Green Economy Δευτέρα 6/03/2023, 13:39
GREEN ECONOMY

Ευ. Μυτιληναίος: Οι ΗΠΑ δίνουν «δώρο» και η Ευρώπη «ποινή» στις επιχειρήσεις

Ευ. Μυτιληναίος: Οι ΗΠΑ δίνουν «δώρο» και η Ευρώπη «ποινή» στις επιχειρήσεις

Στις υποδομές που φτιάχτηκαν τα τελευταία χρόνια, καθιστώντας την Ελλάδα κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο Ευάγγελος Μυτιληναίος σε συνέντευξή του στο CNBC, σημειώνοντας παράλληλα και τη δραστηριότητα gas trading της MYTILINEOS, η οποία διατηρεί τα περισσότερα slots στον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας.

Στο πλαίσιο συνέντευξής του στην εκπομπή Squawk Box την περασμένη εβδομάδα, ο Ευ. Μυτιληναίος, ο οποίος διατελεί και πρόεδρος της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μετάλλων Eurometaux, επανέλαβε επίσης τις επικρίσεις που έχει διατυπώσει και στο παρελθόν για τους χειρισμούς της ΕΕ σε ό,τι αφορά το ενεργειακό κόστος στις βιομηχανίες και τον κίνδυνο αποβιομηχάνισης της Ευρώπης. Το θέμα αυτό αναφέρθηκε στο πλαίσιο της συζήτησης για τον νέο αμερικανικό νόμο για τον περιορισμό του Πληθωρισμού (IRA), ο οποίος έχει δημιουργήσει «δεύτερες σκέψεις» για επενδύσεις στην Ευρώπη. Ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι ως πρόεδρος της Eurometeaux θα συνεχίσει να μάχεται για την προάσπιση της ευρωπαϊκής ενεργοβόρου βιομηχανίας.

Αναλυτικά η συζήτηση με τους δημοσιογράφους Geoff Cutmore και Steve Sedwick:

Η Ελλάδα έχει εξελιχθεί σε πύλη LNG για την Ευρώπη/ Η δυναμική της MYTILINEOS

Steve Sedwick: Η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει τις εισαγωγές LNG με τον διαχειριστή φυσικού αερίου της χώρας να ανακοινώνει ότι όλες οι θέσεις στον βασικό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης στη Ρεβυθούσα έχουν κλείσει για φέτος. Αυτό, μετά την εκτίναξη των εισαγωγών πέρυσι και συγκεκριμένα από τις ΗΠΑ, καθώς η Ελλάδα προχωρά με την απεξάρτησή της από τη ρωσική ενέργεια. Όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά όλη η Ευρώπη. Η Ελλάδα εξετάζει τώρα την κατασκευή περαιτέρω πλωτών εγκαταστάσεων επαναεριοποίησης για το 2024.

Η ελληνική πολυεθνική MYTILINEOS – Energy & Metals ήταν ένας από τους πρώτους εισαγωγείς που εξασφάλισε φορτίο LNG άνω της μίας TW/ώρα στη Ρεβυθούσα και συμφώνησε αυτό τον μήνα να λάβει φορτίο παρόμοιου μεγέθους από την αμερικανική Cheniere.

Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος της MYTILINEOS – Energy & Metals και είναι μαζί μας τώρα. Ευάγγελε, χαίρομαι που σε βλέπω.

Ευάγγελος Μυτιληναίος: Κι εγώ χαίρομαι που σας βλέπω.

Steve Sedwick: Η επιχείρησή σας δεν ήταν ποτέ βαρετή. Η χώρα πάντα βρέθηκε στο επίκεντρο διαφόρων καταιγίδων, αλλά αυτό θα μπορούσε να είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για την Ελλάδα και για την εταιρεία σας, διότι ακόμη και πριν από αυτόν τον φρικτό πόλεμο, ο οποίος τώρα διανύει τον δεύτερο χρόνο του, συνέβαιναν πολλά στην ανατολική Μεσόγειο και στη βόρεια Αφρική, τα οποία καθιστούν την Ελλάδα δυνητικά, μαζί με άλλες χώρες της νότιας Ευρώπης, κόμβο νέων ροών ενέργειας προς την Ευρώπη. Με τον πόλεμο επιδεινώνονται τα προβλήματα που είχε και έχει η Ευρώπη. Παράλληλα κατέστησε την Ελλάδα μία πολύ ενδιαφέρουσα πύλη εισαγωγής ενέργειας.

Ευάγγελος Μυτιληναίος: Πάρα πολύ. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχει σε λειτουργία ένα FSRU στη Ρεβυθούσα, όπως είπατε, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στην Αθήνα και οι θέσεις είναι πλήρως κλεισμένες για πέρυσι, φέτος και είμαι σίγουρος για τα επόμενα δύο χρόνια, τουλάχιστον. Επιπλέον, έχουμε 2 ή 3 ακόμη FSRU που έχουν κατασκευαστεί ή βρίσκονται σε ώριμο στάδιο αδειοδότησης. Οπότε ναι, αυτό είναι που βλέπει η αγορά γιατί δεν είναι μόνο οι ελληνικές ανάγκες, είναι και από πιο βόρεια, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία, κτλ. Έτσι, η Ελλάδα γίνεται πλέον πύλη LNG για όλο τον κόσμο.

Πλεονεκτήματα της Ελλάδας έναντι της Ιταλίας για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια

Steve Sedwick: Γιατί η Ελλάδα αντί της Ιταλίας – οι φίλοι μου είναι πολύ απασχολημένοι με την ανάπτυξη των δικών τους υποδομών, οι φίλοι μας στην Πολωνία, στη Γερμανία – όλοι σκέφτονται τώρα τους τερματικούς σταθμούς τους για να φέρουν LNG και εναλλακτικές πηγές ενέργειας έναντι των ρωσικών στην Ευρώπη. Γιατί η Ελλάδα και γιατί πιστεύετε ότι έχει μια μοναδική θέση;

Ευάγγελος Μυτιληναίος: Η Ελλάδα έχει μοναδική θέση επειδή έχει ευκολότερη πρόσβαση στο βορρά. Η Ιταλία είναι ήδη μια πολύ μεγάλη αγορά, φέρνει απευθείας αγωγό από την Αφρική πολλά χρόνια τώρα. Η δυτική Ευρώπη έχει τις δικές της υποδομές. Στην Ελλάδα είναι διαφορετικά, ενώ χρειάζονται υποδομές και για άλλα μέρη όπως η Βουλγαρία, η Βόρεια Μακεδονία, η Ρουμανία και ακόμη πιο πάνω – στη ΝΑ και Ανατολική πλευρά της Ευρώπης. Γι’ αυτό λοιπόν η Ελλάδα γίνεται τόσο δημοφιλής και χρειάζονται τόσο μεγάλοι όγκοι για να καλυφθούν οι απαιτήσεις.

Οι κινήσεις των θεσμικών οργάνων της ΕΕ

Geoff Cutmore: Έχετε ασκήσει έντονη κριτική στην έλλειψη θεσμικής υποστήριξης σε επίπεδο ΕΕ για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες. Έχετε μιλήσει για το κλείσιμο των μεταλλουργείων, νομίζω ότι διάβασα ένα άρθρο στο POLITICO όπου περιγράφετε την προσέγγιση της ΕΕ ως αυτοκτονική, δεδομένων των όσων συμβαίνουν. Θα λέγατε το ίδιο πράγμα για τη μέχρι τώρα αντίδραση της ΕΕ απέναντι στο νόμο μείωσης του πληθωρισμού στις ΗΠΑ (Inflation Reduction Act), ο οποίος φαίνεται επίσης να είναι μια δίοδος για την επιδότηση των ανταγωνιστών των ευρωπαϊκών εταιρειών;

Ευάγγελος Μυτιληναίος: Φυσικά και θα το έλεγα, και σκοπεύω να το πράξω τον επόμενο μήνα στις Βρυξέλλες, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 14 Μαρτίου θα ανακοινώσει το Green Deal (Critical Raw Material Act) προκειμένου να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του ΙRA που έρχονται από τις ΗΠΑ. Νομίζω ότι οι ΗΠΑ έκαναν το σωστό σε αυτή την περίπτωση και οι Ευρωπαίοι πάλι σέρνονται από πίσω. Είναι μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση για να καταλάβουν όλοι για τι πράγμα μιλάμε: Η αμερικανική κυβέρνηση δίνει ένα καρότο στις εταιρείες προκειμένου να γίνουν πράσινες, να επενδύσουν πράσινα και ούτω καθεξής. Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές αρχές λειτουργούν τιμωρητικά αν συνεχίσεις τις παλιές σου πρακτικές. Έτσι, από τη μία πλευρά έχουμε ένα δώρο από την κυβέρνηση και από την άλλη έχουμε μια ποινή για τις εταιρείες, και φυσικά οι εταιρείες προτιμούν το δώρο της αμερικανικής κυβέρνησης παρά την ποινή των ευρωπαϊκών αρχών. Αυτή είναι με πολύ απλά λόγια η διαφορά μεταξύ του ΙRA και των ευρωπαϊκών ενεργειών μέχρι στιγμής.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Δεύτερες σκέψεις για επενδύσεις στην Ευρώπη – Γιατί οι επιχειρήσεις μετακομίζουν στις ΗΠΑ

Ευ. Μυτιληναίος: Χρειάζεται ένα «καρότο» στην ευρωπαϊκή κλιματική πολιτική

Ευ. Μυτιληναίος: Χρειάζεται κοινή ευρωπαϊκή πολιτική για τη βιομηχανία

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News