e-εμπόριο: Πώς ωφελεί οικονομία, καταναλωτές και επιχειρήσεις
Ηλεκτρονικό κατάστημα, ηλεκτρονική παραγγελία ή αν προτιμάτε e-shop, e-delivery. Μια τάση, η οποία ανθίζει εν μέσω πανδημίας και η οποία έχει έρθει για να μείνει και στην post-Covid εποχή. Με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται για τα παραδοσιακά κανάλια πωλήσεων.
Άλλωστε, έστω και καθυστερημένα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο στη λύση των e-αγορών, προκειμένου να προμηθευτούν τα αναγκαία -και όχι μόνο- αγαθά.
Από φρέσκα φρούτα, λαχανικά και βιβλία έως είδη κηπουρικής, αθλητικά παπούτσια και ρούχα. Από αλεύρι, μαρμελάδες και γάλα έως καλλυντικά, φάρμακα και τελευταίας τεχνολογίας κινητά τηλέφωνα.
Το αναγκαίο «κακό»
Τα διαδοχικά lockdowns, τα οποία αποτέλεσαν μια πρωτόγνωρη κατάσταση για όλη την ελληνική οικονομία, αποτέλεσαν το αναγκαίο κακό, προκειμένου ένα μεγάλο μέρος των ελληνικών επιχειρήσεων να επενδύσει και να στραφεί σ’ αυτή την πολλά υποσχόμενη καταναλωτική τάση.
Εξάλλου, όλα όσα υπό φυσιολογικές συνθήκες θα απαιτούσαν πέντε ή και 10 χρόνια, έγιναν μέσα σε λίγους μήνες, με την ταχύτητα προσαρμογής του ελληνικού επιχειρείν στις νέες συνθήκες της αγοράς να είναι αστραπιαία.
Σήμερα, σχεδόν δύο χρόνια μετά το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει να τριπλασιάσουν (σε σχέση με την αρχή της πανδημίας) τον όγκο των παραγγελιών που μπορούν να εξυπηρετούν ηλεκτρονικά, ενώ την ίδια ώρα κάθε πολίτης πραγματοποιεί πλέον 59 e-αγορές κάθε χρόνο (έναντι μόλις 37 το 2019).
Τζίρος κοντά στα 15 δισ. ευρώ
Σύμφωνα δε, με στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ο τζίρος στο ηλεκτρονικό λιανεμπόριο αντιστοιχεί στο 5,39% του συνολικού ΑΕΠ, ένα ποσοστό σημαντικά αυξημένο σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα, όταν βρισκόταν μόλις στο 3,91% (2019) και στο 2,14% (2015) του ΑΕΠ
Μέσα στο 12μηνο του 2020, άλλωστε, η αξία των online αγορών από τους Έλληνες παρουσίασε ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 40%, φθάνοντας το εντυπωσιακό μέγεθος των 10,7 δισ. ευρώ, ενώ ακόμη υψηλότερα αναμένονται τα μεγέθη για το 2021 (υπολογίζονται σε 14,4 δισ. Ευρώ)
Το 2019 ο αντίστοιχος αριθμός περιοριζόταν στα 7,5 δισ. ευρώ, ενώ το 2013 δεν ξεπερνούσε τα 3,5 δισ. ευρώ. Εν ολίγοις, μέσα σε λίγα χρόνια, το e-εμπόριο κατάφερε να τριπλασιάσει το μέγεθος του.
Όμως, και πάλι, οι επιδόσεις των τελευταίων δύο ετών (2020 – 2021) θεωρούνται πρωτοφανείς, υπερσκελίζοντας κατά πολύ τους ρυθμούς ανάπτυξης των προηγούμενων ετών, οι οποίοι δεν υπέρβαιναν το 10% ετησίως.
Deals με άξονα την e-οικονομία
Η διαρκώς αυξανόμενη διείσδυση των e-αγορών αντικατοπτρίζεται και στις μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες (marketplace), όπως η Skroutz, η οποία παρουσιάζει σταθερά διψήφια μηνιαία άνοδο στην κίνηση των επισκεπτών σε σχέση με το 2019, ξεπερνώντας το 1,5 εκατομμύριο επισκέψεις ανά ημέρα.
Ενδιαφέρον έχει, επίσης, το γεγονός ότι πλέον τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά deals λαμβάνουν χώρα με επίκεντρο την ψηφιακή οικονομία, όπως για παράδειγμα η πρόσφατη εξαγορά της Wolt από την αμερικανική Doordash.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η είσοδος νέων παιχτών στην αγορά, όπως της Rocket (στο ελληνικό delivery), αλλά και η επέκταση γνωστών εταιρειών σε νέους κλάδους δραστηριοποίησης, όπως ενδεικτικά συμβαίνει με τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ (Wolt Market, efood Market).
Το όφελος για την οικονομία
Η άνθιση του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει, όπως είναι εύλογο, πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία, τα οποία όχι μόνο μπορούν να χρηματοδοτήσουν τις αναγκαίες επενδύσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και να προσδώσουν επιπλέον αξία στο ΑΕΠ.
Πρόσφατη αμερικανική έρευνα καταδεικνύει ότι ο ρυθμός αύξησης των θέσεων εργασίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πολλαπλάσιος των υπόλοιπων κλάδων, καλύπτοντας σε μεγάλο βαθμό τις απώλειες των θέσεων εργασίας στο παραδοσιακό λιανεμπόριο.
Ταυτόχρονα, το e-εμπόριο τροφοδοτεί οικονομικά και άλλα επαγγέλματα, καθώς και άλλους κλάδους, όπως αυτός της τεχνολογίας και των τηλεπικοινωνιών, οι προοπτικές των οποίων θεωρούνται πολλά υποσχόμενες.
Η εδραίωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, από την πλευρά τους, εκτιμάται ότι επιφέρει σημαντικά οφέλη και σε επίπεδο δημοσίου, με τις εκτιμήσεις των ειδικών να προβλέπουν μείωση της φοροδιαφυγής και αύξηση του μεγέθους είσπραξης του ΦΠΑ κατά 2 δισ. ευρώ ετησίως.
Ήρθε για να μείνει
Φυσικά, κορωνοϊού επιτρέποντος, η πλήρης και φυσιολογική λειτουργία της αγοράς είναι πιθανό να ρίξει μερικώς τους αλματώδεις ρυθμούς ανάπτυξης του ηλεκτρικού εμπορίου.
Όμως, όπως έδειξε και η εμπειρία των προηγούμενων μηνών, παρά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, μεγάλος μέρος των καταναλωτών συνέχισε να προτιμάει το e-εμπόριο.
Μια τάση, η οποία καθιστά σαφώς πιο ευοίωνο το μέλλον των ηλεκτρονικών αγορών, με τον κλάδο στο τέλος αυτής της υγειονομικής περιπέτειας να αναδεικνύει πιο ισχυρός από ποτέ -τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο καταναλωτικής ζήτησης.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Οι τρεις απόλυτοι κυρίαρχοι στη διαδικτυακή διαφήμιση
Πώς τα «λαχανικά στο λεπτό» αλλάζουν τη ζωή στις πόλεις
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News