ΔΕΣΦΑ- ΔΕΔΑ: Επενδύσεις 1 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 10ετίας
Επενδύσεις 1 δισ. ευρώ σε υποδομές φυσικού αερίου προγραμματίζουν την επόμενη δεκαετία ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) και ο Διαχειριστής Εθνικού Δικτύου Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ).
Πρόκειται για στοιχείο που επιβεβαιώνει τον κομβικό ρόλο του φυσικού αερίου όχι μόνο ως καυσίμου μετάβασης προς την απανθρακοποίηση του ενεργειακού συστήματος της χώρας, αλλά και για την ανάδειξή της ως ενεργειακού κόμβου στην περιοχή, που θα προέλθει από την υλοποίηση πρόσθετων έργων υποδομής τα επόμενα χρόνια, όπως είναι το FSRU της Αλεξανδρούπολης, η Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας και ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός IGB. Οι ισχυρές αυτές προοπτικές έχουν ως «φόντο» την αυξητική τάση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στη χώρα -που ανήλθε σε ύψος-ρεκόρ φέτος έχει σχεδόν υπερδιπλασιαστεί από το 2014- και τη στρατηγική της ΕΕ για διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων ενέργειας.
Όπως τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας σε διαδικτυακή εκδήλωση που διοργανώθηκε την Πέμπτη για τις προοπτικές του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα αναφερόμενος στον εξελίξει διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, «με την επικείμενη είσοδο επενδυτών θα συνεχιστούν οι αναγκαίες επενδύσεις στην ανάπτυξη του δικτύου διανομής φυσικού αερίου». Υπογράμμισε επίσης την αναπτυξιακή διάσταση των σχεδιαζόμενων έργων, καθώς, αποτελούν σημαντικό εργαλείο περιφερειακής ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη και οδηγούν σε μείωση του ενεργειακού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Μιλώντας στην ίδια εκδήλωση, η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Maria-Rita Galli υπογράμμισε ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει στο Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξής του (που αναμένει την έγκριση της ΡΑΕ) επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας που αφενός ενισχύουν τον ρόλο του φυσικού αερίου ως καυσίμου βάσης -με δεδομένη την μεταβλητότητα της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ- καθώς οι λιγνιτικές μονάδες σταδιακά βγαίνουν από το σύστημα, αφετέρου μπορούν να συμβάλλουν στην περαιτέρω διείσδυση πράσινων πηγών ενέργειας, υποδεχόμενες τα επόμενα χρόνια υδρογόνο και βιομεθάνιο. Το αναπτυξιακό σχέδιο του ΔΕΣΦΑ αναπτύσσεται σε τρεις άξονες: Πρώτον, το άνοιγμα του κλάδου Small Scale LNG (που δίνει πρόσβαση σε φυσικό αέριο σε περιοχές όπου δεν έχει αναπτυχθεί δίκτυο αγωγών), με τον σταθμό φόρτωσης φυσικού αερίου σε φορτηγά (truck loading) να καθίσταται λειτουργική στο τέλος του έτους. Έως το 2023 ο ΔΕΣΦΑ θα κατασκευάσει προβλήτα LNG (Small Scale LNG Jetty) στη Ρεβυθούσα, που θα συμβάλλει στην περαιτέρω χρήση του LNG στη ναυτιλία αλλά και στα βαρέα οχήματα. Δεύτερον, ανάπτυξη νέων αγωγών υψηλής πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και στη Δυτική Ελλάδα και τρίτον, την ενίσχυση του δικτύου του Διαχειριστή, ώστε να μπορεί να υποδεχθεί φυσικό αέριο από τα νέα σημεία εισόδου όπως ο αγωγός TAP και στο μέλλον το FSRU της Αλεξανδρούπουλης και η Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΑ Μάριος Τσάκας υπογράμμισε ότι η ΔΕΔΑ υλοποιεί αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο project ανάπτυξης δικτύων διανομής στην Ευρώπη, με επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ έως το 2025 που θα ξεπεράσουν το μισό δις. έως το 2030, υπογραμμίζοντας ότι τα δίκτυα σχεδιάζονται με «πράσινο πρόσημο», με την τήρηση δηλαδή όλων των τεχνικών προδιαγραφών ώστε να υποδεχθούν στο μέλλον βιομεθάνιο και υδρογόνο. Σύμφωνα με το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας άμεσα ξεκινούν οι εργασίες για την διείσδυση του φυσικού αερίου στην Δυτική Ελλάδα, με την ανάπτυξη υποδομών διανομής, αρχής γενομένης από Πύργο, Πάτρα και Αγρίνιο. Οι τρεις αυτές πόλεις θα τροφοδοτηθούν με βυτία LNG από τη Ρεβυθούσα, έως ότου κατασκευαστεί ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ από τη Μεγαλόπολη έως την Πάτρα, έργο που μόλις εντάχθηκε στο Δεκαετές Πλάνο Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ και αναμένεται -σε συνέχεια της λήψης της τελικής επενδυτικής απόφασης- να ολοκληρωθεί έως το 2026. Ενδεικτικό του μακροχρόνιου σχεδιασμού της εταιρείας είναι ότι οι διαθέσιμες υποδομές αεριοποίησης και έκχυσης του LNG στο δίκτυο των πόλεων είναι κατασκευασμένες κατά τρόπο ώστε με την έλευση του αγωγού να μπορούν να μετεγκατασταθούν άμεσα και με ασφάλεια σε άλλες περιοχές όπου θα προκρίνεται η τροφοδοσία με LNG με βυτιοφόρα.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News