Τα νέα δεδομένα στις διεθνείς ναυλαγορές, τα εγκαίνια του Μετρό και οι… μακέτες
- Με αφορμή τα χθεσινά εγκαίνια των τριών σταθμών του Μετρό στον Πειραιά, θα ήταν άδικο να μην θυμηθούμε μία, λίγο παλαιότερη, ανάλογου ύφους, αλλά όχι περιεχομένου, τελετή. Ήταν, δηλαδή, τέλη Δεκεμβρίου 2018 όταν ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας εγκαινίασε το σταθμό «Συντριβάνι» του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μόνο που ο σταθμός ήταν ανύπαρκτος. Γι’αυτό αντί πραγματικών εκδοτηρίων εισιτηρίων είχαν χρησιμοποιηθεί μουσαμάδες με καλής -ομολογουμένως-ποιότητας φωτογραφίες μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων. Οσοι δεν παρακολουθούσαν τότε, στενά την επικαιρότητα ή δεν θυμούνται το γεγονός, ίσως θεωρήσουν ότι πρόκειται για υπερβολή. Τα εγκαίνια όμως, ενός έργου-καθαρόαιμης μακέτας ήταν πραγματικό γεγονός επί ΣΥΡΙΖΑ. Στο δια ταύτα, με τους τρεις νέους σταθμούς, εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με το αεροδρόμιο, έστω κι αν χρειάστηκαν 10 χρόνια και περίπου επτά μήνες από τότε που έπεσαν οι υπογραφές.
- Nέα δεδομένα στις διεθνείς ναυλαγορές διαμορφώνουν η ενεργειακή κρίση αλλά και η κάμψη της καταναλωτικής και επιχειρηματικής εμπιστοσύνης, αυξάνοντας τα μεταφορικά κόστη για φορτία πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων και μειώνοντας τα για τις μετακινήσεις εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα τα ναύλα στην ναυλαγορά των φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου χύδην πιέζονται μέσω ενδείξεων επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας και μείωση της βιομηχανικής παραγωγής.
- Οι διακυμάνσεις είναι εντυπωσιακές κατά το τελευταίο διάστημα και παραπέμπουν σε ράλι για τα έσοδα των δεξαμενοπλοίων, βαθιά διόρθωση για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και σχετικά λελογισμένη πτώση στα φορτηγά. Αν και για τους ευρωπαίους εισαγωγείς η πτώση των μεταφορικών εξόδων για τελικά προϊόντα, όπως λευκές συσκευές και ηλεκτρονικά, από περίπου 15.000 δολάρια το κοντέινερ πέρσι σε 5.000 δολάρια σήμερα, αναμένεται να βοηθήσει την μείωση των τελικών τιμών για τους καταναλωτές, η άνοδος του κόστους μεταφοράς πετρελαίου έρχεται να προστεθεί στο ράλι των χρηματιστηριακών τιμών του.
- Από το Φεβρουάριο οπότε και η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία και άρχισε να γίνεται αντιληπτό πως η μεταφορά αργού πετρελαίου αλλά και διυλισμένων προϊόντων θα πρέπει να γίνεται από μακρινότερες αγορές, όλα οι τύποι δεξαμενόπλοιων έχουν δει τα ημερήσια έσοδά τους να αυξάνονται από τα επίπεδα των 5.000-10.000 δολαρίων την ημέρα στην περιοχή των 60.000 δολαρίων σήμερα. Προσώρας μάλιστα, την Άνοιξη οι ναύλοι για τα κάποια τάνκερ (aframax) έφτασαν ή και ξεπέρασαν ακόμα και τα 90.000 δολάρια ημερησίως.
- Εντελώς αντίθετη εικόνα εκπέμπεται από την αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων: Σε λίγες μόνο εβδομάδες οι ναυλαγορές των boxship γνώρισαν μεγάλη πτώση, υποχωρώντας απότομα πλην όμως από μια παρατεταμένη περίοδο έκτακτων και άνευ προηγουμένου υψηλών επιπέδων. Οι τιμές ναύλωσης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων παραμένουν ωστόσο εντός του εύρους των προηγούμενων κύκλων της αγοράς. Έχοντας όμως αυξηθεί απότομα από το 2020 μέχρι και το 2021 κορυφώθηκαν στην αρχή του 2022.
- Η πρώτη μεταφορά έδρας από το Λουξεμβούργο στην Αθήνα είναι γεγονός. Δεν αναφερόμαστε παρά στην μετεγκατάσταση της Grivalia Hospitality της επενδυτικής εταιρείας ακινήτων πολυτελούς τουρισμού, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Η διοίκηση της εταιρείας που έχει στο μετοχικό της κεφάλαιο τη Fairfax, τη Eurolife, τη Eurοbank και τη Grivalia Management, αναφέρει ότι η κίνηση αυτή αποδεικνύει τις ισχυρές προοπτικές του ελληνικού τουρισμού. Υπό το πρίσμα αυτό, αποκτούν μία κάπως πιο ιδιαίτερη εσάνς όσα αναφέρονται στο καταστατικό της εταιρείας. «Η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Grivalia Hospitality S.A.» όπως αρχικά είχε νόμιμα ιδρυθεί στο Μεγάλο Δουκάτο του Λουξεμβούργου, μετεγκαθίσταται στη δικαιοδοσία της Ελλάδας, σύμφωνα με την από 18 Ιουλίου 2022 απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων της και υπόκειται στους εφαρμοστέους νόμους των δυο παραπάνω δικαιοδοσιών. […] Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας κατά το χρόνο της μεταφοράς, ανέρχεται σε 265.420.658 ευρώ, ενώ το ποσό των 19.979.342 ευρώ που αποτελεί τη συνολική διαφορά μεταξύ της ονομαστικής αξίας και της αξίας διάθεσης μετοχών της εταιρείας που εκδόθηκαν άνω της ονομαστικής αξίας στο πλαίσιο αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου στο παρελθόν, πιστώνεται σε ειδικό λογαριασμό αποθεματικού της εταιρείας».
- Μια τιμητική βράβευση απέσπασαν τα αρχιτεκτονικά σχέδια για το Πάρκο του Ελληνικού. Συγκεκριμένα, η American Society of Landscape Architects, η σημαντικότερη ένωση επαγγελματιών αρχιτεκτόνων τοπίου στις ΗΠΑ, που αριθμεί περισσότερα από 15.000 μέλη, απένειμε βραβείο στο παγκοσμίου φήμης αρχιτεκτονικό γραφείο Sasaki για τον σχεδιασμό του Πάρκου. Βασικά στοιχεία του σχεδιασμού της Sasaki είναι η πλήρης αντιστάθμιση του ανθρακικού αποτυπώματος, οι ελάχιστες ανάγκες για νερό, η επαναχρησιμοποίηση των υλικών, η κορυφαία αισθητική και ο σεβασμός στον ιστορικό χαρακτήρα του πρώην διεθνούς αεροδρομίου. Η διεθνής αυτή βράβευση δείχνει τη δυναμική του Ελληνικού και των τοποσήμων του (όπως είναι το Πάρκο) που απ’ ό,τι φαίνεται ήδη βάζουν την Ελλάδα στον παγκόσμιο αρχιτεκτονικό χάρτη.
- Αύξηση κατά 29%, ήτοι 21,1 εκατ. ευρώ παρουσίασε ο κύκλος εργασιών της ΟΛΠ Α.Ε. κατά το Α’ εξάμηνο του 2022, με τον τελευταίο να ανέρχεται σε 93,1 εκατ. ευρώ έναντι 72,0 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του προηγούμενου έτους.Η αύξηση αποδίδεται στην αύξηση των εσόδων σε διάφορους τομείς δραστηριοτήτων της ΟΛΠ Α.Ε. Ξεχωρίζουν όμως ο τομέας της κρουαζιέρας που σημείωσε αύξηση εσόδων κατά 182,1% και ο τομέας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων (Προβλήτας Ι) με αύξηση εσόδων κατά 53,6%. Αντίστοιχα, κατά το Α’ εξάμηνο του οικονομικού έτους 2022 η ΟΛΠ Α.Ε. σημείωσε σημαντική αύξηση και στα κέρδη προ φόρων, τα οποία ανήλθαν σε € 33,2 εκατ. έναντι €20,8 εκατ. της αντίστοιχης περιόδου του 2021, σημειώνοντας αύξηση 59%, και τα κέρδη μετά από φόρους σε €25,9 εκατ. έναντι € 15,1 εκατ. παρουσιάζοντας θετική μεταβολή 72% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021.
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News