GREEN ECONOMY

Βραχυκύκλωμα στον διαγωνισμό αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων

Βραχυκύκλωμα στον διαγωνισμό αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων

Ενώπιον του ενδεχομένου να χρειαστεί αύξηση του προϋπολογισμού για την προμήθεια λεωφορείων μηδενικών ρύπων ή μείωση του αριθμού των οχημάτων που θα αγοραστούν μέσω του σχετικού διαγωνισμού βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Και αυτό, διότι στις αρχές του έτους εκπνέει η ισχύς των δεσμευτικών προσφορών που έχουν καταθέσει οι υποψήφιοι ανάδοχοι κατασκευαστές οχημάτων. Και αν χρειαστεί να ανανεωθούν ή να παραταθούν θεωρείται βέβαιο, τόσο στην αγορά όσο και στο υπουργείο, πως θα υπάρξουν σημαντικές ανατιμήσεις εξαιτίας της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή τους. Αύξηση που εκτιμάται πως μπορεί να είναι μεταξύ 10% και 15%.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 384 εκατ. ευρώ. Ο ελληνικός διαγωνισμός διενεργείται σε μία περίοδο κατά την οποία μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις επιχειρούν επίσης να προμηθευτούν ηλεκτρικά ή χαμηλών ρύπων λεωφορεία αυξάνοντας τη ζήτηση, την ώρα που υπάρχουν περιορισμένες δυνατότητες παραγωγής.

Αν και οι προσφορές για τον διαγωνισμό κατατέθηκαν στις αρχές του 2022, σκέλη του έχουν «κολλήσει» στη διαδικασία ενστάσεων. Προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερος ανταγωνισμός κατατμήθηκε σε πέντε επιμέρους διαγωνισμούς.

Ο πρώτος αφορούσε την προμήθεια υβριδικών λεωφορείων. Στον εν λόγω διαγωνισμό δεν εμφανίστηκε κανείς υποψήφιος. Ο δεύτερος αφορά 200 λεωφορεία 12 μέτρων με κινητήρες καύσης συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG). Σε αυτόν προσφορές υπέβαλαν η ιταλογαλλική IVECO και η τουρκοϊταλική ΙΙΑ. Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό δεν έχουν προβληθεί ενστάσεις και αναμένεται να προχωρήσει κανονικά τις επόμενες εβδομάδες. Το ίδιο και ο τρίτος διαγωνισμός που αφορά 100 μεγάλα, αρθρωτά λεωφορεία CNG, στον οποίο δεσμευτική προσφορά έχει καταθέσει μόνον η IVECO.

Και κάπου εδώ αρχίζουν τα πράγματα να μπλέκουν: στον τέταρτο διαγωνισμό για 250 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία με ελάχιστη αυτονομία 180 χιλιομέτρων, στην τελική φάση έχουν προκριθεί η ισπανική Irizar και η κινεζική Yutong Bus, ενώ αποκλείστηκε η κινεζική BYD επειδή ο φάκελος της προσφοράς της κρίθηκε ανεπαρκής. Η BYD υπέβαλε ένσταση στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), που εκδικάζεται τις επόμενες μέρες. Η ένσταση της BYD περιπλέκει και τον πέμπτο διαγωνισμό, για 100 ηλεκτροκίνητα αυτονομίας 135 χιλιομέτρων, στον οποίο έχουν υποβάλει προσφορές η Irizar, η βελγική Van Hool, η IVECO όπως και η ενιστάμενη BYD.

Εάν η ένστασή της απορριφθεί και η κινεζική εταιρεία και οι Ελληνες συνεργάτες της επιλέξουν να προσφύγουν σε δεύτερο βαθμό στο Συμβούλιο της Επικρατείας, τότε οι διαγωνισμοί για αυτές τις κατηγορίες λεωφορείων θα αντιμετωπίσουν υψηλότερα κόστη λόγω της λήξης των δεσμευτικών προσφορών. Το υπουργείο βρίσκεται σε πλήρη εγρήγορση για το θέμα και εκτιμά πως εάν η ένσταση απορριφθεί δεν θα υπάρξει νέα προσφυγή. Ωστόσο επεξεργάζεται ήδη εναλλακτικές όπως η άντληση περισσότερων πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης που χρηματοδοτεί τη δράση. Κάτι το οποίο όμως δεν είναι δεδομένο, μιας και από την αρχή οι αρμόδιες διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης ήταν επιφυλακτικές για τη διάθεση κονδυλίων σε ξένες εταιρείες, όπως κινεζικές, την ώρα που υπάρχουν μεγάλοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές για αυτούς τους τύπους οχημάτων. Σε περίπτωση που αυτό δεν καταστεί δυνατό, ο αριθμός των λεωφορείων που θα προμηθευτεί το Δημόσιο νομοτελειακά θα μειωθεί.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News