Ανεβάζουν στροφές τα «πράσινα» νησιά: Επίσκεψη Μητσοτάκη στην Αστυπάλαια – Πρόοδος στη Χάλκη
Volkswagen και Citroen τα «οχήματα» της ενεργειακής μετάβασης - Τι σχεδιάζει το ΥΠΕΝ στα ελληνικά νησιά
Στην τελική ευθεία μπαίνουν δύο σημαντικά σκέλη του project που υλοποιεί το ελληνικό δημόσιο με τη Volkswagen στην Αστυπάλαια: Ο διαγωνισμός για την κατασκευή της υβριδικής μονάδας, που θα συνδυάζει σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ με μπαταρία αποθήκευσης, και το πρόγραμμα που θα επιδοτεί τα ηλεκτρικά ΙΧ, τα οποία θα τροφοδοτούνται από την «πράσινη» ενέργεια που θα παράγει το νησί.
Όσον αφορά στον διαγωνισμό για την επιλογή του αναδόχου για το έργο του υβριδικού σταθμού, οι πληροφορίες του «MR» αναφέρουν ότι αναμένεται εντός του φθινοπώρου. Ένα σημαντικό προπαρασκευαστικό βήμα πραγματοποιήθηκε σήμερα, με τη δημοσίευση από τη ΡΑΕ της απόφασης για πραγματοποίηση δαπάνης που αφορά στο έργο «Προετοιμασία προδιαγραφών διαγωνισμού επιλογής αναδόχου για το υβριδικό σύστημα ηλεκτροπαραγωγής του ειδικού πιλοτικού έργου Αστυπάλαιας». Η Αρχή ζητά ουσιαστικά τεχνική υποστήριξη για την κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης, κάνοντας λόγο για «ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία προετοιμασίας».
Την ίδια στιγμή, με ταχείς ρυθμούς «τρέχουν» και οι προετοιμασίες για την αντικατάσταση του στόλου των συμβατικών οχημάτων του νησιού με ηλεκτρικά, ώστε να ολοκληρωθεί το project που συνδυάζει την «πράσινη» ενέργεια με την «πράσινη» κινητικότητα. Στο πλαίσιο αυτό, σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται και το ειδικό πρόγραμμα (με την ονομασία e-astypalea), για την επιδότηση αγοράς ηλεκτροκίνητων ΙΧ, δικύκλων και ποδηλάτων. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει επεξεργαστεί η Γενική Γραμματεία Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών που ακολουθεί το μοντέλο του επιτυχημένου «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ». Το ΥΠΕΝ έχει ήδη αναθέσει το έργο για την ψηφιακή πλατφόρμα που θα υποδέχεται τις αιτήσεις των φυσικών και νομικών προσώπων, η οποία προγραμματίζεται να ανοίξει εντός του καλοκαιριού. Σημειώνεται ότι την πρόοδο του έργου της Αστυπάλαιας παρακολουθεί προσωπικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος –κατά πληροφορίες- θα επισκεφθεί το νησί εντός του Ιουνίου και θα προχωρήσει σε ανακοινώσεις.
Χάλκη
Πρόοδος όμως καταγράφεται και σε άλλο ένα project αντίστοιχων προδιαγραφών, που αφορά στο «πρασίνισμα» ενός άλλου νησιού των Δωδεκανήσων και πιο συγκεκριμένα της Χάλκης. Προς την κατεύθυνση αυτή, στις αρχές του έτους ανακοινώθηκε σύμπραξη της ελληνικής κυβέρνησης με το γαλλικό «τρίο» των Citroen-Akuo Energy-Vinci . Σύμφωνα, με πληροφορίες, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών για την κατάρτιση Μνημονίου Κατανόησης (MoU) που θα οριοθετεί το πλαίσιο της ελληνο-γαλλικής συνεργασίας και τις παραμέτρους του έργου.
Επενδυτικό Σχέδιο Απανθρακοποίησης των Νησιών
Η κινητικότητα για Αστυπάλαια και Χάλκη συμπίπτει και με τις ενέργειες που δρομολογεί το ΥΠΕΝ για την αξιοποίηση του «κουμπαρά» των 800 εκατ. ευρώ περίπου (με βάση τις σημερινές τιμές ρύπων) που προέρχεται από τον ειδικό μηχανισμό για την Ελλάδα που προβλέπει η Οδηγία 2018/410 για διάθεση 25 εκατομμυρίων δωρεάν δικαιωμάτων ρύπων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ρύπων. Σε συνέχεια της κατάθεσης αιτήματος από το ΥΠΕΝ στις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν και την καταρχήν θετική απάντηση των Βρυξελλών, χθες ανακοινώθηκε και η σύσταση της Ομάδας Εργου –με επικεφαλής τον καθηγητή Κ. Ανδριοσόπουλο-, με αποστολή να διαμορφώσει ολοκληρωμένη πρόταση για το «Επενδυτικό Σχεδίου Απανθρακοποίησης των Νησιών» και να συνδράμει το ΥΠΕΝ στη διαδικασία υποβολής του στις Βρυξέλλες και στην υλοποίησή του στη συνέχεια.
Εδαφικό Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης Νήσων
Για την απανθρακοποίηση των νησιών, εξάλλου, θα αξιοποιηθούν και μέρος των κονδυλίων του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, καθώς είναι υποχρεωτική η χρήση τους και για πράσινες δράσεις στα νησιά του Αιγαίου (Βορείου και Νοτίου) και την Κρήτη. Το προσχέδιο του Εδαφικού Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης των Νήσων (ΕΣΔΙΜ) (που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση) λαμβάνει υπόψη τη χωρική διάσταση, τον ενεργειακό σχεδιασμό καθώς και τα επιμέρους οικονομικά, κοινωνικά και εδαφικά χαρακτηριστικά των νήσων, τα οποία έχουν ομαδοποιηθεί με βάση την προοπτική και το χρονοδιάγραμμα της διασύνδεσής τους με την ηπειρωτική Ελλάδα, τον μόνιμο πληθυσμό και τις τοπικές δημογραφικές τάσεις, καθώς και την τουριστική κίνηση που εξυπηρετούν. Έχει επίσης επιδιωχθεί η σύνδεση του περιεχομένου του ΕΣΔΙΜ με την πρωτοβουλία Greco Islands, η οποία επικεντρώνεται στην ολοκληρωμένη μετάβαση μικρών νησιών προς την κλιματική ουδετερότητα με παράλληλη τόνωση των τοπικών κοινωνιών.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News