Green Economy Τετάρτη 11/09/2024, 07:50
GREEN ECONOMY

Παράταση στο θρίλερ για τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου

Παράταση στο θρίλερ για τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου

Χωρίς λευκό καπνό ολοκληρώθηκε η χθεσινή σύσκεψη για την πορεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου, που ξεκίνησε στις 15.45 στη Λευκωσία και μετά από πέντε ώρες διεκόπη, για να συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες.

Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, τα κλειστά στόματα και από τις δύο πλευρές (Ελλάδας – Κύπρου) πάντως, ως προς το περιεχόμενο των διαβουλεύσεων που έλαβαν χώρα μέσα στο βαρύ κλίμα το οποίο είχε διαμορφωθεί με δηλώσεις ένθεν και ένθεν τις προηγούμενες ημέρες, είναι ενδεικτικά της κρισιμότητας στην οποία βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις. Η παράταση της αβεβαιότητας για το μέλλον της πολύπαθης ηλεκτρικής διασύνδεσης είναι η μόνη βεβαιότητα που προέκυψε από τη χθεσινή σύσκεψη, αφού τα επίμαχα ζητήματα παραμένουν υπό διαπραγμάτευση, με τις εμπλεκόμενες πλευρές να είναι επιφυλακτικές ως προς το τελικό αποτέλεσμα, κινούμενες σε μια ενιαία επικοινωνιακή γραμμή.

Για μια «εποικοδομητική συζήτηση αναφορικά με το έργο» έκανε πρώτος λόγο ο πρόεδρος της Κυπριακής ∆ημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης που προήδρευσε της χθεσινής σύσκεψης, η οποία μετά τις 7 το απόγευμα συνεχίστηκε χωρίς την παρουσία του, αφού αποχώρησε λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων. Οπως έγραψε το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρόεδρος έφυγε προκειμένου να παραστεί και να απευθύνει χαιρετισμό κατά την παρουσίαση βιβλίου, στη ∆ημοσιογραφική Εστία στη Λευκωσία, του Συνδέσμου Ασυνόδευτων Φιλοξενηθέντων Παιδιών στην Ελλάδα την περίοδο 1974-1979.

«Οπως είπε και ο πρόεδρος της ∆ημοκρατίας, η συνάντηση αυτή ήταν εποικοδομητική. Η δουλειά συνεχίζεται», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας Θόδωρος Σκυλακάκης, σύμφωνα με το ΚΥΠΕ, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες χρειάστηκε να αναβάλει την προγραμματισμένη πτήση του για Αθήνα χθες το απόγευμα λόγω της πολύωρης διάρκειας της σύσκεψης. Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι μπορούν να βρεθούν οι κοινές συνισταμένες και να υπάρξει εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας του έργου βάσει του ρυθμιστικού πλαισίου, ο Ελληνας υπουργός είπε ότι δεν έχει να προσθέσει κάτι άλλο και ότι «αυτά που είπαμε αρκούν για σήμερα». Απαντώντας σε άλλη ερώτηση αν είναι αισιόδοξος ότι μπορεί να βρεθεί λύση, ο κ. Σκυλακάκης επανέλαβε ότι δεν έχει να προσθέσει κάτι. Στην επιμονή δημοσιογράφου αν οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν σε τεχνοκρατικό επίπεδο, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν «και σε πολιτικό επίπεδο, προφανώς».

«Ηταν πολύωρη η συνάντηση και έγινε μια εποικοδομητική συζήτηση μεταξύ των μερών και είναι μια εργασία η οποία πρέπει να συνεχιστεί και θα συνεχιστεί», ανέφερε από την πλευρά του ο Κύπριος ομόλογός του, Γιώργος Παπαναστασίου.

Απαντώντας σε ερώτηση αν υπάρχουν χρονοδιαγράμματα για κατάληξη της συζήτησης «επειδή τέθηκαν τελεσίγραφα από ελληνικής πλευράς», ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «δεν υπάρχουν τελεσίγραφα». Τόνισε ότι δεν μπορεί να κάνει καμία αναφορά για το τι συζητήθηκε εντός της σύσκεψης. «Επαναλαμβάνω ότι ήταν μια συζήτηση εποικοδομητική, τα μέρη αντιλαμβάνονται τις θέσεις της άλλης πλευράς και ουσιαστικά πρέπει να συνεχιστεί αυτή η εργασία ώστε να καταλήξει», τόνισε. Η ελληνική πλευρά με βάση τις δηλώσεις των αρμοδίων κυβερνητικών παραγόντων ενόψει της χθεσινής σύσκεψης φαίνεται να ανέδειξε το θέμα της βιωσιμότητας του έργου και των ευθυνών των ρυθμιστικών αρχών για τη διασφάλισή του και εν προκειμένω της ΡΑΕΚ που άλλαξε την απόφασή της σε σχέση με την ανάκτηση του κόστους στις 2 Ιουλίου. Η κυπριακή πλευρά που δημόσια έχει αμφισβητήσει τη μελέτη κόστους – οφέλους του Α∆ΜΗΕ, και εκφράζει επιφυλάξεις συνολικότερα για την ωφελιμότητα του έργου, φαίνεται να έθεσε χθες στη σύσκεψη θέμα εγγυήσεων ότι το κόστος της κατασκευής δεν θα υπερβεί τα προϋπολογιζόμενα ποσά (1,9 δισ. ευρώ) και ότι δεν θα επιβαρύνει δυσανάλογα την Κύπρο. Φέρεται επίσης να έθεσε εκ νέου το ζήτημα του γεωπολιτικού ρίσκου, με πρόταση οι δαπάνες που θα έχουν γίνει στην περίπτωση που το έργο σταματήσει για λόγους που δεν ελέγχονται από τον φορέα υλοποίησης, δηλαδή τον Α∆ΜΗΕ, να καλυφθούν από την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των 657 εκατ. ευρώ.

Η αποδοχή μιας τέτοιας πρότασης προϋποθέτει και τροποποίηση της σύμβασης του Α∆ΜΗΕ με τη Nexans (κατασκευάστρια εταιρεία του υποθαλάσσιου καλωδίου), η οποία ήταν παρούσα στη χθεσινή σύσκεψη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Nexans φέρεται να συμφώνησε να λάβει την τελική εντολή (Full Notice Proceed) από τον Α∆ΜΗΕ έως τις 19 Σεπτεμβρίου, που σημαίνει ότι αίρεται μέχρι τότε και το «τελεσίγραφο» της αναστολής εργασιών που είχε θέσει. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το έργο Great Sea Interconnector αντιστοιχεί σε πάνω από το 20% του ανεκτέλεστου υπολοίπου της Nexans και οι εξελίξεις γύρω από την πορεία του όλο αυτό το διάστημα επηρεάζουν αντίστοιχα την τιμή της μετοχής της.

Διαβάστε επίσης: 

Αβεβαιότητα για τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου: Συνάντηση σε τεταμένο κλίμα

Διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου: Νέα σύσκεψη την επόμενη Τρίτη στη Λευκωσία 

Από μια κλωστή κρέμεται η διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News