Καθυστερήσεις, χαμένες ευκαιρίες αλλά και απροσδόκητα κέρδη
- Σήμερα, άνευ απροόπτου, θα συνέλθει η ολομέλεια της ΕΕΤΤ -συνολικά 9 μέλη- για να εξετάσει την υπόθεση των καθυστερημένων παραδόσεων από τις εταιρείες κούριερ κατά την πρώτη και δεύτερη καραντίνα. Τα σενάρια αναφέρουν ότι στις εταιρείες θα επιβληθούν πρόστιμα σε συνάρτηση με τον αριθμό των καταγγελιών που έχουν υποβληθεί γι’ αυτές. Αναμένεται όμως, η ανεξάρτητη αρχή να είναι επιεικής για τις αδυναμίες που εμφάνισαν οι ταχυμεταφορές στην πρώτη καραντίνα. Πάντως, στην αγορά λένε ότι οι εταιρείες δεν θα καθίσουν με σταυρωμένα χέρια στο ενδεχόμενο επιβολής προστίμων. Οψόμεθα.
- Ιστορικά υψηλές επιδόσεις στο εννεάμηνο της τρέχουσας χρήσης, που αναμένεται να βελτιωθούν ακόμα περεταίρω στο σύνολο του οικονομικού έτους, πέτυχαν οι μεγάλοι Έλληνες παραγωγοί βιομηχανικών μετάλλων και μεταποιημένων προϊόντων μετάλλου, με οδηγό την αυξημένη παγκόσμια ζήτηση που σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφορά συντηρεί υψηλά τις χρηματιστηριακές τιμές των μετάλλων. Και αυτό παρά το ιδιαίτατα αυξημένο ενεργειακό κόστος αφού είχαν τη δυνατότητα είτε να έχουν «κλειδωμένες» τιμές ρεύματος με μακροπρόθεσμα συμβόλαια είτε και να περάσουν το επιπλέον κόστος στις τελικές τιμές που καταβάλλουν οι πελάτες τους.
- Είναι ίσως χαρακτηριστικό πως στο εννεάμηνο του έτους η μέση τιμή του Αλουμινίου (LME 3Μ) ανήλθε στα επίπεδα των 2.400 δολαρίων ανά τόνο, 44% αυξημένη σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Αντίστοιχα οι τιμές του χάλυβα ενώ τον Μάρτιο του 2020, διαπραγματεύονταν μεταξύ 500 και 800 δολαρίων ο τόνος, στα τέλη του εννεάμηνου φέτος είχαν φθάσει στα 1.800 δολάρια. Πολλοί από όσους εμπλέκονται στην αγορά αυτή εκτιμούν πως δεν θα υπάρξει μεγάλη μείωση των τιμών, παρά μόνον παροδικές διορθώσεις, ενδεχομένως και το 2022. Απούσα από το «πάρτι» αυτό των μετάλλων αποτελεί η Λάρκο η οποία παρά το ράλι των τιμών στο νικέλιο από τα 10.500 ευρώ τον Μάρτιο του 2020 στα 18.000 την τρέχουσα περίοδο, δεν μπόρεσε παρά να περιορίσει απλώς το εύρος του ελλείμματος σε λειτουργικό επίπεδο. H μη συντήρηση του εργοστασίου γενικά και ειδικά ηλεκτροκαμίνων, περιστροφικών, και λοιπού εξοπλισμού, η παραγωγική διαδικασία, η διαδικασία στην εφοδιαστική αλυσίδα μεταλλευμάτων και κρίσιμων πρώτων υλών και υλικών και βέβαια το κόστος ενέργειας, συνθέτουν μια δύσκολη, αν όχι άλυτη με τα σημερινά δεδομένα, εξίσωση.
- Στον αντίποδα χαλυβουργίες όπως η Σιδενόρ και η Χαλυβουργία Ελλάδος καταγράφουν σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών τους αλλά και των περιθωρίων κέρδους τους ανεξάρτητα από το γεγονός πως οι τιμές της ενέργειας αλλά και των μεταφορικών έχουν εκτοξευθεί. Αιτία η ισχυρή ζήτηση για χάλυβα διεθνώς καθώς η παγκόσμια οικονομία ανακάμπτει και η απουσία επαρκούς προσφοράς που επιτρέπει την μετακύλιση του υψηλότερου κόστους της ενέργειας και των μεταφορικών στους τελικούς καταναλωτές. Η ισχυρή ζήτηση από το εξωτερικό αλλά και την ανακάμπτουσα ελληνική οικονομία -στην οποία δρομολογούνται μεγάλα ιδιωτικά αλλά και δημόσια έργα- αναμένεται να διατηρηθεί και κατά το επόμενο έτος. Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με πληροφορίες το σύνολο των χαλυβουργιών δουλεύει κοντά στο 100% της δυναμικότητά στους με τις παραγγελίες να έχουν ήδη απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της επόμενης χρήσης.
- Το χάσμα με το 2019 τείνει να καλύψει η Aegean με κριτήριο τις πτήσεις από και προς την ελληνική περιφέρεια και τους νησιωτικούς προορισμούς. Μέσω της θυγατρικής της Olympic Air ανήκει στο κλειστό κλαμπ των ευρωπαϊκών αερομεταφορέων με επιδόσεις υψηλότερες, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των αεροπορικών στις 41 ευρωπαϊκές χώρες που παρακολουθεί το Eurocontrol. Συγκεκριμένα, βάσει στοιχείων από 2 έως 8 Δεκεμβρίου, η Olympic Air επιχειρεί με 128 πτήσεις, ανά ημέρα, αριθμός που είναι χαμηλότερος, έναντι του 2019, μόλις κατά 5%. Μόνο η σκωτσέζικη Loganair και η νορβηγική Wideroe έχουν καταφέρει να απορροφήσουν πλήρως τις απώλειες της πανδημίας, με τον αριθμό των πτήσεών τους να είναι αυξημένος κατά 3%, σε σχέση με πριν από δύο χρόνια. Ευρύτερα, η πτητική δραστηριότητα στην Ελλάδα μέχρι και τις 23 Ιανουαρίου υπολογίζεται ότι θα αντιστοιχεί στο 80% έως και άνω του 90% του 2019.
- Μέσω ενός έργου, προϋπολογισμού 44,5 εκατ. ευρώ, με διάρκεια υλοποίησης 19 μηνών, θα αναβαθμιστεί το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ), που αποτελεί τον κεντρικό ηλεκτρονικό κόμβο για τις δημόσιες συμβάσεις στην Ελλάδα. Στόχος του έργου είναι ο εκσυγχρονισμός και η απλοποίηση των διαδικασιών ανάθεσης και η υποστήριξη των πολιτών, των αναθετουσών αρχών, των προμηθευτών και των εποπτικών αρχών. Τα οφέλη από την αναμόρφωση του πληροφοριακού συστήματος σχετίζονται με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, την προσέλκυση των επενδύσεων και την μείωση του κόστους προμηθειών. Για την ώρα το τεύχος διακήρυξης του έργου βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News