Eρευνα: Οι Έλληνες γίνονται συνειδητοί καταναλωτές
Το 2023 ο κόσμος μπούχτησε. Σε έναν πλανήτη βυθισμένο σε πολλαπλές κρίσεις -οικονομικές, οικολογικές, ιδεολογικές- οι άνθρωποι θέλουν να αισθάνονται κάποιο μέτρο ελέγχου: Μια ζωή πιο ουσιαστική, με περισσότερο ελεύθερο χρόνο, περισσότερη οικονομική ασφάλεια και ψυχολογική ελευθερία. Περισσότερη πίστη ότι ο πλανήτης μας θα επιβιώσει. Η συνειδητή κατανάλωση δεν είναι καθόλου κάτι καινοφανές. Η διαφορά σήμερα είναι ότι οι άνθρωποι δεν θέλουν απλώς να καταναλώνουν πιο προσεκτικά. Θέλουν και να ζήσουν λιτά.
Τα παραπάνω έδειξε η έρευνα με θέμα τις τάσεις του κοινού απέναντι στην αλλαγή του μοντέλου καταναλωτικής συμπεριφοράς που διεξήχθη σε 30 χώρες -μία εκ των οποίων και η Ελλάδα- τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάζει η Solid Havas. Στην έρευνα συμμετείχαν, κατά 20% αυτοί που αξιολογήθηκαν ως Prosumers (καταναλωτές που βοηθούν στη λήψη αποφάσεων σχετικά με τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα που δημιουργεί ένας οργανισμός) και κατά 80% οι Mainstream Καταναλωτές.
Βεβαίως η προσωπική λιτότητα, δεν είναι επιβαλλόμενη αλλά αυτοκινούμενη και φιλόδοξη. Αφορά τόσο την εξοικονόμηση κόστους όσο και την ηρεμία που πηγάζει από την απλότητα. Το 85% των Ελλήνων Prosumers στη μελέτη, είπαν ότι ζουν ευτυχισμένα σε έναν πιο λιτό κόσμο.
Το κλίμα είναι ένας κρίσιμος καταλύτης για τη μετατόπιση της στάσης απέναντι στην κατανάλωση. Δύο στους τρεις Έλληνες Prosumers στη μελέτη θεωρούν τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου ως τη μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής μας, ενώ το 57% των Ελλήνων Prosumers θεωρούν την αλλαγή του κλίματος συλλογική ευθύνη.
Συνειδητή κατανάλωση, δεν σημαίνει στέρηση
Οι ερωτώμενοι στην Ελλάδα ξεκαθάρισαν ότι η στέρηση και η αποανάπτυξη δεν είναι ο δρόμος προς τα εμπρός, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Περίπου 3 στους 4 Prosumers αλλά και Mainstream καταναλωτές απορρίπτουν την ιδέα ότι οι οικονομίες πρέπει να συρρικνωθούν για να λύσουν όσα μας ταλαιπωρούν. Θέλουν ζωντανές οικονομίες που βασίζονται στην καινοτομία, βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες και όχι μια επιστροφή στην προβιομηχανική εποχή. Λιτότητα για τους καταναλωτές σημαίνει αγοράζω καλύτερα, κάνω περικοπές, μειώνω απορρίμματα και γίνομαι πιο αυτάρκης.
Περισσότεροι από 4 στους 10 Prosumers και Mainstream καταναλωτές πιστεύουν ότι οι άνθρωποι μπορούν να λύσουν την κλιματική έκτακτη ανάγκη βελτιώνοντας τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Η έλλειψη εκπαίδευσης είναι όμως ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για ουσιαστική δράση για το κλίμα. Οι καταναλωτές χρειάζεται να ενημερώνονται καλύτερα για τις επιπτώσεις των επιλογών τους. Βλέπουμε, για παράδειγμα, ότι οι περισσότεροι (prosumers/mainstream) θεωρούν την ανακύκλωση (68%/78%) και τη μείωση χρήσης του αυτοκινήτου (43%/42%) μεταξύ των τριών κορυφαίων ενεργειών που μπορούν να κάνουν για να επηρεάσουν θετικά το περιβάλλον. Δεν φαίνεται να αναγνωρίζουν ότι άλλες ενέργειες, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των αεροπορικών ταξιδιών (13%/9%) και της κατανάλωσης κρέατος (13%/17%), θα ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμες. Να σημειωθεί ότι η κτηνοτροφία συμβάλλει σχεδόν στο 15% όλων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προκαλούνται από τον άνθρωπο.
Εξοικονόμηση χρημάτων και κλιματική αλλαγή πάνε μαζί
Οι περισσότεροι έχουν υιοθετήσει συμπεριφορές που τους εξοικονομούν χρήματα βραχυπρόθεσμα [π.χ. λιγότερη οδήγηση (65%), επισκευή αντικειμένων (58%)] ενώ δε φαίνεται να εγκαταλείπουν όσα θεωρούν ότι κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη ή καλύτερη [π.χ. διαδικτυακές αγορές (14%)]. Επίσης, είναι πιο πιθανό να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας (66%) παρά το κρέας που τρώνε (24%).
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι 8 στους 10 Prosumers και Mainstream καταναλωτές στην Ελλάδα, λένε ότι το να είναι ικανοποιημένοι με απλά πράγματα. Για τους περισσότερους δε Prosumers (70%), το να εργάζονται λιγότερο και να περνούν περισσότερο χρόνο με την οικογένεια είναι ένας από τους λόγους που τους ελκύει αυτή η λιτή ζωή. Ο πειρασμός όμως εξακολουθεί να έχει δύναμη, ειδικά μεταξύ των νέων. Περίπου το ήμισυ των Ελλήνων Gen Zs (48%) – έναντι του 10% των baby boomers – δυσκολεύονται να αντισταθούν στους πειρασμούς που παρουσιάζει η οικονομία κατανάλωσης.
moneyreview.gr
Δαιβάστε επίσης:
Γαλλία: Πόσο «πράσινο» είναι το Παρίσι;
Πώς θα αντιμετωπιστεί ο ακτιβισμός για το περιβάλλον;
Κλιματική κρίση και ενέργεια: Η «χρυσή εποχή» για το φυσικό αέριο