Η καταιγίδα έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και οι προβληματισμοί της αγοράς
- Τα δισεκατομμύρια του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ δημιουργούν μια κατάσταση πρωτόγνωρη για πολλούς, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον αριθμό και το ύψος των έργων που προκηρύσσονται ή δρομολογούνται τα επόμενα χρόνια. Τα νούμερα… ζαλίζουν. Τον τελευταίο χρόνο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δημοπρατήσει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε έργα και μέσα στον επόμενο χρόνο σχεδιάζει να έχει δημοπρατήσει ακόμη 4 δισ. ευρώ, όπως δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης από το βήμα του 5ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών. Ο ένας μετά τον άλλον οι ομιλητές συνέχισαν στο ίδιο μοτίβο: 205 εκατ. ευρώ για τα λιμάνια, 1,6 δισ. ευρώ για έργα ύδρευσης από την ΕΥΔΑΠ, 4 δισ. ευρώ από την ΕΡΓΟΣΕ για σιδηροδρομικά έργα, 21 έργα ύψους 1,7 δισ. ευρώ από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης κ.ο.κ.
- Μετά από περισσότερα από 10 χρόνια κρίσης όλες αυτές οι ανακοινώσεις δημιουργούν ένα κλίμα αυξημένων προσδοκιών για τα επόμενα χρόνια. Όμως, αυτό το κλίμα συνοδεύεται και από έναν έντονο προβληματισμό για το αν η χώρα θα μπορέσει να ανταποκριθεί σε αυτές τις προκλήσεις, ειδικά με τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπ’ αυτό το πλαίσιο πιο χαρακτηριστική τοποθέτηση ήταν αυτή του διοικητή του Ταμείου Ανάκαμψης, Νίκου Μαντζούφα, ο οποίος έκανε λόγο για πρωτοφανή κονδύλια με τα οποία θα βρεθεί η χώρα μας τα επόμενα χρόνια, τα οποία για να απορροφηθούν με επιτυχία χρειάζεται καλύτερη οργάνωση του δημοσίου, αποτελεσματικότερες δημοπρατήσεις και συμβασιοποιήσεις έργων αλλά και μια αγορά που καλείται να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.
- Σε κάθε περίπτωση, οι προκλήσεις είναι μεγάλες και τα πικρά μαθήματα από το παρελθόν πάρα πολλά όπως θύμισε ο πολύπειρος Δημήτρης Κούτρας μιλώντας για τα σιδηροδρομικά έργα: «Ας δούμε τι έγινε μέχρι σήμερα. Ο εκσυγχρονισμός της πιο επείγουσας διαδρομής, Πάτρα-ΑΘήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Η βελτίωση της αρχικής χάραξης και η αναβάθμιση των συστημάτων είχε ξεκινήσει από το 1990… με αισιόδοξες εκτιμήσεις θα είναι έτοιμη το 2027, δηλαδή θα έχουν περάσει πάνω από 35 χρόνια», είπε χαρακτηριστικά.
- Πάντως ο πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, μετέφερε αισιόδοξα μηνύματα. «Έχουμε καλά νέα» είπε« γίνεται μεγάλη προσπάθεια στον κεντρικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης και η τηλεδιοίκηση προχωρά. Έως το τέλος του 2022 πιστεύουμε ότι η τηλεδιοικηση θα είναι ενεργή σε αυτό τον άξονα». Αυτό όπως είπε σημαίνει πως οι 3 ώρες και 55 λεπτά που έκανε πρόσφατα ο συρμός στο Αθήνα- Θεσσαλονίκη θα κατέβει στις 3 ώρες και 45 λεπτά «και πιο κάτω κάτι που θα αυξήσει και την χωρητικότητα του δικτύου κατά 20-30% τουλάχιστον».
- Εκτός από τα γραφειοκρατικά και τεχνικά ζητήματα ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα που εντοπίζουν τα στελέχη της αγοράς είναι οι μεγάλες ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού, από μηχανικούς έως τεχνίτες, εργάτες και υποστηρικτικό προσωπικό. Χαρακτηριστική ήταν η έκκληση του CEO της AVAX Κωνσταντίνου Μιτζάλη προς την κυβέρνηση για να συμβάλλει στην επιστροφή «λαμπρών στελεχών που τα προηγούμενα χρόνια έφυγαν στο εξωτερικό» στις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.
- Η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού δεν εξαντλείται βέβαια στις κατασκευαστικές και όπως φαίνεται θα εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα για τις ερχόμενες δεκαετίες, ειδικά σε θέσεις υψηλής εξειδίκευσης. Για αυτό πληθαίνουν και οι πρωτοβουλίες των μεγάλων ομίλων για την δημιουργία νέων στελεχών όπως αυτή για τις υποτροφίες που ανακοίνωσε χθες η Aegean ή τη δημιουργία hub στην Ελλάδα με νέους επαγγελματίες του IT από την Steelmet του ομίλου Viohalco.
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News