EY: Δύσπιστοι οι καταναλωτές απέναντι στους παρόχους ρεύματος
Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (42%) θα προτιμούσαν πολλαπλούς παρόχους ενεργειακών λύσεων από έναν μόνο πάροχο, καθώς το κόστος της ενέργειας βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Αυτό προκύπτει μεταξύ άλλων από σχετική έρευνα της EY ανάμεσα σε 70.000 οικιακούς καταναλωτές σε 18 αγορές σε διάστημα δύο ετών.
Σύμφωνα με την έρευνα Energy transition consumer insights, μια κρίσιμη μάζα καταναλωτών έχει πλέον ενταχθεί στην κατηγορία των «παντοκαταναλωτών» (“omnisumer”) – άτομα ή επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε ένα δυναμικό ενεργειακό οικοσύστημα σε ένα πλήθος τόπων, λύσεων και παρόχων. Έτσι, σε ό,τι αφορά σε ενεργειακές λύσεις, πάνω από το 25% θα προτιμούσε να απευθυνθεί σε κάποιον διαδικτυακό λιανοπωλητή, πάροχο ηλιακής ενέργειας ή έμπορο λιανικής πώλησης οικιακών βελτιώσεων, έναντι του παρόχου ενέργειας με τον οποίο ήδη συνεργάζεται. Παράλληλα, η πλειονότητα των καταναλωτών έχει ήδη ή σκοπεύει να επενδύσει σε προϊόντα που αλλάζουν τον ενεργειακό τρόπο ζωής του: 82% σε ενεργειακά αποδοτικές συσκευές, 67% σε ενεργειακά αποδοτικά κουφώματα και μόνωση, 60% σε έξυπνο θερμοστάτη, και 59% σε ηλεκτρικό όχημα.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 71% των καταναλωτών ενδιαφέρεται περισσότερο να μειώσει το κόστος και την κατανάλωση ενέργειας σήμερα σε σύγκριση με πέρυσι, με το 65% να δηλώνει ότι ενδιαφέρεται περισσότερο και για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας, για τη μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος (61%) και για την αγορά νέων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών (50%).
Δυσπιστία καταναλωτών
Σε όλες τις πτυχές της ενεργειακής τους εμπειρίας, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει κλονιστεί σημαντικά, δημιουργώντας πιθανά εμπόδια στην ενεργειακή μετάβαση. Μόνο το 40% είναι πεπεισμένο ότι ο πάροχος ενέργειας θα δημιουργήσει αξία για τον ίδιο και την κοινότητά του στο μέλλον, ενώ ακόμη λιγότεροι (35%) εμφανίζονται βέβαιοι ότι η ενέργεια θα τους είναι οικονομικά προσιτή τα επόμενα τρία χρόνια.
Αντίθετα, η δέσμευση των καταναλωτών για τη βιωσιμότητα παραμένει ισχυρή, καθώς τουλάχιστον ένα τρίτο (39%, από 36% πέρυσι) δηλώνει πρόθυμο να πληρώσει περισσότερα για βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο, μόνο οι μισοί καταναλωτές (51%) έχουν σαφή εικόνα ως προς τις ενέργειες και τις επενδύσεις που μπορούν να κάνουν για να λειτουργούν με πιο βιώσιμο τρόπο. Επιπλέον, λιγότερο από το ένα τρίτο έχει καλή κατανόηση όρων όπως «ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», «βιώσιμη ανάπτυξη», «ανθρακική ουδετερότητα» και «καθαρές μηδενικές εκπομπές» (‘net zero’), όπως και πέρυσι.
H ενεργειακή εμπειρία δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των καταναλωτών
Σχεδόν όλοι οι καταναλωτές προχωρούν σε αλλαγές στον τρόπο ζωής τους για να μειώσουν την ενέργεια και να εξοικονομήσουν χρήματα και χρόνο και να συμβάλουν στη σωτηρία του πλανήτη, σημειώνει η έρευνα. Ωστόσο, η ενεργειακή εμπειρία του σήμερα δεν ευθυγραμμίζεται με την ταχύτητα και το εύρος των αλλαγών στις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) των καταναλωτών δεν είναι ικανοποιημένοι, ή είναι μόνο μερικά ικανοποιημένοι από την απόδοση του παρόχου ενέργειας σε ό,τι αφορά τις εμπειρίες νέων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών.
Ωστόσο, για τους παρόχους ενέργειας που βρίσκουν τρόπους να συμμετάσχουν και να καθοδηγήσουν τις αλλαγές στην κατανάλωση, προκύπτουν ευκαιρίες. Το 80% των καταναλωτών δηλώνει ότι επιθυμεί οι πάροχοι ενέργειας να προσφέρουν υποστήριξη και συμβουλές σχετικά με νέα ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες, και εξακολουθούν να απευθύνονται πρώτα στους παρόχους όταν αγοράζουν νέες ενεργειακές λύσεις. Αντίστοιχα, σχεδόν τα τρία τέταρτα (73%) ενδιαφέρονται για κάποια μορφή metaverse εμπειρίας στην ενέργεια.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Τάσος Ιωσηφίδης, Εταίρος και Επικεφαλής Τομέα Ενέργειας & Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας της EY Ελλάδος, δήλωσε: «Το ζήτημα της ενέργειας βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των καταναλωτών, καθώς έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι ανησυχίες για τις τιμές, την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και την κλιματική αλλαγή. Την ίδια ώρα, όμως, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους παρόχους τους έχει μειωθεί, ενώ η ενεργειακή εμπειρία τους δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους. Καθώς οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο ενεργοί και θα καθορίσουν, σε μεγάλο βαθμό, την πορεία προς ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον, οι εταιρείες παροχής ενέργειας και στην Ελλάδα θα πρέπει να μετασχηματιστούν για να μπορέσουν να τους εμπνεύσουν και να τους καθοδηγήσουν».
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Κυμαινόμενα τιμολόγια ρεύματος: Στις πιο φθηνές χώρες της Ευρώπης η Ελλάδα τον Δεκέμβριο
Iberdrola: Η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης δεν έχει τελειώσει
Eurogroup: Σχέδιο για μηχανισμό επιδότησης του ρεύματος – Eπί τάπητος το ολλανδικό μοντέλο
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News