e-commerce Πέμπτη 9/12/2021, 18:10
E-COMMERCE

e-commerce: Τρόφιμα, λαχανικά και φάρμακα με ένα… κλικ

e-commerce: Τρόφιμα, λαχανικά και φάρμακα με ένα… κλικ

Η πανδημία του κορωνοϊού, μέσα σ’ όλες τις ανατροπές που επέφερε στη ζωή μας, άλλαξε και τον τρόπο, με τον οποίο καταναλώνουμε και ψωνίζουμε. Η μετάβαση στο φαρμακείο της γειτονιάς ή η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ του δήμου μας, έχουν αντικατασταθεί -σε μεγάλο βαθμό- από μερικά κλικ στον υπολογιστή, το laptop ή το κινητό τηλέφωνο. 

Αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν κλάδοι της ελληνικής αγοράς, οι οποίοι για πρώτη φορά κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο πολλά υποσχόμενο e-εμπόριο. Πρόκειται για κλάδους, εν ολίγοις, οι οποίοι δεν μας είχαν συνηθίσει να έχουν e-παρουσία, όπως για παράδειγμα συνέβαινε και προ-Covid με τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά ή τις αγορές εισιτηρίων και ταξιδιωτικών πακέτων.

Όλα αυτά συνιστούν απόρροια, όπως είναι λογικό, των νέων καταναλωτικών συνηθειών, τις οποίες υπό διαφορετικές συνθήκες ακόμη θα αγνοούσαμε ή θα «σνομπάραμε».

Φανταστείτε, για παράδειγμα, τι θα απαντούσατε σε κάποιον, ο οποίος θα σας πρότεινε να αγοράσετε φρούτα, λαχανικά, αλεύρι, ψωμί, μαρμελάδες, φρέσκο γάλα, ασπιρίνες, συμπληρώματα διατροφής και κάθε λογής άλλα αγαθά μέσω ενός διαδικτύου. 

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών, και ιδίως μέσα στα lockdowns, οι μεγαλύτερες αυξήσεις ηλεκτρονικών πωλήσεων καταγράφηκαν στις εξής κατηγορίες προϊόντων:

  • Χαρτικά και είδη καθορισμού +407%
  • Καλλυντικά και είδη περιποίησης +372%
  • Κατεψυγμένα τρόφιμα +340%
  • Συσκευασμένα τρόφιμα +348%
  • Φρέσκα τρόφιμα +340%
  • Προϊόντα αρτοποιίας +299%
  • Ποτά / αναψυκτικά +150%

Προϊόντα, τα οποία συνήθως αγοράζαμε από τα φυσικά κανάλια διανομής και πώλησης.

Η καθιέρωση των e-σούπερ μαρκετ

Από τα διαθέσιμα δεδομένα, εξάγεται το συμπέρασμα ότι οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο στις e-αγορές αγαθών και προϊόντων, τα οποία πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. 

Εκεί αποδίδεται, εξάλλου, η στροφή εταιρειών της ψηφιακής οικονομίας, όπως για παράδειγμα της Wolt και της efood, στον κλάδο του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ, μέσω των λεγόμενων dark store. Δηλαδή καταστημάτων «χωρίς βιτρίνα», τα οποία λειτουργούν με στόχο να ετοιμάσουν τις κατ’ οίκον παραδόσεις. 

Στο ίδιο μήκος κύματος εντάσσεται και η δυνατότητα για delivery προϊόντων, την οποία παρέχουν εφεξής όλοι οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει νέα e-shop ή έχουν ενισχύσει τα ήδη υπάρχοντα, δίνοντας την ευχέρεια στους καταναλωτές να προβαίνουν σε online αγορές ζυμαρικών, γαλακτομικών κ.ο.κ.

Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, Μασούτης, MyMarket, Κρητικός, Γαλαξίας είναι μερικές από τις πανελλαδικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες έχουν ήδη αποκτήσει μια διαδικτυακή δυναμική παρουσία. Εξαιρέση αποτελεί μέχρι στιγμής η Lidl, η οποία δεν αποκλείεται να εισέλθει κι αυτή στο «παιχνίδι» του e-commerce λίαν συντόμως.

e-λαχανικά, e-καλλυντικά

Όμως, δεν είναι μόνο ο κλάδος των σούπερ μάρκετ. Εντυπωσιακή άνοδο έχει καταγράψει και η αγορά του online grocery, δηλαδή των ηλεκτρονικών μανάβικων, ο τζίρος των οποίων μέσα σε λίγους μήνες έχει εκτιναχθεί άνω του 300%. Όσο δηλαδή αναμενόταν να αυξηθεί σε βάθος τουλάχιστον 5ετίας. 

Μεγάλος κερδισμένος αυτής της ανοδικής τάσης είναι η εταιρεία e-fresh, η οποία έχει κατορθώσει να κατακτήσει μεγάλο μερίδιο αγοράς, αξιοποιώντας το γεγονός ότι είχε ήδη επεκταθεί στον κλάδο των ηλεκτρονικών αγορών και προ-κορωνοϊού. 

Εκρηκτικό άλμα, τέλος, παρατηρείται και στα e-φαρμακεία, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα στους πελάτες να αγοράσουν μια ευρεία γκάμα αγαθών -από καλλυντικά και προϊόντα περιποίησης έως είδη διατροφής, προϊόντα υγείας και είδη αδυνατίσματος. 

Και γιατί κάποιος να διαλέξει ένα e-φαρμακείο, αντί να επισκεφτεί ένα από τα χιλιάδες φυσικά καταστήματα που υπάρχουν ανά την Ελλάδα. Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ELTRUN), το 71% γιατί βρίσκει καλύτερες τιμές, το 52% γιατί μπορεί να συγκρίνει άμεσα τα διαθέσιμα προϊόντα και το 47% γιατί μπορεί να αγοράσει προϊόντα, τα οποία δεν υπάρχουν στα φυσικά καταστήματα.

Παρότι κανείς δεν γνωρίζει αν τελικά το ηλεκτρονικό εμπόριο θα κατορθώσει να εξοβελίσει κάποια στιγμή το παραδοσιακό εμπόριο, ή κατά πόσο ο πολυαναμενόμενος τερματισμός της υγειονομικής κρίσης θα ανακόψει τον ρυθμό επέκτασης των e-αγορών, αυτό που θεωρείται σίγουρο είναι ότι η πανδημία κατάφερε να παράσχει το κατάλληλο έναυσμα ώστε να εκκινήσει -έστω και με καθυστέρηση- ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ελληνικών καταναλωτικών συνηθειών.

Διαβάστε επίσης:

Οι τρεις απόλυτοι κυρίαρχοι στη διαδικτυακή διαφήμιση 

Πώς τα «λαχανικά στο λεπτό» αλλάζουν τη ζωή στις πόλεις

e-εμπόριο: Πώς ωφελεί οικονομία, καταναλωτές και επιχειρήσεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News