Green Economy Τρίτη 30/07/2024, 20:04 ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ
GREEN ECONOMY

Αυξήθηκε το κόστος για τα 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου

Αυξήθηκε το κόστος για τα 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου

Πιο ακριβά αναµένεται να κοστίσουν στο ελληνικό ∆ηµόσιο τα 100 καινούργια 18µετρα λεωφορεία (αρθρωτά) συµπιεσµένου φυσικού αερίου (CNG), που το υπουργείο Μεταφορών –µαζί µε άλλα 200 τα οποία προέρχονται από άλλη σύµβαση– έχει ανακοινώσει πως θα κυκλοφορούν στους δρόµους της Αθήνας «έως το τέλος του 2025». Η προµήθεια αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο ανανέωσης του γηρασµένου στόλου των λεωφορείων των ΟΣΥ (εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο της Αθήνας), πολλά εκ των οποίων έχουν κλείσει 20ετία και παρουσιάζουν συχνές βλάβες ταλαιπωρώντας καθηµερινά τους επιβάτες.

Το υπουργείο Μεταφορών ενέκρινε το αίτηµα της ιταλογαλλικής Iveco, εταιρείας που έχει αναλάβει την προµήθεια των 100 λεωφορείων φυσικού αερίου, για αναπροσαρµογή του τιµήµατος της αξίας της αρχικής σύµβασης κατά 9%, δηλαδή κατά 3,46 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) ή περίπου 4,3 εκατ. ευρώ συµπεριλαµβανοµένου ΦΠΑ. Το αρχικό τίµηµα της σύµβασης που υπογράφηκε µε την Iveco τον Φεβρουάριο του 2024 ανερχόταν στα 47,7 εκατ. ευρώ (µαζί µε ΦΠΑ) και µε την αναπροσαρµογή του τιµήµατος το κόστος πλέον ξεπερνάει τα 52 εκατ. ευρώ (συµπεριλαµβανοµένου ΦΠΑ). Υπενθυµίζεται πως η προµήθεια των 100 λεωφορείων αποτελεί τµήµα του «πολύπαθου» πρώτου διαγωνισµού για την παραλαβή νέων λεωφορείων, ο οποίος προκηρύχθηκε το 2021, µε τον προϋπολογισµό του συγκεκριµένου τιµήµατος να διαµορφώνεται τότε στα 53,3 εκατ. ευρώ (µε ΦΠΑ). Το υπουργείο Μεταφορών αποδίδει την αναπροσαρµογή αυτή στην επικαιροποίηση κάποιων τεχνικών προδιαγραφών του διαγωνισµού καθώς, όπως υποστηρίζει, έχουν αλλάξει τα δεδοµένα από τη στιγµή της προκήρυξης του διαγωνισµού µέχρι την κατακύρωση και εν τέλει την υπογραφή της σύµβασης, κυρίως σε ό,τι αφορά το κόστος των υλικών αλλά και της κρίσης που διήλθε η αυτοκινητοβιοµηχανία κατά τη διάρκεια της πανδηµίας.

Το «σίριαλ» µε την προµήθεια των καινούργιων λεωφορείων βέβαια δεν σταµατάει εδώ. Η τροποποιηµένη σύµβαση µε την αναπροσαρµογή του τιµήµατος πρέπει να λάβει το πράσινο φως του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γεγονός που ενδέχεται να επιφέρει καθυστερήσεις στην προµήθεια των 100 λεωφορείων φυσικού αερίου.

Κι αυτό, την ώρα που στελέχη του υπουργείου εκτιµούσαν πως τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου «θα ξεκινήσουν να έρχονται από τον Σεπτέµβριο και η προµήθειά τους θα ολοκληρωθεί τον ∆εκέµβριο του 2025». Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών έχει επισηµάνει πως η προµήθεια των 300 λεωφορείων φυσικού αερίου «αποτελεί µια πάρα πολύ δύσκολη άσκηση», φιλοδοξώντας πως οι ανάδοχοι θα µείνουν συνεπείς στα χρονοδιαγράµµατα.

Εκτός από την εκκρεµότητα που παρουσιάζεται µε την προµήθεια των 100 λεωφορείων φυσικού αερίου, αυτή την περίοδο σε µεταβατικό στάδιο βρίσκεται και η Industria Italiana Autobus, ο προµηθευτής των υπόλοιπων 200 λεωφορείων συµπιεσµένου φυσικού αερίου. Ο λόγος; Η εταιρεία, µεγάλο ποσοστό της οποίας κατείχε µέχρι πρότινος το ιταλικό δηµόσιο µέσω των εταιρειών Invitalia και Leonardo εξαγοράστηκε στα τέλη Ιουνίου από τη Seri Industrial. Ωστόσο, δηµοσιεύµατα του ιταλικού και του διεθνούς τύπου στέκονται στα οικονοµικά προβλήµατα που αντιµετωπίζει καθώς και στις προειδοποίησεις των εργαζοµένων για ανάγκη χορήγησης κεφαλαίων. Σύµφωνα µε τα δηµοσιεύµατα, το προηγούµενο διάστηµα οι υφιστάµενοι µέτοχοι είχαν προχωρήσει σε ανακεφαλαιοποίησή της προκειµένου να ανακάµψει. Παραµένει ωστόσο άγνωστο εάν τυχόν αυτές οι εξελίξεις θα επηρεάσουν τις διαδικασίες προµήθειας των καινούργιων λεωφορείων για την ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ. Κατά τα λοιπά, ήδη κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 250 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία ενώ σε δηµόσια διαβούλευση έως και τις 4 Αυγούστου βρίσκεται ο νέος διαγωνισµός για την προµήθεια επιπλέον 700 καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε επίσης:

Σταϊκούρας: 211 νέα λεωφορεία σε περιαστικές γραμμές της Αττικής

Σε δημόσια διαβούλευση ο διαγωνισμός για 700 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ

Στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τα «πράσινα» λεωφορεία

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News