δε διαφέρει και τόσο πολύ από όλες τις υπόλοιπες… αντιθέτως, είναι τόσο ίδια με όλες τις υπόλοιπες που καταντά να μην διακρίνεται, να μην ξεχωρίζει, αλλά να “κρύβεται”, να χάνεται πίσω απ’ την ίδια της την πρωτοτυπία.
Και είναι κρίμα, γιατί η φωτογραφία δεν είναι τόσο τάση όσο τέχνη. Καλό θα ήταν να το θυμόμαστε αυτό πού και πού.
Πηγή: neolaia.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News