Green Economy Σάββατο 5/10/2024, 18:38
GREEN ECONOMY

Βρυξέλλες: Διαμαρτυρία ακτιβισμών, ανάμεσά τους και η Greta Thunberg, για τα ορυκτά καύσιμα

Οι κανόνες της ΕΕ για τη φορολόγηση της ενέργειας ευνοούν το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, παρά τις προσπάθειες για την επίτευξη του καθαρού μηδενός, λένε κύκλοι εμπειρογνωμόνων.

Βρυξέλλες: Διαμαρτυρία ακτιβισμών, ανάμεσά τους και η Greta Thunberg, για τα ορυκτά καύσιμα

Δεκάδες διαδηλωτές απέκλεισαν το Σάββατο μια βασική οδό στην πόλη των Βρυξελλών, καλώντας την Ευρωπαϊκή Ένωση να τερματίσει τις επιδοτήσεις για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.

Η Σουηδή ακτιβίστρια για το κλίμα Greta Thunberg και μια ομάδα ακτιβιστών του Extinction Rebellion έδεσαν τα χέρια τους με λουκέτο στο έδαφος μπροστά από το σταθμό του μετρό Rogier, λίγα χιλιόμετρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κτίρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Γρήγορα περικυκλωμένοι από την αστυνομία, οι διαδηλωτές φώναζαν το σύνθημα «οι ωκεανοί ανεβαίνουν και το ίδιο κι εμείς». Στη συνέχεια η αστυνομία προέβη σε συλλήψεις.

«Οι πολιτικοί μας μάς απογοήτευσαν», δήλωσε ο Paolo Destilo, εκπρόσωπος της οργάνωσης United for Climate Justice, η οποία βοήθησε στην οργάνωση της διαμαρτυρίας του Σαββάτου. «Η συνεχής υποστήριξη των Ευρωπαίων ηγετών προς τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη δέσμευσή τους για αποτελεσματική δράση για το κλίμα».

Ερωτηθείσα από το POLITICO αν η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen είναι υπέρμαχος της πράσινης πολιτικής, η Thunberg κούνησε το κεφάλι της και απάντησε «όχι».

Μεταξύ των διαδηλωτών που συγκεντρώθηκαν σε ταυτόχρονη διαδήλωση έξω από το Κοινοβούλιο στην Place du Luxembourg ήταν υπάλληλοι της Επιτροπής που ήταν απογοητευμένοι από την αργή πρόοδο στη δράση για το κλίμα.

«Εργάστηκα άμεσα στους τριμερείς διαλόγους του προγράμματος δράσης για το περιβάλλον, οπότε ξέρω πόσο δύσκολο μπορεί να είναι να γίνουν πράγματα», δήλωσε ένας υπάλληλος, στον οποίο παραχωρήθηκε ανωνυμία για να μιλήσει ελεύθερα.

«Υπάρχουν πολλά εργαλεία που διαθέτουν τώρα τα θεσμικά όργανα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, αλλά μετά τις εκλογές έχουν γίνει πολλές υποχωρήσεις», δήλωσε ο εν λόγω υπάλληλος. «Τώρα όλα αφορούν την ανταγωνιστικότητα και την «καθαρή βιομηχανική συμφωνία», ό,τι κι αν σημαίνει αυτό. Ο επείγων χαρακτήρας έχει χαθεί – το Κοινοβούλιο έχει μετατοπιστεί προς τα δεξιά, η Επιτροπή έχει μετατοπιστεί με πολλούς τρόπους προς τα δεξιά – και η συζήτηση για το κλίμα έχει περάσει στο παρασκήνιο».

Σύμφωνα με τη Simone Tagliapietra, οικονομολόγο και εμπειρογνώμονα στον τομέα της ενέργειας στο think tank Bruegel, «είδαμε μια ανικανότητα των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να καταργήσουν σταδιακά τις επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα ή τουλάχιστον να τις καταστήσουν πιο στοχευμένες».

Το μπλοκ αντιμετωπίζει τώρα μια «δύσκολη μάχη» για να αναθεωρήσει την οδηγία για τη φορολόγηση της ενέργειας, η οποία ουσιαστικά παρέχει χρηματικά ποσά για να κρατήσει χαμηλές τις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ, δήλωσε η Tagliapietra. Μέχρι να αναθεωρηθεί η οδηγία, «το ευρωπαϊκό φορολογικό σύστημα παραμένει εξαιρετικά ευνοϊκό για τα ορυκτά καύσιμα», πρόσθεσε.

Η Von der Leyen έχει παροτρύνει την επερχόμενη κορυφαία ομάδα της στην επόμενη Επιτροπή να ξεκινήσει τη διαδικασία σταδιακής κατάργησης των επιδοτήσεων για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Ωστόσο, μια έκθεση της Επιτροπής που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Οκτώβριο διαπίστωσε ότι η ΕΕ εξακολουθεί να δαπανά περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως για την επιδότηση των ορυκτών καυσίμων, ποσό που αυξήθηκε κατακόρυφα ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022.

Άλλοι, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι η ΕΕ πρέπει να σταματήσει να πειράζει απλώς τις πολιτικές και να υιοθετήσει ένα ριζικά διαφορετικό μοντέλο, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι θα θυσιάσει την οικονομική ανάπτυξη.

«Λέμε ότι η τεχνολογία δεν θα μας σώσει», δήλωσε ο βετεράνος ακτιβιστής για το κλίμα Sebastian Gonzato, ένας από τους συνιδρυτές του Scientists Rebellion Belgium. «Πρέπει επίσης να εξετάσουμε την παραγωγή και την κατανάλωση και πρέπει να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο ζωής μας. Δεν πρόκειται για μια εξοικείωση με τα ηλεκτρικά οχήματα ή την εξισορρόπηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά για πραγματικά βαθιές διαρθρωτικές αλλαγές σχετικά με τον τρόπο που ζούμε».

Moneyreview.gr με πληροφορίες από Politico

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News