ΔΕΗ: Το νέο «πράσινο», πελατοκεντρικό μοντέλο
Το σχέδιο της για τη μετατροπή της ΔΕΗ από μια εταιρεία εξαρτημένη από τα ορυκτά καύσιμα, υπο- επενδεδυμένη και υπερδανεισμένη, σε μια εταιρεία «πράσινη» και αποτελεσματική, προσπαθεί να προωθήσει η διοίκηση της ΔΕΗ. Ήδη έχει ανακοινώσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα 8,4 δις. ευρώ, που έχει τέσσερις «πυλώνες» χρηματοδότησης: Την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των 750 εκατ. ευρώ που εξαγγέλθηκε πρόσφατα, το «ζεστό χρήμα» 1,3 δις. ευρώ από την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ στους Αυστραλούς της Macquarie, κεφάλαια 2,1 δις. ευρώ από την οργανική κερδοφορία και 1,3 δις. ευρώ από δανεισμό.
«Green Deal» στην ηλεκτροπαραγωγή
Με τον κωδικό «Green Deal στην ηλεκτροπαραγωγή» η ΔΕΗ συμπυκνώνει την φιλοδοξία της να καταστήσει τις ΑΠΕ όχι μόνο ως βασικό συστατικό μείγμα του χαρτοφυλακίου της, αλλά και κύρια πηγή της κερδοφορίας της. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το 2026, από τις ΑΠΕ θα προέρχεται το 40% περίπου των επαναλαμβανόμενων EBITDA 1,7 δις. ευρώ από μόλις 13% σήμερα των επαναλαμβανόμενων EBITDA της τάξης των 900 εκατ. ευρώ. Λαμβανομένων υπόψη των υδροηλεκτρικών σταθμών, η «πράσινη» εγκατεστημένη ισχύς της ΔΕΗ σήμερα ανέρχεται σε 3,4 GW.
Το σχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση πρόσθετης «πράσινης» ισχύος 4,8 GW έως το 2026, αυξάνοντας το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο της ΔΕΗ σε 8,1 GW. Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των πρόσθετων 4,8 GW, μέσα στο επόμενο 6μηνο αναμένεται η ηλέκτριση φωτοβολταϊκού πάρκου 30 MW στην Πτολεμαΐδα. Υπό κατασκευή βρίσκονται το mega- φωτοβολταϊκό των 200 MW επίσης στην Πτολεμαΐδα, πάρκο 50 MW στην Μεγαλόπολη καθώς και μια σειρά μικρών υδροηλεκτρικών και αιολικών έργων, συνολικής ισχύος 42 MW. To καλοκαίρι προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί για cluster φωτοβολταϊκών 65 ΜW στη Δυτική Μακεδονία.
Σε φάση προετοιμασίας βρίσκονται οι διαγωνισμοί για μονάδες αποθήκευσης 700 MW, για σειρά έργων συνολικής ισχύος 2 GW στις περιοχές απολιγνιτοποίησης (Πτολεμαϊδα, Αμύνταιο, Μεγαλόπολη) και για αιολικά έργα 70 MW στη Βόρειο Ελλάδα. Τέλος, Άδειες Παραγωγής (που είναι η πρώτη φάση της αδειοδοτικής διαδικασίας) έχουν εξασφαλιστεί για αιολικά projects συνολικής ισχύος 365 MW, φωτοβολταϊκά 994 MW, μικρά υδροηλεκτρικά 8MW και μονάδες βιομάζας 25 ΜW. Το «Green Deal» της ΔΕΗ περιλαμβάνει και την επέκταση εκτός συνόρων, καθώς υπολογίζεται ότι από το πράσινο χαρτοφυλάκιο της ΔΕΗ, τουλάχιστον 700 MW εγκατεστημένης ισχύος θα προέρχονται από τις «γειτονικές αγορές». Το business plan προβλέπει ότι από τις συνολικές επενδύσεις των 8,4 δις. ευρώ το 16% (1,34 δις. ευρώ) θα κατευθυνθούν εκτός συνόρων, με τη ΔΕΗ να κάνει ειδική μνεία στην παρουσίασή του στις επενδυτικές ευκαιρίες στην αγορά ΑΠΕ σε Ρουμανία και Βουλγαρία.
Λειτουργική αποδοτικότητα και ψηφιοποίηση
Ο δεύτερος «πυλώνας» της νέας στρατηγικής της ΔΕΗ αφορά στην ψηφιοποίησή της και την βελτίωση της λειτουργικής της αποδοτικότητας. Στόχοι της επιχείρησης, η βελτίωση των υφιστάμενων assets, η αύξηση της απόδοσης των επενδύσεων, η ενίσχυση της εισπραξιμότηας των οφειλών, ο εξορθολογισμός της κοστολογικής βάσης και η πώληση «δευτερευούσης σημασίας» περιουσιακών στοιχείων.
Άνοιγμα σε ηλεκτροκίνηση και τηλεπικοινωνίες
Τέλος, όσον αφορά στην πελατοκεντρική προσέγγιση, η ΔΕΗ στοχεύει να επικεντρωθεί στους τομείς υψηλής προτεραιότητας (αναφορικά με τη συμπεριφορά των πελατών και τα περιθώρια κέρδους), με την εισαγωγή νέων προϊόντων και την τιμολόγησή τους σύμφωνα με την «αξία του πελάτη στη διάρκεια ζωής του» (customer lifetime value) και την προσέλκυση πελατολογίου υψηλής προστιθέμενης αξίας. Προχωρά ο εκσυγχρονισμός των καταστημάτων της επιχείρησης και η «μεταπήδηση» πολλών συναλλαγών από τα φυσικά κανάλια (π.χ. γκισέ), στα ψηφιακά. Τέλος, στο πλαίσιο της διεύρυνσης του πελατολογίου εντάσσεται και η είσοδος σε νέες δραστηριότητες, όπως είναι η ηλεκτροκίνηση (για την οποία προβλέπονται επενδύσεις 110 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια) και οι τηλεπικοινωνίες, όπου η ΔΕΗ σκοπεύει να αξιοποιήσει τις υποδομές της (δίκτυο διανομής) ώστε να παρέχει υπηρεσίες οπτικής ίνας και πρόσβαση σε γρήγορο Ίντερνετ σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία κάνει λόγο για επενδύσεις 680 εκατ. ευρώ την περίοδο 2020-2026, σκοπεύοντας να αποκτήσει 1 εκατ. πελάτες στους οποίους θα παρέχει υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών έως το τέλος της δεκαετίας.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News